Czy można wykorzystać wizerunek pracownika w działalności zakładu pracy?

Karolina Kołakowska
adwokat w Kancelarii Brzezińska Narolski Adwokaci (http://bnadwokaci.pl/), ekspert z zakresu indywidualnego i zbiorowego prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, trener i szkoleniowiec
rozwiń więcej
Kancelaria Brzezińska Narolski Adwokaci
rozwiń więcej
Wykorzystywanie wizerunku
W działalności zakładów pracy coraz częściej wykorzystywane są wizerunki pracowników. Każdy zakład pracy bowiem tworzą ludzie, którzy w nim pracują – jest to wartość chętnie eksponowana w różnych formach promocji przedsiębiorstw: na stronach internetowych, w broszurach informacyjnych, nagraniach czy na plakatach. Pytanie, które rodzi się na tym tle brzmi: jak wykorzystać wizerunek pracownika zgodnie z prawem, by nie narazić się na zarzut naruszenia jego dóbr osobistych?

Przez pojęcie „wizerunku” rozumiemy takie plastyczne wykorzystanie podobizny danej osoby, które umożliwia jej identyfikację. Środki przetworzenia podobizny mogą być różne – do utrwalenia może dojść poprzez portret, fotografię, rysunek, komiks i tym podobne.

Co ważne, orzecznictwo sądowe, podkreśla, że prawo do wizerunku przysługuje wyłącznie osobie fizycznej. Ponadto, wizerunek jest jednym z dóbr osobistych, które w art. 23 wymienia Kodeks cywilny.

Oznacza to, że wizerunek pozostaje pod ochroną prawa cywilnego, niezależnie od tego, jak tą ochronę regulują odrębne przepisy. W konsekwencji, ten, czyjego wizerunek jest zagrożony cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.

Polecamy:  Wykorzystywanie zdjęć na stronach internetowych\

Polecamy: Zdjęcia podczas eventów

Zagrożenie, o którym mowa, może polegać na przykład na bezprawnym wykorzystywaniu podobizny pracownika, która umożliwia jego identyfikację, a pośrednio również powiązanie go z działalnością tego, kto tą podobiznę wykorzystał.

Ochrona wizerunku została szerzej uregulowana w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych w rozdziale 10, przewidując w nim także przesłanki wyłączające bezprawność wykorzystania wizerunku osoby.

Zasadą jest, że rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim przedstawionej. Zezwolenie to wyłącza bezprawność wykorzystania wizerunku. Pojęcie „rozpowszechniania” na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych należy rozpatrzyć w szerszym kontekście, poprzez odwołanie do definicji utworu rozpowszechnionego, którym jest utwór, który za zezwoleniem twórcy został w jakikolwiek sposób udostępniony publicznie. Oznacza to, że na skutek rozpowszechnienia, wizerunek osoby na nim przedstawionej trafia do bliżej nieokreślonego, niezamkniętego kręgu osób, niezależnie od tego, czy stanie się to jednokrotnie czy kilka bądź kilkaset razy.

W konsekwencji rozwoju technologii środki rozpowszechniania wizerunku nieustannie się zmieniają. Przykładowo, orzecznictwo uznało za rozpowszechnianie wizerunku zamieszczenie linku na stronie internetowej do innej strony, na której znajduje się podobizna osoby.

Zagadnieniem, które budzi wiele wątpliwości jest kwestia zgody osoby przedstawianej na rozpowszechnianie jej wizerunku. Problemy rodzi zakwalifikowanie „zezwolenia” do odpowiedniej grupy oświadczeń: czy jest oświadczenie woli, czy może też oświadczenie wiedzy.

Polecamy: Bezprawne wykorzystywanie wizerunku?

Niezależnie od tej doktrynalnej wątpliwości, orzecznictwo określiło, czym powinna charakteryzować się wspomniana zgoda. Można wskazać na jej trzy zasadnicze cechy:

1. osoba udzielająca zgodę na wykorzystanie wizerunku musi mieć pełną świadomość nie tylko co do formy przedstawienia jej wizerunku, ale także miejsca i czasu publikacji, zestawienia z innymi wizerunkami i towarzyszącego komentarza;

2. zgoda nie powinna być co do zasady zgodą abstrakcyjną; oznacza to, że przed rozpowszechnieniem wizerunku pracownika, pracodawca powinien poinformować go o celu wykorzystania jego np.: zdjęć

3. nie można domniemywać zakresu zgody pracownika – pracownik powinien wyrazić zgodę na rozpowszechnienie jego wizerunku w konkretnych warunkach.

Ustawa nie przesądza w jakiej formie ma być wyrażona zgoda. W praktyce oznacza to, że możemy mieć nawet do czynienia z tzw. zgodą dorozumianą, wynikającą z konkretnych okoliczności, zachowania pracownika i pracodawcy. Niemniej jednak, z ostrożności warto zawsze zadbać o zgodę wyrażoną przez pracownika na piśmie. W razie ewentualnego sporu sądowego, to na pracodawcy będzie ciążył obowiązek dowiedzenia, że nie wykorzystał wizerunku pracownika bezprawnie, dlatego każdy dowód w postaci dokumentu prywatnego (a takim byłaby podpisana przez pracownika zgoda) może mieć istotne znaczenie.

Ustawa przesądza także, że w braku wyraźnego zastrzeżenia zezwolenie na rozpowszechnianie wizerunku nie jest wymagane, jeżeli osoba, która jest przedstawiona, otrzymała umówioną zapłatę za pozowanie.

Oznacza to, że przyjęcie przez pracownika dodatkowego wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pozowania równoznaczne jest z zezwoleniem na rozpowszechnienie wizerunku, chyba że pracownik zastrzegł inaczej.

Polecamy: Na czym polega merchandising?

Polecamy: Czy stalking jest przestępstwem?

Ponadto, zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:

1. osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przez nią funkcji publicznych, w szczególności politycznych, społecznych, zawodowych;

2. osoby stanowiącej jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza.

Gdyby zatem pracodawca umieścił na swojej stronie internetowej takie zdjęcie, na którym pracownik stanowiłby jedynie jeden z wielu elementów krajobrazu, był jedną z wielu osób, których wizerunek utrwalono na fotografii, pracodawca nie ma obowiązku ubiegania się o zezwolenie na rozpowszechnienie wizerunków poszczególnych pracowników.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...