Spółka jawna jest spółką osobową prawa handlowego, której wspólnikami mogą być osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz osoby prawne. Dopuszczalne jest jednak uznanie za wspólnika spółki osobę o ograniczonej zdolności do czynności prawnych. Charakterystyczna dla spółki jawnej jest nieograniczona odpowiedzialność jej wspólników za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem solidarnie z innymi wspólnikami. Wspólnicy traktowani są jak osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Zgłoszenie do ZUS
Każda spółka jawna powstaje z chwilą wpisu do rejestru. Jednakże każdy ze wspólników osobiście opłaca składki ZUS. Zobowiązany jest zatem do zgłoszenia się w ZUS jako oddzielny płatnik oraz jako osoba ubezpieczona z kodem 05 43 X X. Wobec tego spółka jako samodzielny twór prawny nie zgłasza swoich wspólników, natomiast obowiązek ten musi spełnić w stosunku do swoich pracowników oraz innych osób, dla których jest płatnikiem składek. Wspólnik, który zgłasza do ubezpieczenia jedynie siebie, składa do ZUS druk ZUS/DRA, na podstawie którego rozlicza wszystkie składki z ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego oraz na Fundusz Pracy.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Składki ZUS od osoby współpracującej
Każdy ze wspólników jest samodzielnym płatnikiem składek, natomiast jest również uprawniony do zgłoszenia osoby współpracującej do ZUS. Zgodnie z art. 8 ust. 11 systemu ubezpieczeń społecznych za osobę współpracującą uważa się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia. Wówczas osoby takie nie będą traktowane jako pracownicy. Wspólnik spółki powinien złożyć do ZUS formularz ZUS/ZUA od dnia rozpoczęcia działalności, aby zgłosić do ubezpieczenia osobę współpracującą. Należy pamiętać, iż za współpracę przy prowadzeniu działalności gospodarczej powodującą obowiązek ubezpieczeń: emerytalnego i rentowych uznać można tylko taką pomoc udzieloną przedsiębiorcy przez jego małżonka, która ma charakter stały i bez której stanowiące majątek wspólny małżonków dochody z tej działalności nie osiągałyby takiego pułapu, jaki zapewnia współdziałanie przy tym przedsięwzięciu (wyr. SA w Gdańsku, III AUa 445/12).
Jeżeli wspólnik zgłasza do ubezpieczenia osobę współpracującą, będzie zobowiązany do przekazania raportu ZUS/RCA z rozliczonymi przez siebie składkami oraz składkami za osobę współpracującą. Następnie zobowiązany jest do dołączenia raportu do deklaracji rozliczeniowej.
Zobacz również: Zmiana miejsca prowadzenia działalności spółek handlowych