Forma odmowy udzielenia informacji publicznej

Autor: Monika Brzozowska
Adwokat, dziennikarz, politolog, doradca i trener. Ekspert z zakresu prawa własności przemysłowej, prawa reklamy, znawca problematyki z zakresu prawa prasowego, prawa mediów, prawa autorskiego.
rozwiń więcej
W jakiej formie udziela się odmowy udzielenia informacji publicznej? / inforCMS
Jeżeli chodzi o sposób udzielenia odmowy informacji z uwagi na to, że wnioskowana informacja nie ma charakteru informacji publicznej to ustawa o dostępie do informacji publicznej (dalej u.d.i.p.) nie precyzuje takiej sytuacji.

Jednakże orzecznictwo idzie w tym przypadku, w stronę uznania za trafny, poglądu zgodnie z którym w sytuacji gdy sprawa nie ma charakteru informacji publicznej odmowa jej udzielenia nie może być rozstrzygana decyzją.

Ustawa o dostępie do informacji publicznej nie znajduje również w tym przypadku zastosowania ponieważ nie jest spełniony jej zakres podmiotowy i przedmiotowy.

Zgodnie z Wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2002 r., II SA 3301/2002) odmowa udostępnienia informacji publicznej wymaga wydania decyzji administracyjnej tylko wtedy, gdy chodzi o informację publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.

Jeżeli więc informacja nie ma charakteru informacji publicznej, to w tej sytuacji, organ nie ma podstawy do wydania decyzji w sprawie, lecz powinien wnioskodawcę poinformować pismem, że sprawa nie dotyczy informacji publicznej, bądź dotyczy takiej informacji w stosunku do której istnieje odmienny tryb dostępu (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 grudnia 2002 r., II SA 3301/2002).

Polecamy: Odmowa udzielenia informacji publicznej w prasie

Są również orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzające, że w ocenie sądu odmowa informacji ze względu na fakt, że nie stanowi ona informacji publicznej winna nastąpić w drodze decyzji np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2004 r. II SAB 364/03, jednakże trudno się zgodzić z tymi poglądami.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt niniejszych rozważań - rzecznik prasowy może poinformować np. przedstawiciela mediów, że żądana informacja nie ma charakteru informacji publicznej w świetle ustawy i jako taka nie podlega udostępnieniu w trybie art. 10 ust 2 u.d.i.p.

Natomiast odnośnie odmowy udzielenia informacji mającej charakter informacji publicznej to zgodnie z art. 16 ust. 1 u.d.i.p. odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji w przypadku określonym w art. 14 ust. 2 przez organ władzy publicznej następują w drodze decyzji.

Zobacz także: Informacja publiczna przetworzona

Jednakże czy rzecznik prasowy organu zobowiązanego przez ustawę do udostępniania informacji publicznej może wydawać decyzje administracyjne?

Wydaje się, iż na to pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej.

Nie można wskazać istnienia przeszkód prawnych, by na mocy obowiązujących aktów wewnętrznych, w zakresie obowiązków rzecznika prasowego istniał zapis o udostępnianiu przez niego informacji publicznej a co za tym idzie również odmawiania udzielenia informacji publicznej. Ponieważ, jak wykazano wyżej, informacja publiczna nie powinna być wydawana w formie decyzji i jest raczej czynnością materialno - techniczną.

Pozostaje kwestia wydawania przez rzecznika decyzji w kwestii odmowy udostępniania informacji publicznej.

Zagadnieniem tym zajmował się m.in. Naczelny Sąd Administracyjny, który w jednym z wyroków (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2002 r., II SAB 195/2002 ) stwierdził, że nietrafny jest zarzut, iż informacja udzielona przez osobę pełniącą obowiązki Dyrektora Biura Promocji Informacji i Analiz nie jest wykonaniem obowiązku udostępnienia informacji publicznej przez władzę publiczną. Do wydawania decyzji odmownych o jakich mowa w art. 16 ustawy jest uprawniony organ lub osoba przez niego upoważniona. Udzielenie informacji przez pracowników (...) którzy w zakresie obowiązków zgodnie z regulaminem mają udzielanie informacji (...) jest wykonywaniem czynności, tj. udzielenia informacji zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.

Zobacz też: Ochrona danych osobowych przekazywanych przez rzecznika

Decyzja administracyjna zgodnie z wymogami wskazanymi w kodeksie postępowania administracyjnego (art. 107 k.p.a.) powinna zawierać:

- oznaczenie organu administracji publicznej,
- datę wydania,
- oznaczenie strony lub stron,
- powołanie podstawy prawnej,
- rozstrzygnięcie,
- uzasadnienie faktyczne i prawne,
- pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie,
- podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania decyzji.

Dodatkowo zgodnie z k.p.a. decyzja, w stosunku do której może zostać wniesione powództwo do sądu powszechnego lub skarga do sądu administracyjnego, powinna zawierać ponadto pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa lub skargi.

Przepisy szczególne mogą określać dodatkowo, także inne składniki, które powinna zawierać decyzja (§ 2 art. 107 k.p.a.), natomiast kwestie uzasadnienia decyzji zawiera art. 107 § 3 k.p.a.

Co do uzasadnienia faktycznego decyzji to powinno w szczególności zawierać wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, na których się oparł, oraz przyczyn, z powodu których innym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej, zaś uzasadnienie prawne - wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji, z przytoczeniem przepisów prawa.

Można również odstąpić od uzasadnienia decyzji gdy:

  • uwzględnia ona w całości żądanie strony; nie dotyczy to jednak decyzji rozstrzygających sporne interesy stron oraz decyzji wydanych na skutek odwołania.
  • z przepisów ustawowych wynikała możliwość zaniechania lub ograniczenia uzasadnienia ze względu na interes bezpieczeństwa Państwa lub porządek publiczny.
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...