Polski przedsiębiorca za granicą

Maria Szadkowska
rozwiń więcej
Firma. Fot. Fotolia / Fotolia
Wiele polskich firm decyduje się na otworzenie placówki handlowej zagranicą pomimo większych kosztów spowodowanych wyższymi cenami wynajmu lokalu. Dlaczego opłaca się inwestować w tego rodzaju działalność i jak to zrobić, aby nie ponieść porażki?

Polski przedsiębiorca przy zakładaniu własnej firmy spotyka się z wieloma utrudnieniami już na etapie składnia wniosków związanych z rejestracją własnego biznesu. Wobec natłoku dokumentów do zgromadzenia, wypełnienia oraz przepisów do sprawdzenia wielu z polskich przedsiębiorców decyduje się na otworzenie firmy za granicą. Dzięki członkostwu Polski w Unii Europejskiej możemy prowadzić działalność na takich samych zasadach jak obywatele poszczególnych państw członkowskich, wszystko to dzięki swobodzie przepływu usług. Tak, więc jadąc do Dani polski przedsiębiorca musi spełnić takie same warunki jak duński.

Najpopularniejsze kierunki ekspansji polskiego biznesu

Najbardziej popularnym państwem wśród polskich przedsiębiorców są Niemcy za nimi Rosja i Wielka Brytania. Dużą popularnością cieszą się polskie firmy odzieżowe i to one odnotowują największą ilość otwieranych filii, ponieważ tylko na nadchodzący rok największe polskie marki odzieżowe planują otworzyć ponad 400 salonów za granicą. Im większe przedsiębiorstwo tym mniej oporów przed szerzej zakrojonymi inwestycjami ze względu na mniejsze ryzyko inwestycyjne. Mimo wszystko mali przedsiębiorcy również decydują się na zagraniczną firmę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Jakie są korzyści?

Mimo relatywnie wysokich kosztów otwarcia działalności, zyski osiągane w niektórych krajach mogą być nawet 60% wyższe niż te odnotowane w Polsce, co w oczywisty sposób uatrakcyjnia inwestycję. W dobie, gdy cła oraz inne opłaty eksportowe, ani polityka dyskryminacyjna państw nie zagrażają potencjalnym inwestorom, warto, chociaż rozważyć ekspansję na inne rynki. W każdym państwie spotkamy się również z innego rodzaju udogodnieniami, a dzięki unijnym swobodom firma założona przez przedsiębiorcę z innego państwa członkowskiego musi być traktowana na takich samych zasadach jak ta założona przez obywatela, inaczej państwo może zostać oskarżone o dyskryminację.

Jak zarejestrować firmę w Niemczech

O czym warto pamiętać?

Najważniejszy jest bardzo dokładny biznesplan, w którym musimy uwzględnić każdy szczegół na czele z uwarunkowaniami kulturowymi państwa gdzie chcemy inwestować. Pierwszą czynnością obligatoryjną jest zbadanie rynku, sprawdzenie, jakiego rodzaju towary są poszukiwane, a na jakie nie ma zupełnie popytu. Kolejny krok to dostosowanie cen do poziomu zarobków w danym państwie, warto je wyważyć maksymalnie tak, aby z jednej strony ceny nie były zbyt wygórowane, ale równocześnie nie zbyt niskie ponieważ to kwestionuje jakoś produktu. Zazwyczaj rozpoczynając działalność w jakimś państwie musimy liczyć się, w przypadku małej firmy, z przeprowadzką trudno bowiem prowadzić działalność nie będąc na miejscu.

Zasady świadczenia usług zagranicznych

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...