Nagana pracownika z wpisem do akt

Monika Pązik
rozwiń więcej
inforCMS
Nagana pracownika jest konsekwencją nieprzestrzegania zasad określonych przez pracodawcę. Udzielenie tego rodzaju kary zależy od kwalifikacji czynu. Nagana jest udzielana z wpisem do akt pracownika.

Nagana jest rodzajem instrumentu odpowiedzialności porządkowej, który może być zastosowany przez pracodawcę w związku z przyznanymi mu uprawnieniami kierowniczymi w ramach stosunku pracy. Pracownik, który dopuścił się naruszenia regulaminu pracy powinien liczyć się z konsekwencjami i możliwością otrzymania nagany z wpisem do akt. Art. 108 kodeksu pracy zawiera katalog czynności pracownika, które stanowią przesłanki odpowiedzialności za naruszenia porządku pracy, a w tym:


1. nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonej organizacji i porządku w procesie pracy,

2. nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

3. nieprzestrzeganie przepisów przeciwpożarowych,

4. nieprzestrzeganie przyjętego sposobu potwierdzania przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.


Za wymienione przewinienia pracodawca może zastosować karę upomnienia bądź naganę. Dodatkowo pracodawca może nałożyć na pracownika karę pieniężną za przekroczenia porządkowe, czyli nieprzestrzeganie przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy. Jednakże, zgodnie z sentencją wyroku Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 1999 r. (I PKN 114/99) pracodawca nie może zastosować kary porządkowej bez uprzedniego wysłuchania pracownika, chyba że ten zrezygnował ze stworzonej mu możliwości ustnego złożenia wyjaśnień, bądź wybrał pisemną formę ich wyrażenia.


Zobacz również:
Odsetki od nieterminowo wypłaconego wynagrodzenia


Zastosowanie nagany


Pracodawca, który stwierdzi, że doszło do naruszenia zasad obowiązujących w zakładzie pracy i zdecyduje się na zastosowanie kary porządkowej w postaci nagany pisemnej z wpisem do akt, zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie podwładnego wraz ze wskazaniem powodu, dla którego została nałożona kara porządkowa. W pisemnej naganie pracodawca powinien zawrzeć:


1. rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych,

2. datę dopuszczenia się przewinienia przez pracownika,

3. pouczenie o możliwości wniesienia sprzeciwu i terminie do jego wniesienia.

 


Odpis zawiadomienia o naganie, które wręczane jest pracownikowi umieszcza się w aktach osobowych podwładnego. Pracodawca, który zamierza ukarać pracownika karą nagany powinien pamiętać o równym traktowaniu wszystkich podwładnych. Chodzi bowiem o to, aby za to samo przewinienie wszyscy pracownicy otrzymywali ten sam rodzaj kary porządkowej. Jeżeli zatem jeden pracownik otrzyma naganę, to drugi za ten sam czyn nie powinien otrzymać ustnego upomnienia.


Nieważność nagany


Zgodnie z art. 109 k.p. pracodawca nie może zastosować kary nagany po upływie 2 tygodni od otrzymania wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego oraz po upływie 3 miesięcy od momentu dopuszczenia się tego naruszenia przez pracownika. Bieg dwutygodniowego terminu na nałożenie kary nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika w pracy w razie niemożności wysłuchania pracownika z powodu jego nieobecności w zakładzie pracy. Termin wskazany przez ustawodawcę jest terminem zawitym co oznacza, iż po jego upływie pracodawca traci kompetencje związane z ukaraniem pracownika karą porządkową. Art. 109 § 2 k.p. zobowiązuje pracodawcę do uprzedniego wysłuchania pracownika, gdyż w przeciwnym razie kara nie może zostać nałożona. Ważne jest, aby pracodawca stworzył dogodne warunki do ustnego poinformowania pracownika o fakcie powzięcia informacji o przewinieniu podwładnego. W takiej sytuacji pracownik ma możliwość ustnego przedstawienia okoliczności i motywów swojego działania.


Zgodnie z art. 112 k.p. pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw, jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. Ponadto pracownik, który wniósł sprzeciw w przewidzianym terminie, może wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.


Usunięcie nagany


Regulacja kodeksu pracy przewiduje, iż zawiadomienie o ukaraniu karą nagany usuwa się z akt osobowych pracownika a samą karę uważa się za niebyłą po roku nienagannej pracy. Zatarcie ukarania następuje obligatoryjnie, dodatkowo uznanie kary za niebyłą następuje w razie uwzględnienia sprzeciwu przez pracodawcę oraz po wydaniu przez sąd pracy orzeczenia o uchyleniu kary.


Zadaj pytanie na naszym FORUM: Moja Firma - Kadry i ZUS

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...