Jak stworzyć skuteczny proces marketingowy social media?

skuteczny proces marketingowy social media / Fotolia
Czy szukasz nowych sposobów na pozyskanie klientów za pomocą kanałów social media? Czy znasz proces zakupowy przez który przechodzą klienci zanim zakupią Twój produkt lub usługę? Zebranie rzeszy lojalnych fanów to ważny element praktycznie każdej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych. Prawdziwym celem działań powinno być jednak zachęcenie użytkowników do podjęcia akcji i stania się prawdziwymi klientami firmy. Aby to uczynić, należy stworzyć skuteczny lejek marketingowy, koncentrując się tylko na wybranych platformach społecznościowych.

W tym artykule, zajmiemy się tym jak przygotować proces marketingowy, wybierając przy tym kanały komunikacji które będą najlepiej dopasowane do danej grupy docelowej. Poniżej znajdziesz również kilka wskazówek na temat tego jak testować i usprawnić cały proces, tak aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Dlaczego lejek marketingowy jest tak ważny?

Marketing w social media polega na używaniu poszczególnych platform komunikacji w celu przeprowadzenia potencjalnych klientów przez serię zaplanowanych kroków, które w ostateczności spowodują, że podejmą oni akcję, której oczekujesz (np. zostaną fanami, podzielą się z Tobą adresem e-mail lub dokonają zakupu produktu lub usługi). Istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi, platform i opcji związanych z social media (od Facebooka i Twittera, poprzez landing pages, e-mail marketing, SEO i reklamę PPC). Każdy z tych kanałów reprezentuje kolejny sposób umożliwiający przeprowadzenie klientów przez dany lejek marketingowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

Jak zdecydować które spośród multum dostępnych opcji będą najlepiej pasowały do Twojego rodzaju działalności?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz dokładnie wiedzieć do kogo jest skierowana Twoja oferta i jak najlepiej dotrzeć do tej grupy docelowej. Musisz również znać cele firmy oraz wiedzieć jak je mierzyć (chodzi tu o specyficzne wskaźniki poddawane regularnej analizie).

Bez znajomości tych kluczowych faktów Twoje działania marketingowe będą znacznie mniej efektywne. Zbytnie skupienie się na jednej części procesu marketingowego może spowodować problemy w pozostałych. Jeśli skoncentrujesz się wyłącznie na liczbie fanów i adresów e-mail, możliwe, że napotkasz trudności na etapie konwersji. Jeśli Twoim najważniejszym celem jest budowanie wizerunku marki, ignorując przy tym e-mail marketing, z pewnością odbije się to na wynikach sprzedaży.

Każda decyzja dotycząca budowania marki, zwiększania zaangażowania lub ostatecznej konwersji potencjalnych klientów powinna być oceniana z punktu widzenia lejka marketingowego.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować i testować proces marketingowy tak aby osiągnąć sukces którego oczekujesz.

Optymalizacja działań w kanałach social media

Zdefiniuj i wprowadź do strategii najlepsze kanały marketingowe

Jak wspomniałem wcześniej, w środowisku internetowym mamy do dyspozycji setki różnych narzędzi związanych z marketingiem społecznościowym. Używanie wszystkich naraz z pewnością nie wchodzi w grę. Jak więc rozwiązać ten problem?

Zacznij od określenia tego w jaki sposób powinna wyglądać najskuteczniejsza ścieżka marketingowa. Wyznacz kolejne kroki przez które zazwyczaj przechodzą potencjalni klienci zanim dokonają zakupu. Proces zazwyczaj zaczyna się od zbudowania świadomości produktu lub usługi, następnie wielokrotną ekspozycję oferty i budowanie zaangażowania, aż do ostatecznego zawarcia umowy.

Dowiedz się jakich kanałów i narzędzi social media aktualnie używa Twoja grupa docelowa i zorganizuj je według tego jakie pełnią one funkcje.

Dla przykładu, Facebook jest świetną platformą służącą do zwiększania świadomości marki i pozyskiwania adresów e-mail potencjalnych klientów, ale raczej nie nadaje się do bezpośredniego zawierania transakcji. Z drugiej strony, kampanie e-mail marketingowe to znakomite narzędzie służące do konwersji, jednak nie sprawdza się ono najlepiej w zakresie budowania świadomości marki.

Podczas podejmowania decyzji w zakresie kanałów marketingowych, określ również które z nich są najbardziej znaczące dla krótko i długo terminowych celów firmy. Przemyśl słabe i silne strony każdego rozwiązania i zastanów się jaką funkcję ma pełnić każde z wybranych narzędzi.

Facebook w marketingu business-to-business


Poniżej znajduje się krótki opis popularnych narzędzi social media i związanych z nimi funkcji:

Budowanie świadomości marki i oferty:

  • Reklamy na Facebooku
  • Reklamy na Twitterze
  • Reklamy na Youtube

Ponowny kontakt z ofertą i zaangażowanie (polubienia, dzielenie się wpisami, komentarze itd.):

  • Baza fanów na Facebooku
  • Liczba obserwujących na Twitterze
  • Kampanie retargetingowe
  • Subskrybenci e-mail
  • Liczba obserwujących na Google+

Sprzedaż:

  • Bezpośrednie kampanie e-mail
  • Reklamy w wynikach wyszukiwania
  • Optymalizacja landing page

Jak widzisz, wiele kanałów marketingowych może pełnić dwojaką funkcję (dla przykładu – Facebook służy zarówno do budowania rzeszy fanów jak i do reklamy PPC). Wszystkie te funkcje powinny wspierać się nawzajem aby prowadzić do ostatecznego celu – sprzedaży produktów lub usług.

Proces marketingowy powinien być stabilny i elastyczny zarazem. Jeśli Twoja firma bardziej dba o e-mail marketing niż od liczbę fanów, dostosuj swoje podejście tak aby lepiej służyć celom przedsiębiorstwa.

Dla przykładu, zamiast używać reklam na Facebooku aby zwiększyć widoczność marki i pozyskać fanów, możesz od razu przejść do kampanii reklamowej skierowanej na budowanie listy mailingowej. Stwórz reklamę która poprowadzi potencjalnych klientów na zoptymalizowaną stronę sprzedażową zachęcającą do podzielenia się adresem e-mail (w zamian za dostęp do wartościowych informacji lub możliwość pobrania aplikacji).

Siedem mitów dotyczących landing page

Podsumowanie

Pamiętaj, że klienci oczekują zazwyczaj większej ilości informacji zanim podejmą decyzję zakupową (chyba, że mamy do czynienia z niektórymi branżami gdzie proces decyzyjny jest prostszy). Strategia "hard sell" staje się coraz mniej skuteczna i nie prowadzi do budowania długotrwałych relacji.

Zwróć uwagę na to jakich kanałów social media najczęściej używają Twoi klienci i wykorzystaj je do zbudowania skutecznego procesu marketingowego. Stwórz lejek umożliwiający przyciągnięcie uwagi klientów na różnych poziomach zainteresowania ofertą. Dopasowuj podejście, mając na uwadze zmieniające się potrzeby odbiorców i nigdy nie zapominaj, że ostatecznym celem każdej kampanii jest doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży!

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Co o tym myślisz? Na jakich kanałach komunikacji opierasz swój proces marketingowy? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.

Autor: Grupa Tense.pl

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...