Pensjonat – wymagania

Redakcja serwisu Biznes
rozwiń więcej
Pensjonat – wymagania / Fot. Fotolia / Fotolia
Podejmując się prowadzenia własnego pensjonatu należy pamiętać o spełnieniu określonych wymogów. Przede wszystkim konieczne jest zarejestrowanie działalności a następnie wyposażenie pensjonatu zgodnie z obowiązującymi regulacjami dla usług hotelarskich.

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy o usługach turystycznych, usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania związane z wielkością obiektu, jego wyposażeniem oraz zakresem świadczonych usług w związku z jego zaszeregowaniem. Dodatkowo każdy hotel bądź pensjonat powinien spełniać odpowiednie wymogi sanitarne i przeciwpożarowe, które określone są w przepisach odrębnych. W ustawie o usługach turystycznych pensjonat określa się jako obiekt hotelarski, który posiada co najmniej 7 pokoi i świadczy dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

Przed rozpoczęciem działalności należy zajrzeć do rozporządzenia Ministra Gospodarki w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, dokładniej do załącznika nr 2, w którym znajdują się szczegółowe wymagania dla poszczególnych kategorii obiektów hotelarskich związane z wyposażeniem dla każdego rodzaju zaszeregowania.

Powierzchnia mieszkalna pokoju w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych pomieszczeń, np. przedpokoju) wynosi odpowiednio:

- dla * - 8 m2,
- dla ** - 9 m2,
- dla *** - 10 m2,
- dla **** - 12 m2,
- dla ***** - 14 m2. 

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

W pierwszej kolejności rejestracja przedsiębiorcy

Aby można było rozpocząć działalność związaną z prowadzeniem pensjonatu konieczne jest zarejestrowanie się jako przedsiębiorcy. Procedura jest identyczna, jak w przypadku każdej działalności indywidualnej. Oznacza to, że osoba fizyczna zobowiązana jest wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej. Obecnie można tego dokonać elektronicznie, bez konieczności wypełniania wniosku pisemnie i przesyłania pocztą. Dokonuje się tego za pomocą platformy internetowej CEIDG. Należy pamiętać, że wniosek ważny jest 7 dni i w tym czasie musi dotrzeć do urzędu. Po uzyskaniu wpisu przedsiębiorcy zostanie nadany numer NIP i REGON. Następnie informacja o założeniu działalności zostanie przekazana do Urzędu Skarbowego i ZUS, co wiąże się oczywiście z koniecznością rozliczania ze wskazanymi instytucjami.

Odpowiednie zaszeregowanie obiektu

Przed rozpoczęciem działalności przedsiębiorca powinien uzyskać odpowiednie zaszeregowanie swojego pensjonatu do rodzaju i kategorii, do której ma należeć. Aby uzyskać odpowiedni status należy wystąpić z wnioskiem do właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu. Obligatoryjne elementy wniosku określone zostały w rozporządzeniu Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związany z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego, a dokładniej w § 5 ust. 2. Wniosek powinien zatem zawierać:

  1. nazwę, siedzibę (imię i nazwisko) oraz adres przedsiębiorcy,
  2. numer NIP i REGON bądź nr z KRSu,
  3. nazwę własną obiektu, jeżeli pod taką będą świadczone usługi,
  4. położenie obiektu wraz z dokładnym adresem, numerem telefonu (faksu, jeżeli jest w obiekcie), adresu e-mail, strony internetowej,
  5. liczbę miejsc noclegowych i strukturę obiektów mieszkalnych,
  6. zakres usług gastronomicznych, opis obiektu,
  7. dane osoby upoważnionej do reprezentowania przedsiębiorcy w postępowaniu o nadanie kategorii,
  8. wskazanie na zaszeregowanie do określonej kategorii, o której nadanie występuje wnioskodawca.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań sanitarnych, budowlanych i przeciwpożarowych oraz  dowód wniesienia opłaty przez przedsiębiorcę za dokonanie oceny spełniania przez obiekt hotelarski wymagań.

Pensjonat – pomysł

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego dla pensjonatu opłaty z tego tytułu wynoszą odpowiednio:

  • 600 zł - dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
  • 400 zł - dla oceny pensjonatów do 20 pokoi

Możliwość uzyskania promesy

Ustawodawca przyznaje przedsiębiorcy możliwość ubiegania się o uzyskanie promesy, w celu skrócenia czasu oczekiwania na wydanie decyzji o zaszeregowaniu. Promesa jest to tzw. przyrzeczenie zaszeregowania, które można uzyskać jedynie na wniosek przedsiębiorcy na czas określony nie dłuższy niż dwa lata. Promesa wydawana jest przez właściwego marszałka województwa ze względu na położenie obiektu w formie decyzji administracyjnej. Do wniosku o uzyskanie promesy należy dołączyć decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania pensjonatu. W okresie promesy przedsiębiorca nie będzie mógł jednak świadczyć usług hotelarskich w obiekcie, a jedynie używać nazwy obiektu i opisu dla celów informacyjnych i promocyjnych. Za zgodą marszałka województwa można jednak rozpocząć świadczenie usług po złożeniu przez przedsiębiorcę kompletnego wniosku o zaszeregowanie obiektu.

Jaka forma prawna dla firmy?

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...