Działalność e-commerce

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
rozwiń więcej
e-commerce / Fotolia
Rynek internetowy zyskuje na popularności w zakresie zakupów FMCG oraz odzieży i żywności. Najszybciej wzrasta popularność portali o zasięgu krajowym, z szerokim różnorodnym asortymentem. Najszybciej rozwija się portal allegro oraz olx.pl, ceneo.pl. Internauci coraz częściej interesują się portalami zagranicznymi: amazon oraz ebay. Wysokie zainteresowanie utrzymuje się dla portali handlowych – odzież i dodatki. Na pierwszym miejscu jest allegro, drugie zalando, trzecie bonprix. Stopień odróżnialności ocenia się na 64% dla allegro oraz 11% zalando i 7%y bonprix.

Wyniki raportu e-commerce pokazują wzrost zainteresowania portalami o szerokim zasięgu i asortymencie. Ważne dla internautów jest dostęp do porównań produktów, łatwość obsługi, zaufanie oraz poziom, zakres realizacji zamówień. W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie portalami z żywnością oraz apteki, farmaceutyka, kosmetyki (sephora, rossman, douglas). Stopień popularności to 10%, 9%, 8%.  Ważnym uczestnikiem rynku online są firmy RTV i IT – euro.com.pl oraz mediamarkt.pl (30% udziału w rynku). Rozwój IT  wywołał znaczny wzrost zainteresowania aplikacjami, programami i bazami danych. Wzrasta zainteresowanie e-book, publikacjami pdf oraz czytnikami głosowymi. Wzrost widać na empik.com (14% udział w rynku) i merlin.pl (7% udział w rynku). Na pierwszym miejscu z 15% udziałem w rynku jest allegro.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Dynamika zmian na rynku internetowym jest wysoka od 2010 utrzymuje się powyżej 12% rocznie. W roku 2013 wzrost oszacowano na 12,9% rok 2014 na 15,1%. W ostatnich czterech latach wartość rynku  wzrosła o 12,4 mld PLN. W kolejnych najważniejszymi czynnikami wzrostu  będzie konsumpcja indywidualna oraz ocena dochodów własnych i kosztów. Na wartość wydatków indywidualnych wpływa wiarygodność rynku oraz gospodarki (finanse, transakcje, raty, koszty zakupu oraz ocena firm online). Konsumpcja jest  uzależniona od tendencji na rynku, mody oraz warunków gospodarowania, zakupów. Znacznym obciążeniem jest ocena sytuacji przyszłej dla firm, pracowników i zatrudnienia.

Na polskim rynku ilość urządzeń mobilnych wzrasta, firmy telekomunikacyjne znacznie rozwinęły sieć LTE, Wi-Fi oraz dostęp do modemów internetowych. Zmiany te wpływają na popularność i częstotliwość korzystania z Internetu. W ostatnich latach wprowadzono ponad 2 tysiące bezpłatnych aplikacji na iPhone, smartphone i tablet. Wiele dotyczy oferty handlowej, często są to aplikacje informacyjne i handlowe. Zainteresowanie firm i użytkowników jest wysoko oceniane. Najczęściej wysokie zainteresowanie szacuje się dla osób w wieku 16-35 lat i osób z wyższym wykształceniem. 

Koniec z tajemnicą bankową w krajach UE

Dla internautów kryteria wyboru opierają się na łatwości obsługi portalu oraz jakości, wiadomości o produkcie (również zdjęcia i filmy). Szybkość dostawy oraz koszt produktu (cena, dostawa) jest  często oceniany. W przypadku IT, RTV czy innych produktów użytkowych internauta szuka informacji o gwarancji, licencji, naprawach oraz serwisie.

E-commerce w Polsce i UE uzyskuje wysokie prognozy wzrostu, popularyzacji. Wysoki wzrost wartości rynku, wysoka dynamika utrzymuje się od kilku lat. Popularyzacja Internetu poprzez sieć telefonii komórkowej oraz nowoczesne szybkie łącza (modem, Wi-Fi, LTE) wykazuje wysoką dynamikę. Budowa sieci firmowych, kawiarenek, salonów z wolnym dostępem do Internetu (m. in. Hotele i restauracje) czy Internetu szerokiego zasięgu (domowego, przestrzennego, obszarowego) jest planem firm telekomunikacyjnych i IT na kolejne lata.

Płynność finansowa firmy – jak o nią dbać?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...