Rynek międzynarodowy dla Polski

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
rozwiń więcej
Rynek międzynarodowy
W roku 2012 PKB w Europie spadło o 02-0,6%. Handel wewnętrzny spadł o 1,5-2,2% w tym okresie. Handel międzynarodowy w Europie spada, również na najsilniejszych rynkach exportowych i importowych. Wyniki exportu dla Polski są korzystne.

Spada popyt w Niemczech, Czechach, Włoszech, Niderlandach i Francji, Hiszpanii, na Węgrzech.  Jednak oceniając okres 2008-2012 wartość exportu ocenia się na 143,5 mld EUR (wzrost o 23,4%). Import w latach 2008-2012 wzrósł o 8,1% (11,6 mld EUR). Poprawił się bilans handlowy z zagranicą. Dla państw rozwijających się i słabiej rozwiniętych  w Europie ważny jest handel z krajami Europy Wschodniej. Na rynku światowym zmiana PKB w roku 2012 jest oceniana na 2,5% wzrostu rocznie.

Dla Polski w ostatnich latach ważny jest wzrost wymiany handlowej z zagranicą w zakresie FMCG. W roku 2012 export wzrósł o 17,5% (wartość 17,9 mld EUR). Poprawę salda handlu zagranicznego ocenia się w przemyśle chemicznym (wzrost exportu o 1,7 mld EUR, spadek importu o 1,2%). Najważniejsze dla polskiego exportu są produkty elektromaszynowe (wartość w 2012 56 mld EUR). W roku 2013 wzrost sprzedaży zagranicznej wycenia się na 6% (wobec 2012).  Wartość exportu ocenia się na 74,2 mld EUR.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W Polsce widać znaczny wzrost zainteresowania exportem do UE, Europy Wschodniej i Południowej. Szeroka różnorodność rynków pozwala na rozwój i wzrost handlu dla wielu firm krajowych. Rynki te wymagają innych produktów, o różnym wizerunku i sposobie logistyki, sprzedaży, promocji. Firmy muszą dopasować się do różnorodnych rynków, zasad certyfikacji i różnorodnych kultur, zwyczajów. Zgodnie z badaniami MG rok 2013 i kolejne są okresem zahamowania negatywnych tendencji oraz przyśpieszenia w handlu wewnętrznym i międzynarodowym. Spadek zapotrzebowania i popytu na rynkach europejskich jest znaczny. Widać również wzrost wartości handlu zagranicznego, wzrost wycenia się dla produktów gotowych, wysoko przetworzonych. Wzrasta wartość zamówień, produkty oferowane są oparte na nowych materiałach, nowych technologiach i nowych projektach.

IBAN - czym jest numer IBAN?


W Polsce zmiany technologii (ekologia, innowacje, usprawnienia, oszczędności w użytkowaniu) pozwoliły na produkcje produktów o nowej jakości. Wprowadzanie innowacji i nowoczesności w materiałach (szkło, laminat, dekory, wykończenia, akcesoria) pozwala na wprowadzenie droższych produktów, na nowe rynki, o innej charakterystyce. Innowacyjność była i jest sposobem na spełnienie wymagań rynków Zachodnich i Południowych oraz rozwój i ekspansje. Ważnym atutem jest wzornictwo, design i projekty dla produktów. W roku 2013 wyższe wyniki wzrostu ocenia się w krajach rozwijających się (Europa Środkowa i Południowa) oraz słabiej rozwiniętych (Europa Wschodnia).

Znacznym obciążeniem dla firm są problemy finansowania oraz zadłużenia. Trudne warunki finansowe zniechęcają potencjalnych współpracowników i konsumentów. Firmy szukają pewnych warunków i współpracowników, nie zgadzają się na finansowanie, kredytowanie czy długie przesunięcie płatności. Obciążeniem jest również obniżenie płynności w firmach, zagrożenia tego typu są negatywnie odbierane. Niska płynność transakcji może mieć wpływ na codzienną pracę firmy, jej działalność i pracowników. Wejście i działanie na zagranicznych rynkach wymaga trwałości i pewności współpracy, realizacji zamówień i transakcji.

Ochrona danych osobowych przedsiębiorcy

Rynek międzynarodowy dla Polski jest korzystny, rozwija się handel produktami wysoko przetworzonymi i gotowymi. Ważny jest sektor FMCG, maszyn, chemiczny (tradycyjni polski przemysł). Na rynku międzynarodowym szanse na rozwój ma sektor produktów i akcesoriów dla domu, biura i lokali oraz sektor kosmetyków, ubrań, dodatków.

Niższe opłaty interchange od 2014 roku

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...