Timeshare, czyli własność wakacyjna

Piotr Szczepaniak
rozwiń więcej
Timeshare, czyli własność wakacyjna
28 kwietnia 2012 roku wchodzi w życie ustawa o timeshare, czyli tzw. własności wakacyjnej. Instytucja, która niegdyś regulowana była przez przepisy kodeksu cywilnego i ustawę z 13 lipca 2000 r., obecnie jest całościowo unormowana w związku z koniecznością implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/122/WE z dnia 14 stycznia 2009 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do niektórych aspektów umów timeshare, umów o długoterminowe produkty wakacyjne, umów odsprzedaży oraz wymiany.

Timeshare, czyli umowa, na podstawie  której konsument, odpłatnie, nabywa prawo do korzystania, w okresach wskazanych w umowie, z co najmniej jednego miejsca zakwaterowania, a zawartą na okres dłuższy niż rok, jest w praktyce wykorzystywana do korzystania z nieruchomości w celach turysytycznych (pensjonatów, apartamentów, ośrodków wypoczynkowych itd.). Ustawa precyzuje co rozumie pod pojęciem miejsc zakwaterowania: są to miejsca noclegowe, w szczególności budynki, mieszkania, pokoje lub inne pomieszczenia mieszkalne, w tym znajdujące się na statkach pasażerskich, innych jednostkach pływających, w przyczepach samochodowych, domkach turystycznych lub innych obiektach stałych.

Próżno szukać przepisów prawnych, które jasno wskażą jak opodatkować timesharing. Przedsiębiorca (bo tylko taki podmiot może prowadzić działalność w zakresie timeshare) musi się posłużyć pewną analogią do innych umów cywilnoprawnych, a mianowicie najmu i dzierżawy. Przychody z takich umów cywilnoprawnych to po prostu przychody z działalności gospodarczej.

Polecamy: Nakaz zapłaty dla przedsiębiorcy – co zrobić?

Przedsiębiorca będący osobą prawną, spółką kapitałową w organizacji, ułomną osobą prawną (z wyjątkiem spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych i komandytowo-akcyjnych) zastosuje proporcjonalną stawkę podatkową w wysokości 19% podstawy opodatkowania.

Sytuacja podatkowa podatnika – osoby fizycznej jest nieco bardziej złożona. Podatnik taki ma do wyboru skalę podatkową ze stawkami 18% i 32% lub stawkę liniową w wysokości 19%.

Rozwiązanie takie wydaje się korzystne, zważywszy na to, że to sam przedsiębiorca – osoba fizyczna może minimalizować  ciężar podatkowy. Osiągając wysokie dochody z umów timeshare może wybrać stawkę liniową 19%, ale musi też pamiętać, że rezygnując z opodatkowania na zasadach ogólnych nie będzie mógł skorzystać z większości ulg i odliczeń.

Warto też wiedzieć, że ze względu na to, że działalność timesharingowa będzie działalnością gospodarczą, dochody z niej osiągane nie mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość taka występowałaby, gdyby umowy timeshare zawierane były poza działalnością gospodarczą, co ustawa z 16 września 2011 r. wyklucza.

Polecamy: Składki ZUS – obowiązkowe, ale preferencyjne

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...