Rada Reklamy. Zasady działania - porada

Katarzyna Araczewska
rozwiń więcej
Rady Reklamy a kompetencje
Konsumenci i przedsiębiorcy rzadko decydują się na wystąpienie na drogę sądową przeciwko przedsiębiorcy, którego reklamy uznają za sprzeczne z prawem czy dobrymi obyczajami. Branża reklamowa przewiduje jednak mechanizmy pozwalające jej na samoregulację z wyłączeniem organów państwowych. Centralne miejsce w tym systemie odgrywa Rada Reklamy.

Jakie są zadania Rady Reklamy?

Związek Stowarzyszeń Rada Reklamy jest organizacją odpowiadającą za samoregulację w dziedzinie reklamy w Polsce. Działa na rzecz podnoszenia standardów komunikacji marketingowej poprzez budowanie, promocję i ochronę zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy zajmujący się działalnością reklamową.

Zadaniem Rady jest z jednej strony promocja dobrych wzorców, z drugiej zaś – piętnowanie nieetycznych i nieuczciwych przekazów reklamowych.

Zasady działania mechanizmu samoregulacji

Mechanizm samoregulacji polega na dobrowolnym przyjęciu przez środowisko reklamowe pewnych przepisów dotyczących komunikacji marketingowej. Samoregulacja przyjmuje inną optykę niż rozwiązania prawne, skupiając się w większym stopniu na kwestiach edukacji i prewencji, a mniej na karaniu. Jest to system opierający się na założeniu, że dobrowolność związania się danymi regulacjami gwarantuje większe ich respektowanie.

System samoregulacji bazuje na Kodeksie Etyki Reklamy, dokumencie opracowanym w ramach Rady Reklamy wspólnie przez wchodzących w skład organu przedstawicieli trzech grup tworzących polski rynek reklamowy: reklamodawców, agencje reklamowe i media. Kodeks Etyki Reklamy jest kodeksem dobrych praktyk, czyli zbiorem zasad postępowania, zawierającym w szczególności normy etyczne i zawodowe, do których przestrzegania zobowiązali się członkowie Rady.

Kodeks reguluje wszystkie aspekty komunikacji reklamowej z wyjątkiem kampanii społecznych i politycznych. Jest bardziej szczegółowy i przystępny językowo niż regulacje prawne dotyczące tej samej materii. Uwzględnienia specyfikę różnych mediów i jest na bieżąco aktualizowany, co pozwala uwzględniać zmiany w ustawodawstwie unijnym i polskim, praktykę w innych krajach oraz gromadzone w miarę stosowania Kodeksu doświadczenie.

Nad przestrzeganiem Kodeksu czuwa składająca się z ekspertów w dziedzinie mediów i reklamy Komisja Etyki Reklamy, organ rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy.

Kto może wnieść skargę do Rady Reklamy?

Niewątpliwą przewagą postępowania przed Komisją Etyki Reklamy jest jego szybkość i dostępność. Skarga do Rady Reklamy jest bezpłatna (w przypadku skarg konsumenckich), a postępowanie zdecydowanie krótsze niż przed sądem powszechnym – z reguły trwa ono kilka tygodni. Ze skargą wystąpić może zarówno konsument, jak i przedsiębiorca. Można ją wnieść przez specjalny formularz on-line zamieszczony na stronie internetowej Rady Reklamy albo listownie.

Polecamy: Jaki przekaz może być uznany za reklamę ukrytą?

W przypadku stwierdzenia naruszenia Kodeksu Etyki Reklamy, Komisja zawiadamia o tym przedsiębiorcę oraz wzywa do wstrzymania lub modyfikacji danej reklamy czy kampanii. Orzeczenie Komisji Etyki Reklamy pozbawione jest jednak mocy prawnej i nie sposób wyegzekwować jego wykonania. W praktyce jednak przedsiębiorcy najczęściej podporządkowują się uchwałom Komisji ze względu obawę utraty dobrej reputacji.

Komisja interweniowała w sprawie wielu reklam, które zostały potem zmienione lub wycofane, tak jak np. reklam w ramach głośnej kampanii „Virginity” marki odzieżowej House, raniących uczucia religijne konsumentów i godzących w dobre obyczaje.

Minusem decyzji Komisji Etyki Reklamy jest ich nie zawsze wystarczające uzasadnienie, które zawiera rozstrzygnięcie w kwestii naruszenia Kodeksu wraz z przytoczeniem zwięzłych argumentów wspierających daną tezę. Wydaje się jednak, że niekiedy, zwłaszcza w przypadku decyzji dotyczących niejednoznacznych postanowień Kodeksu, przydatną byłaby bardziej pogłębiona analiza danej sytuacji.

Na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym rynkowym z dnia 23 sierpnia 2007 r. (Dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206) nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, do którego przedsiębiorca dobrowolnie przystąpił, jeżeli przedsiębiorca ten informuje w ramach praktyki rynkowej, że jest takim kodeksem związany, może być działaniem wprowadzającym w błąd.

Rola Komisji Etyki Reklamy

Organy stosowania prawa dotychczas rzadko korzystały z możliwości odwoływania się do systemu samoregulacji, zmiana tej praktyki wydaje się jednak tylko kwestią czasu. W krajach o wieloletniej tradycji samoregulacji, orzeczenia niezależnych organizacji są respektowane również przez władze publiczne i sądy powszechne. Polskie organy także powoli zaczynają dostrzegać rolę Komisji Etyki Reklamy.

Polecamy: Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

W postępowaniu prowadzonym w sprawie reklamy wody Veroni Mineral Fit Prezes UOKiK zdecydował o zaliczeniu w poczet dowodów uchwały Zespołu Orzekającego Komisji Etyki Reklamy dotyczącej tej samej reklamy, a następnie wydał rozstrzygnięcie zgodne z decyzją Komisji (decyzja Nr DDK 4/2009 z 6 sierpnia 2009 roku).

Natomiast w decyzji nr RPZ 11/2011 z 7 lipca 2011 roku Prezes UOKiK potraktował skargę wniesioną do Komisji Rady Reklamy jako dowód na istnienie możliwości wprowadzenia konsumenta w błąd, a także odwołał się do konkretnej uchwały Komisji.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...