Czy warto ubezpieczać się w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych (TUW)?

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej.
Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej. Dlatego zanim podejmie się decyzję o zawarciu umowy, warto zaznajomić się z samą ideą takiej instytucji.

Wśród słabych stron TUW można wymienić:

  • Podstawowy cel funkcjonowania towarzystwa (zapewnienie możliwie pełnej i taniej ochrony ubezpieczeniowej dla członków-ubezpieczonych) jest sprzeczny ze strategią wzrostu i wypracowania zysków.
  • Ograniczona faktyczna możliwość efektywnej kontroli nad funkcjonowaniem i sposobami zarządzania ze strony członków, co w praktyce wywołuje:

– ponadzatrudnienie,
– niską efektywność działania (spadek produktywności rozumianej jako wartość składki przypisanej na pracownika),
– ograniczoną potrzebę wprowadzania innowacji w prowadzonej polityce zarządzania towarzystwem przez zarząd TUW – niski współczynnik wykorzystania tzw. „szans rynkowych”.

  • Niski poziom kontroli zainteresowanych.
  • Trudności z określeniem „prawdziwej” wartości rynkowej zakładu.
  • Brak presji członków i potencjalnych inwestorów na regularne ujawnianie osiąganych wyników, przez co utrudniony jest proces kontroli towarzystwa przez członków i potencjalnych klientów.
  • Niska konkurencyjność i brak presji na jej poprawienie, przez co istnieje niska rentowność sprzedaży oraz utrudnione podjęcie walki konkurencyjnej z innymi towarzystwami ubezpieczeń, jak i innymi podmiotami oferującymi usługi finansowe.

Przeczytaj również: Sprawdź, co może ubezpieczyć przedsiębiorca?

  • Ograniczony dostęp do rynków kapitałowych z pozycji podmiotu szukającego wsparcia kapitałowego, przez co praktycznie nie ma możliwości podniesienia kapitału przy wykorzystaniu rynku kapitałowego, utrudniony jest udział w konsolidacji na rynku ubezpieczeń, utrudniony jest proces ekspansji na rynki międzynarodowe, utrudniony jest proces rozszerzenia oferty produktowej o ubezpieczenia nowych ryzyk, rozszerzenia wolumenu akceptowanych ryzyk oraz rozpoczęcia działalności w ramach nowych grup ubezpieczeń, a także utrudnione jest zdobycie środków na modernizację towarzystwa i wprowadzenie np. nowego systemu komputerowego.
  • Ograniczona grupa potencjalnych klientów, przez co kłopotliwe jest rozszerzenie polityki akwizycji i sprzedaży produktów ubezpieczeniowych na nowe grupy sprzedaży klientów (wzrost endogeniczny), utrudniony jest proces implementacji nowych produktów oraz utrudniona jest dywersyfikacja portfela.
  • Problemy związane z marketingiem, public relations i polityką zatrudnienia (wynikającą z filozofii działania i trudności w pozyskiwaniu kapitału).

Jednocześnie jako mocne strony TUW należy wymienić:

  • Brak możliwości „wrogiego przejęcia” oraz wpływu trzecich stron na politykę i strategię przedsiębiorstwa.
  • Dominacja sytuacji, w której wskaźnik rezygnacji z ochrony w czasie jej trwania (oraz wykupu polis lub przekształcenia ich w bezskładkowe) jest w TUW niższy niż w ubezpieczeniowych spółkach akcyjnych oraz wskaźnik obrazujący wysokość kosztów administracyjnych do rezerw techniczno-ubezpieczeniowych jest dla TUW niższy (polityka akwizycji pochłania mniej kosztów, ponieważ jest w porównaniu ze spółkami akcyjnymi mniej agresywna, a procedury administracyjne ze względu na wysoką jednorodność ubezpieczonych są uproszczone i standaryzowane).
  • Brak konfliktów interesów między właścicielami a ubezpieczonymi.
  • Mniejsza presja na osiąganie w szybkim tempie wysokich zysków, a zatem brak podejmowania ryzykownych posunięć.
  • Większa swoboda zarządu we wprowadzaniu długookresowych strategii, których pozytywne skutki ujawniają się po pewnym czasie.
  • Lepsza orientacja i znajomość rodzajów ryzyk przyjmowanych do ubezpieczania, a przez to łatwość w konstrukcji homogenicznego portfela.
  • Poczucie zbiorowości i współodpowiedzialności poprzez głębokie zakorzenienie w lokalnych społecznościach.
  • Gotowość do akceptowania ryzyk nietypowych.
  • Bardzo niski stopień wyłudzeń odszkodowań.
  • Możliwość tworzenia związków wzajemności członkowskiej w ramach TUW.
  • Rozwijanie potrzeby aktywności społecznej (pobudzanie „ducha przedsiębiorczości”).

Polecamy serwis Leasing

Artykuł pochodzi z książki „Finanse” Mariana Podstawki (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...