Jakie przepisy prawne dotyczą reklamy w prasie

Martyna Wosion
rozwiń więcej
Jakie przepisy prawne dotyczą reklamy w prasie
Reklama w prasie polega przede wszystkim na przyciągnięciu uwagi klienta poprzez atrakcyjną szatę graficzną. Kwestie tego typu reklam uregulowane są w ustawie Prawo Prasowe.

Jaka reklama jest dozwolona?

Zgodnie z nim prasa ma prawo do zamieszczania odpłatnie ogłoszeń i reklam, z tym, że nie mogą być one sprzeczne z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Ponadto powinno być jasno zaznaczone, że zamieszczony materiał jest reklamą – jest to niezbędne, by uniknąć sytuacji, w których konsument uzna, że dany artykuł, bądź promocja jest elementem numeru lub artykułu i stanowi wynik pracy dziennikarskiej.

Oceniając kwestię zgodności z prawem należy brać pod uwagę zarówno normy ogólne (np. ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w której zabroniona jest m.in. reklama nadmiernie ingerująca w sferę prywatności, czy odwołująca się do uczuć odbiorcy), jak i przepisy bardziej szczegółowe (jak zakaz promowania napojów alkoholowych w prasie dziecięcej i młodzieżowej). 

Jeśli treść reklamy jest sprzeczna z założeniami danego wydawnictwa, jego linią programową lub charakterem publikacji zarówno redaktor, jak i wydawca mają prawo odmówić jej umieszczenia.

Przeczytaj także: Kto odpowiada za treść reklamy prasowej

Zakaz kryptoreklamy

Reklama ukryta jest zakazana. W ustawie czytamy, że „dziennikarzowi nie wolno prowadzić ukrytej działalności reklamowej wiążącej się z uzyskaniem korzyści majątkowej bądź osobistej od osoby lub jednostki organizacyjnej zainteresowanej reklamą.”.

Przepis ten również ma na celu ochronę odbiorcy – tak, by nie został on pozbawiony możliwości krytycznego odniesienia się do treści reklamy. W przeciwnym razie mógłby błędnie przyjąć, że jest to integralna część publikacji, a przez to uznać to za bardziej wiarygodne niż przekaz promocyjny.

Zobacz: Czym są nieuczciwe praktyki rynkowe

Trzeba jednak przyznać, że regulacja ta budzi kontrowersje. Jak bowiem ocenić „rankingi” kosmetyków, sprzętu elektronicznego i innych, organizowane przez gazety? Często osobami oceniającymi są sami redaktorzy, zatem niewątpliwie wiąże się to z korzyścią majątkową, a nawet, jeśli otrzymują próbki bezpłatnie, korzyściami osobistymi. Mimo wszystko, należy przyjąć, że tego typu artykuły przyjęły się pod względem zwyczajowym i mają charakter uświadamiająco – informacyjny. 

Powyższe regulacje odnoszą się nie tylko do pracy w tradycyjnym rozumieniu (tygodniki, miesięczniki, magazyny), ale także do ich wydań internetowych, nawet jeśli wykorzystywane są w nich elementy ruchome (takie jak animacje, zmieniające się kolory itp.)

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...