Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy

Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy
Wzrost wskaźnika PKB wskazuje na ciągły rozwój gospodarczy. W III kwartale wzrósł do 3,3 proc. Na lepsze wyniki w gospodarce największy wpływ mają małe przedsiębiorstwa, które informowały o pozytywnej ocenie własnej sytuacji i perspektyw rozwoju oraz o wysokiej jak na tę grupę skłonności do inwestowania.

Z danych przedstawionych przez GUS wynika, że wzrost PKB liczony w cenach stałych i wyrównany sezonowo wyniósł w III kw. 0,9%, licząc do poprzedniego kwartału, zaś w stosunku do analogicznego okresu roku 2013 – 3,4%. Z kolei dane niewyrównane sezonowo mówią o wzroście w stosunku do III kw. 2013 r. o 3,3%. Taki wynik oznacza, że gospodarka rośnie stabilnie. W II kw. bowiem wzrost niewyrównany sezonowo wyniósł 3,5% PKB, zaś w I kw. – 3,4%.

Dzisiejsze dane GUS-u to tzw. szybki szacunek. Dokładniejsze informacje zostaną przedstawione przez urząd statystyczny pod koniec listopada. Ale nawet te wstępne dane pokazują, że gospodarka ma się lepiej niż wynikało z prognoz różnych ośrodków.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Mikrofirmy są bardziej stabilne

Analitycy obawiali się, że w III kw. wzrost PKB spowolni w większym stopniu. Te ostrożne prognozy brały się z informacji o głębszym spowolnieniu gospodarek europejskich i obaw o wyniki handlu zagranicznego, w które uderzyć miały m.in. rosyjskie sankcje ekonomiczne (większa część ograniczeń w handlu została wprowadzona przez Rosję właśnie w III kw. tego roku) oraz gorsza sytuacja gospodarcza na Ukrainie, która również jest sporym partnerem handlowym Polski.

Jednak już przy danych za II kw. widać było wzrost popytu krajowego, stymulowanego m.in. przez wzrost płac realnych. Biorąc pod uwagę utrzymujący się w III kw. spadek cen (głównie żywności i paliw), ten czynnik musiał pozytywnie odbić się na podanych dzisiaj przez GUS wynikach.

Tymczasem zasobność portfeli Polaków to czynnik istotny dla sytuacji mikrofirm (które, w wielu przypadkach, jak choćby przy danych o produkcji, nie są przez GUS uwzględniane). Ta zaś jest całkiem niezła, o czym świadczą wyniki badania nastrojów mikroprzedsiębiorstw w III kw., przeprowadzone przez Grupę Idea Banku.

Przypomnijmy, że wg tych badań, 52,7% najmniejszych firm spodziewało się, że ich przychody będą większe niż rok wcześniej. Pogorszenia zaś spodziewało się tylko 13,3%. W stosunku do III kw. 2013 r., optymistów było więcej, zaś pesymistów mniej. Już to pokazuje, że najmniejsze firmy nie odczuły w zbyt dużym stopniu perturbacji wokół handlu zagranicznego, za to dostrzegły lepszą sytuację swoich klientów na lokalnych rynkach.

Sytuacja najmniejszych firm ma bardzo duże znacznie dla tego, jak się rozwija cała gospodarka. Przypomnijmy, że wg badań PARP odpowiadają one za ok. 30% PKB wytwarzanego przez firmy i że zatrudniają 39% zatrudnionych w gospodarce narodowej. Bez wątpienia więc, dobra sytuacja mikroprzedsiębiorstw, widoczna w III kw., przełożyła się również na lepsze wyniki gospodarki. Gdyby bowiem obserwować wyłącznie dane, dotyczące większych przedsiębiorstw, tempo wzrostu PKB byłoby niższe.

Kredyt z gwarancją de minimis dla firm

Inwestycje i kredyty w górę

Potwierdzeniem pozytywnej oceny sytuacji mikrofirm w III kw. były ich plany inwestycyjne. Z przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku badania wynikało bowiem, że odsetek przedsiębiorców nieplanujących żadnych inwestycji wynosił 36%. Rok wcześniej takich osób było o 2 pkt. proc. więcej. W stosunku do II kw. br. przybyło na przykład osób zainteresowanych zakupem maszyn do produkcji (było ich 14,9%, czyli o 1,7 p.p. więcej niż kwartał wcześniej).

Także wzrost zainteresowania kredytem pokazuje, że najmniejsi przedsiębiorcy w III kwartale mieli się całkiem dobrze. Przypomnijmy, że zainteresowanie kredytem obrotowym lub w rachunku deklarowało 43% ankietowanych, zaś inwestycyjnym – 30%. W obu przypadkach było to więcej niż w II kwartale, co także potwierdza niezła sytuację mikrofirm w III kw.

Najmniejsze firmy to specyficzna grupa przedsiębiorstw, które na inwestycje decydują się zwykle wtedy, gdy mają praktycznie pewność uzyskania odbiorców na swoje produkty czy usługi. Podobnie jest z kredytami – mali przedsiębiorcy zwykle finansują się ze środków własnych, więc idą do banku wtedy, kiedy ich firmy szybko się rozwijają.

Małe firmy również konsumują

W II kw. wzrost popytu krajowego był jednym z najważniejszych czynników napędzających gospodarkę i zapewne pod tym względem sytuacja w III kwartale się nie zmieniła. Tymczasem małe firmy występują na rynku w dwojakiej roli – przedsiębiorców oraz konsumentów. Z jednej strony widoczna w wynikach badania Grupy Idea Banku pozytywna ocena własnej sytuacji skłaniała firmy do inwestowania, ale z drugiej też przekłada się na większa konsumpcję. Właściciele mikroprzedsiębiorstw bowiem, podobnie jak Polacy zatrudnieni u innych pracodawców, przy wzroście przychodów i niższych cenach żywności czy paliw więcej wydają w sklepach.

Zakładanie działalności gospodarczej w Polsce

Marek Siudaj, Tax Care

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...