Jak zapewnić wiarygodność w obrocie, czyli wszystko o gwarancji ubezpieczeniowej?

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
rozwiń więcej
Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki.
Przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą zależy na występowaniu w obrocie w roli wiarygodnego i pewnego kontrahenta. Istnieje wiele sposobów na zapewnienie sobie stabilnej pozycji wobec innych przedsiębiorców. Jednych z takich sposobów jest zawarcie z towarzystwem ubezpieczeniowym umowy o udzielenie gwarancji ubezpieczeniowej.

Gwarancja ubezpieczeniowa polega na zapewnieniu przez towarzystwo ubezpieczeniowe wykonania zawartej z kontrahentem umowy, w razie gdy przedsiębiorca nie będzie mógł tego zrobić. Tak więc przez zawarcie umowy gwarancji ubezpieczeniowej przedsiębiorca zyskuje wiarygodność w oczach kontrahentów, ci zaś pewność, że towarzystwo ubezpieczeniowe pokryje szkodę w razie niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania.

Zawierając umowę gwarancji należy bardzo dokładnie określić wszelkie przypadki, których wystąpienie spowoduje odpowiedzialność ubezpieczyciela. Mogą to być: niewykonanie kontraktu na czas, wykonanie go w postaci innej niż umówiona, wykonanie przez inny podmiot niż określony w umowie. Oczywiście przypadków może być znacznie więcej.

Przeczytaj także: Kto odpowiada za szkody powstały na terenie budowy?

Od tego, na jakie przypadki udzielona będzie ochrona, zależeć będzie wysokość składki. Oprócz tego zależeć ona będzie także od okresu na jaki zawarta jest umowa i oczywiście od sumy gwarancyjnej, czyli tej którą towarzystwo wypłaci poszkodowanemu kontrahentowi.

Niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy skutkować będzie wypłatą odszkodowania kontrahentowi, po przedstawieniu przez niego dowodów na zaistnienie okoliczności aktywujących odpowiedzialność ubezpieczyciela.

Polecamy serwis: Windykacja

Jak zostało wcześniej powiedziane, gwarancja ma na celu uwiarygodnienie przedsiębiorcy na rynku. Jeżeli więc dojdzie do sytuacji, w której przedsiębiorca nie wywiąże się z umowy, towarzystwo ubezpieczeniowe po wypłaceniu odszkodowania, ma roszczenie regresowe (zwrotne) do przedsiębiorcy, na kwotę w której wypłaciło odszkodowanie.

Jeżeli więc przedsiębiorca zawrze umowę gwarancji ubezpieczeniowej na wypadek niedostarczenia towarów na czas, a sytuacja ta rzeczywiście będzie miała miejsce, towarzystwo ubezpieczeniowe wypłaci kontrahentowi odszkodowanie. Następnie zaś zwróci się do przedsiębiorcy o zwrot wypłaconego odszkodowania.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...