Zawieranie umowy na odległość - obowiązki przedsiębiorcy

Jarosław Krasnodęmbski
rozwiń więcej
Przedsiębiorca zawierający umowy na odległość m.in. poprzez portale aukcyjne musi spełniać określone obowiązki. Chodzi tu głównie o obowiązki informacyjne. Jakie obowiązki ma przedsiębiorca przy zawieraniu umowy na odległość?

Zawieranie umowy na odległość

 
W chwili złożenia propozycji umowy konsument powinien otrzymać ważne informację, które maja mu pomóc w podjęciu decyzji o zakupie towaru. Chwila złożenia propozycji jest ostatnią na poinformowanie klienta. Przedsiębiorca sprzedający towar za pośrednictwem Internetu powinien podać konsumentowi dane swojej firmy, jej adres, numer rejestracyjny działalności gospodarczej. Podanie wymienionych danych ma na celu umożliwienie sprawdzenia przez konsumenta, czy jego kontrahent rzeczywiście istnieje jako podmiot prawa, czy nie jest to firma fikcyjna.


Klient powinien również posiadać informacje o  istotnych właściwościach sprzedawanego towaru lub usługi. Konieczną informacją jest również wskazanie wysokości ceny,  z włączeniem w nią wszystkich dodatkowych wydatków, takich jak podatki i cła. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest również poinformować kupującego na odległość o zasadach zapłaty oraz kosztach i terminie dostawy towaru.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Umowy na odległość najczęściej zawierane są za pośrednictwem Internetu na podstawie ofert umieszczonych w sieci. W przypadku tego typu oferty bardzo ważnym elementem oferty jest informacja dla konsumentów, na temat okresu, w jakim dana oferta jest wiążąca.


Dla klienta ważnymi danymi są informacje o możliwych reklamacjach, jak również o prawie do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia (bądź od momentu otrzymania towaru).


Zobacz: Odstąpienie od umowy zawartej z przedsiębiorcą na odległość

 


O czym klient musi być poinformowany?

 
Obowiązkowo klient musi zostać poinformowany o przypadkach, w których nie przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni bez podania przyczyny. Przypadki, w których klientowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość zawarte są w art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Zgodnie z tą ustawą klient nie może odstąpić od umowy zakupu w przypadku:


1) świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem terminu 10 dni od zawarcia umowy na odległość,

2) dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,

3) umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,

4) świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,

5) świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,

6) dostarczania prasy,

7) usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych.

 
Zobacz: Tytuł egzekucyjny a tytuł wykonawczy

 

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...