Lokalizacja sklepu - przegląd opcji dostępnych na rynku

M.G.
rozwiń więcej
Lokalizacja sklepu
Lokalizacja sklepu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia. Gdzie warto otworzyć sklep? Wybierz najlepszą lokalizację dla działalności gospodarczej.

Lokalizacja sklepu ma duży wpływ na obroty, w związku z tym warto przemyśleć miejsce, w którym rozpoczniesz prowadzenie działalności gospodarczej. Do wyboru masz dwie kategorie lokalizacji - tradycyjne lub nowoczesne.

Tradycyjne miejsca koncentracji handlu i usług

Osiedle

Osiedla są tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług. Do ich zalet zaliczyć można: bardzo dużą liczbę potencjalnych klientów w strefie silnego oddziaływania; dużą dostępność powierzchni na nowo budowanych i istniejących osiedlach; możliwość znalezienie lokalizacji z atrakcyjnym czynszem. Właściciele lokali użytkowych na osiedlach są zazwyczaj elastyczni w kwestii kaucji i innych warunków związanych z umową najmu.

Warto znać również zagrożenia, do których można zaliczyć: ekspansję sieci handlowych na osiedlach (dyskonty, supermarkety), dużą konkurencję, zmianę zwyczajów zakupowych. Każdy lokal osiedlowy powinien być sprawdzony pod kątem kryteriów wskazanych w artykule (poprzedni).

Polecamy: Gdzie warto prowadzić biznes? Poznaj tajemnice kupców

Centrum miasta lub dzielnicy. Ulica ulicy nie równa

Należy mieć świadomość, że lokalizacja przy głównej ulicy nie zawsze gwarantuje sukces komercyjny. Analizując taką lokalizację, trzeba zwrócić uwagę na dostępność bezpłatnych miejsc postojowych dla klientów, ekspozycję z ulicy (witryny, szyldy), natężenie ruchu pieszego. Zlokalizowanie sklepu lub punktu usługowego przy ważnej ulicy może samo w sobie mieć ogromne znaczenie marketingowe. Między innymi dlatego najlepsze śródmiejskie lokalizacje upodobały sobie banki, które windują stawki czynszu. Poza tętniącymi życiem ulicami handlowymi (Chmielna i Nowy Świat w Warszawie), znaleźć można także arterie ruchliwe, ale słabe pod względem komercyjnym (Tamka w Warszawie) , jak i takie, które w zamierzchłych czasach odgrywały wielkie znaczenie, ale już je utraciły (ul. Długa w Warszawie).

Rynki miast i miasteczek. Trochę salon, trochę slums

Najbardziej tradycyjnym miejscem koncentracji handlu i usług są rynki miast i miasteczek. Aktualnie jednak tracą one swoje handlowe znaczenie. Wynika to częściowo z polityki władz lokalnych, które często pod pozorem ich rewitalizacji przekształcają handlowe od stuleci miejsca w wybrukowane "salony". Płatne miejsca postojowe i ograniczenia w ruchu skutecznie odstraszają konsumentów, utrudniając kupcom rywalizację o klienta z galeriami handlowymi i dyskontami. Z drugiej strony stan kamienic, będących zazwyczaj własnością komunalną, pozostawia wiele do życzenia. W bramach i oficynach kamienic osiedlane bywają osoby z marginesu społecznego.

Centrum wsi

Wbrew pozorom centrum wsi może być dobrym punktem handlowym. W rejonach oddalonych od najbliższego miasta powiatowego tworzą się często małe centra zakupowe, które przyciągają mieszkańców pobliskich wiosek. W takich przypadkach bardzo istotny jest dobry parking. Większość klientów przyjeżdża bowiem do takich wiejskich centrów zakupowych samochodem.

Przykładem może być Świedziebnia w woj. kujawsko-pomorskim, gdzie obok siebie funkcjonują cztery sklepy spożywcze, dwie cukiernie i wiele innych punktów handlowo-usługowych.


Nowoczesne lokalizacje:

Galeria handlowa

Galerie handlowe są coraz częstszym miejscem zakupów, warto więc się w nich znaleźć. Z tym formatem wiążą się jednak zagrożenia, z których należy sobie zdawać sprawę planując biznes. Właściciele najlepszych  galerii handlowych preferują jako najemców ogólnopolskie i międzynarodowe sieci sklepów i punktów usługowych. Czynsz płacony jest niemal zawsze w euro, co może być przeszkodą dla mniejszych firm. Właściciele galerii często wymagają od przedsiębiorców kilkuletniego stażu w prowadzeniu działalności. Barierą jest konieczność uzyskania gwarancji bankowej. Przepustką do galerii handlowej może być uczestnictwo w sieci franczyzowej.

Z otwartymi ramionami kupców witają te obiekty, które najlepsze lata mają za sobą. Planując wejście do galerii, należy brać pod uwagę te, które po kilku latach działalności wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów. Wejście do otwierającej się właśnie galerii obarczone jest dużym ryzykiem. W każdym większym mieście można bowiem wskazać obiekty, które okazały się niewypałem. Duże sieci, obecne jednocześnie w wielu miejscach, minimalizują ryzyko niepowodzenia. Dla samodzielnego kupca fiasko nowego projektu może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny. Zwłaszcza że umowy najmu zawierane są zazwyczaj na czas określony, bez możliwości wypowiedzenia.

Polecamy: Pomysł na biznes

Sprzedawaj swoim sąsiadom

W polskich miastach i miasteczkach coraz częściej pojawiają się centra handlowe, ukierunkowane na zaspokajanie podstawowych potrzeb klientów mieszkających w promieniu kilkuset metrów od obiektu (w Ameryce znane jako neighbourhood shopping center). Niektóre z nich, np. Czerwona Torebka, skierowane są do lokalnych kupców. Ale i w tym przypadku należy liczyć się z wymaganiami dot. stażu prowadzenia działalności oraz z koniecznością zapewnienia solidnego zabezpieczenia. Zaletą takich obiektów jest natomiast restrykcyjnie zweryfikowana lokalizacja.

Nowoczesna przestrzeń poza galeriami

W polskich miastach coraz częściej pojawiają się nowoczesne powierzchnie handlowe, nie będące galeriami handlowymi ani marketami. W Warszawie w ostatnich latach oddano do użytku kilka obiektów, które można zakwalifikować zgodnie z amerykańską nomenklaturą jako strip mall. Chodzi o popularne pawilony handlowe, ciągnące się wzdłuż chodnika, z parkingiem wzdłuż ulicy. Tego rodzaju obiekty budowano w naszych miastach  już w latach 60 - tych i 70- tych. Stare obiekty, które charakteryzują się wysokimi walorami funkcjonalnymi (parking, witryna) warto wykorzystywać. Zwłaszcza że ich właściciele zazwyczaj żądają mniejszych zabezpieczeń niż deweloperzy budujący na kredyt nowe powierzchnie.

Polecamy: Jak założyć firmę?

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...