Kiedy pasażerowi należy się odszkodowanie?

Małgorzata Kryda
rozwiń więcej
podróż, kolej, szkoda komunikacyjna / Fotolia
Bilet jest dowodem umowy zawartej pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Oznacza to, że na przewoźniku ciążą obowiązki i odpowiedzialność za ich wykonanie. Kiedy i jak pasażer może domagać się odszkodowania?

Kupując bilet,  zawieramy z przewoźnikiem umowę - w zamian za opłacenie przejazdu, przewoźnika powinien dowieźć nas na określone miejsce w określonym czasie. Jeżeli przewoźnik nie wywiąże się ze swojego zobowiązania, naruszył postanowienia umowy cywilnoprawnej i ponosi odpowiedzialność za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie zobowiązania.

Opóźnienie pociągu

Jeżeli pociąg przyjedzie na stację docelową spóźniony o sześćdziesiąt minut lub więcej, obowiązkiem przewoźnika jest zaproponować podróżnemu wybór jednej z trzech możliwości.  Po pierwsze, pasażerowi może zostać zwrócony koszt całego kosztu biletu na tym odcinku trasy, który nie został jeszcze zrealizowany. Jeżeli natomiast dalsza część podróży traci sens, biorąc pod uwagę pierwotny plan pasażera, przewoźnik  zwraca koszt trasy już przejechanej i zapewnia pasażerowi przejazd powrotny do miejsca wyjazdu. Drugą opcją jest kontynuowanie podróży lub zmiana połączenia w najszybszym możliwym terminie, a trzecią w najbardziej dogodnym dla pasażera terminie.

Pan Jan jedzie na pogrzeb na godzinę 13. Pociąg ma dwugodzinne opóźnienie. Wiadomo już, że pan Jan nie zdąży na uroczystość, jego podróż staje się więc bezcelowa i przewoźnik powinien zaoferować mu powrót do stacji wyjazdu.

Prawa pasażerów na kolei

Aby móc skutecznie wyegzekwować swoje pasażerskie prawa, należy wziąć odpowiednie zaświadczenie od konduktora lub z kasy na stacji, na której wysiedliśmy.

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Co więcej, pasażerowi przysługuje wobec kolei roszczenie o naprawienie szkody, którą poniósł w wyniku opóźnienia pociągu. Jeśli kolej nie zaspokoi naszych żądań dobrowolnie, można jej wytoczyć proces cywilny.

Pani Anna miała odpłatnie wystąpić na koncercie. Przez opóźnienie pociągu nie dotarła na czas i nie dostała wynagrodzenia. Może domagać się od kolei zapłaty kwoty, którą uzyskałaby występując na koncercie.

Jak złożyć reklamację?

Procedury uzyskiwania odszkodowań sprecyzowane są w regulaminach poszczególnych przewoźników. Reklamację składamy albo u przewoźnika, albo w kasie biletowej, albo w punkcie obsługi klienta.

Praca zdalna podczas podróży służbowej

Pociągi międzynarodowe, Express InterCity i EuroNight

Podróże służbowe 2015 r.

W przypadku pociągów międzynarodowych oraz pociągów Express InterCity i EuroNight, kwota odszkodowania zależeć będzie od rozmiaru opóźnienia. Jeśli jest to ponad sześćdziesiąt minut i więcej niż sto dziewiętnaście, odzyskamy co najmniej 25% ceny biletu, a jeżeli pociąg spóźnił się więcej niż sto dwadzieścia minut, minimum 50% ceny biletu. Przewoźnik, o ile uzna reklamację za zasadną, powinien wypłacić odszkodowanie w ciągu miesiąca od złożenia  wniosku. Należy pamiętać, by do wniosku o wypłatę odszkodowania, dołączyć bilet i zaświadczenie o opóźnieniu pociągu.

Ważne! Odszkodowania nie dostaniemy, jeśli przed zakupem biletu wiedzieliśmy o opóźnieniu lub jeżeli dotarliśmy do stacji docelowej z opóźnieniem mniejszym niż sześćdziesiąt minut, bo wybraliśmy inną trasę lub połączenie.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...