Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta?

Strona mobilna czy responsywna? Którą z nich wybrać w walce o klienta? / ShutterStock
Każdego roku coraz więcej użytkowników przegląda zawartość Sieci przy pomocy urządzeń mobilnych i wszystko wskazuje na to, że trend ten nadal będzie się nasilał. Wymusza to na przedsiębiorstwach działających w Internecie dopasowanie swoich witryn do nowych kanałów komunikacji w taki sposób, aby i na mniejszym ekranie prezentowały swoją pełną wartość. Które z dostępnych rozwiązań wybrać – stronę mobilną, responsywną, czy może coś jeszcze innego?

Na wstępie należy omówić obie opcje oraz ich mocne i słabe strony.

Strona mobilna

Strona mobilna to taka, która została stworzona niezależnie od strony „właściwej”. Jej projekt od samego początku tworzono z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych, czyli smartfonów i tabletów. Różni się wyglądem, sposobem nawigacji, a do tego funkcjonuje w Sieci jako całkowicie odrębny twór. Większość przedsiębiorstw, które wybrały takie rozwiązanie, tworzy je pod identycznymi adresami, co strony podstawowe, z tą różnicą, że adres URL posiada przedrostek „m.”. Można się na nią dostać poprzez wejście na witrynę podstawową z poziomu urządzenia mobilnego – jeżeli wszystko zostało prawidłowo skonstruowane, strona rozpozna typ sprzętu i po prostu przeniesie użytkownika pod adres lepiej odpowiadający ekranowi, z którego korzysta.

Co przemawia za posiadaniem mobilnej wersji strony? Przede wszystkim szybszy i mniej skomplikowany proces tworzenia. Wiele z systemów CMS posiada gotowe szablony dla stron mobilnych, co znacznie upraszcza wszelkie czynności. Forma i nawigacja nie są zbyt spektakularne, ale trudno przebić ich funkcjonalność, a przy niewielkim koszcie trudno dziwić się osobom, które stawiają właśnie na mobilne wersje. Z drugiej strony, decydując się na tę opcję, trzeba liczyć się ze wszelkimi konsekwencjami tego, że jest to całkowicie odrębna strona. W przypadku uaktualniania treści, konfigurowania czy prowadzenia kampanii, musimy więc wykonywać podwójną pracę – dla strony podstawowej i mobilnej. Pochłania to czas i środki, których normalnie nie musielibyśmy wygospodarowywać.

Sprawdź: Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

Strona responsywna

W przypadku stron responsywnych sprawa wygląda odrobinę inaczej. Opcja ta polega na takim zaprojektowaniu strony, aby dopasowywała się automatycznie do różnych urządzeń, na których jest wyświetlana. Adres URL pozostaje ten sam, ale wygląd, zawartość czy sposób nawigacji zależy od sprzętu, przy pomocy którego weszliśmy na stronę. W gruncie rzeczy jest to więc ta sama witryna, tylko inaczej zaprezentowana. Oznacza to, że wszystkie działania w CMS czy modyfikacje w zawartości wystarczy wykonać tylko raz i wszyscy użytkownicy je zobaczą. To niewątpliwie ogromne ułatwienie, jednak trzeba pamiętać o tym, że rozwiązanie jest dosyć kosztowne, a zrealizowanie takiej strony trwa znacznie dłużej niż przy wersji mobilnej.

Stworzenie witryny w taki sposób, aby poprawnie wyświetlała się na każdym urządzeniu jest bardzo skomplikowane, a biorąc pod uwagę ilość modeli, marek i producentów, nigdy nie mamy 100% pewności, że na każdym sprzęcie strona zadziała prawidłowo, a to wiąże się z ryzykiem odstraszenia potencjalnego klienta.

Jak uniknąć przerw w działaniu firmowej strony www?

Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Na co więc postawić?

Strona mobilna to świetne rozwiązanie w chwili, w której brakuje nam środków na stworzenie responsywnej wersji, lub po prostu na podstawowej witrynie znajdują się takie elementy, których nie da się odpowiednio „przyciąć” do mniejszego ekranu tak, aby całość nie traciła na wartości. Jeśli jednak w przyszłości będziemy tworzyli nową stronę bazową, znacznie lepiej projektować ją już z myślą o wariancie responsywnym – w przyszłości zaoszczędzi nam to czasu przy aktualizowaniu zawartości strony, co dla właścicieli dużych serwisów ma niebanalne znaczenie.

Warto pamiętać także o polityce, jaką prowadzi Google w tym zakresie – posiadanie strony dopasowanej do urządzenia sprawia, że wyszukiwarka patrzy na nią przychylniejszym okiem. To pokazuje dobitnie, że samo posiadanie wersji witryny na smartfony i tablety nie jest już kwestią wyboru, a powoli staje się koniecznością. Odpowiednia optymalizacja mobilna będzie coraz bardziej wpływać na pozycję w rankingu, dlatego lepiej zawczasu przygotować się do przejścia na nowy model.

Jak od 1 lipca 2015 r. zmienią się zasady rozliczania zakupu laptopów i telefonów do firmy

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Autor: Wojciech Popiela Grupa TENSE

Moja firma
Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

pokaż więcej
Proszę czekać...