Coraz częściej korzystamy z porównywarek cenowych

zakupy przez internet/ Fot. Fotolia / Fotolia
Rośnie popularność wyszukiwarek porównywania cen. Dzięki temu mamy możliwość wybrania najniższej ceny, porównania właściwości produktów oraz poznania opinii innych klientów.

E-klienci coraz częściej decydują się na skorzystanie z porównywarki cenowej, szczególnie kupując produkty z kategorii lifestyle oraz dla domu i ogrodu. Popularność tych serwisów rośnie, bo oferują one nie tylko możliwość wybrania najniższej ceny, lecz także porównania właściwości produktów, opinii klientów i przeprowadzenia transakcji. Z czterech największych porównywarek korzysta co miesiąc nawet ponad 9 mln unikalnych użytkowników. Największa z nich – Ceneo.pl – generuje ok. 15 proc. transakcji internetowych w Polsce.

Polska jest swego rodzaju fenomenem, ponieważ mamy na rynku cztery dobrze prosperujące porównywarki, które co miesiąc docierają do ponad 9 mln unikalnych użytkowników. To olbrzymi sukces. Fundamentem tego sukcesu jest to, że porównywarki cen już dawno temu przestały się skupiać na dostarczaniu informacji o najniższych cenach, teraz pomagają użytkownikom podjąć jak najlepszą decyzję, tak żeby było jak najłatwiej, jak najszybciej i jak najbezpieczniej – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl.

Łachajczyk zwraca uwagę na to, że wartość polskiego rynku e-commerce w ubiegłym roku mogła wynieść nawet 28 mld zł. Oznacza to kolejny rok rozwoju tego rynku. Badania zrealizowane dla Ceneo.pl przez TNS Polska potwierdziły także, że ponad 80 proc. kupujących bardzo ceni zakupy w sieci

Jedną z zalet e-commerce jest możliwość porównania cen. Jak wynika z danych Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2014 r., samo tylko działające już od 10 lat Ceneo.pl notowało niemal 7 mln unikalnych użytkowników. To ponad trzy razy więcej niż zanotował największy konkurent tej spółki.

Już co szósta transakcja zakupu w internecie zaczynała się na naszym serwisie, dzięki czemu umocniliśmy pozycję lidera wśród porównywarek cen. Nie byłoby to możliwe bez dwóch czynników: pierwszy to zadowoleni użytkownicy, których mamy już 7 mln miesięcznie, drugi to inwestycje w innowacje, przede wszystkim w obszarze mobilności. Już co czwarta wizyta w e-commerce jest wizytą mobilną – dodaje Łachajczyk.

To właśnie skuteczne dostosowanie się do nowych preferencji klientów pozwoliło na zdobycie tak silnej pozycji przez porównywarki cenowe. Serwisy tego typu nie służą już wyłącznie do sprawdzenia cen wybranych produktów. Umożliwiają także wystawienie i przejrzenie ocen, poznanie danych technicznych produktów, a nawet zakup bezpośrednio ze strony porównywarki. Bardzo ważne są także ułatwienia w dostępie mobilnym.

Dzięki technologiom mobilnym możliwe jest zbudowanie oferty dla smart-shopperów, czyli osób, które najpierw oglądają towary w sklepach, a potem kupują je taniej w internecie. Dzięki aplikacji Ceneo mogą one teraz dokonać zakupu nawet tuż po wypatrzeniu produktu w tradycyjnym sklepie.

Dosyć szybko postawiliśmy na kontent, czyli na treści, które znajdują się w naszym serwisie. Mam na myśli opisy produktów, specyfikacje techniczne czy zdjęcia, lecz także opinie, zarówno o produktach, jak i sklepach, aby użytkownik, który chce podjąć decyzję zakupową, miał wszystkie niezbędne informacje w naszym serwisie, by nie musiał ich szukać nigdzie indziej – tłumaczy Joanna Heine, kierownik działu rozwoju produktów.

Katarzyna Stehlik, dyrektor działu sprzedaży Ceneo.pl, dodaje, że dzięki porównywarce ok. 5 tys. sklepów współpracujących może pozyskać nawet 15-20 proc. dodatkowego ruchu na swojej stronie. Średnio 3,2 proc. osób trafiających z Ceneo.pl do e-sklepu dokonuje zakupu – to najwyższy wskaźnik wśród polskich serwisów tego typu. Są  kategorie, jak książki i kosmetyki, gdzie poziom konwersji dochodzi do nawet 10 proc. To właśnie szeroki wybór kategorii jest mocną stroną porównywarek, bo klienci szukają bardzo różnych produktów.

Historycznie porównywarki kojarzą się z branżami technicznymi, takimi jak RTV, AGD czy komputery. To nadal nasze mocne kategorie, jednak obecnie największa liczba produktów występuje w branżach związanych z szeroko pojętym stylem życia, takich jak dom i wnętrze, moda. Ciekawostką na Ceneo.pl jest to, że użytkownicy najczęściej poszukują u nas sukienek i płytek ceramicznych – tłumaczy Stehlik.

Ponad jedna czwarta wszystkich wyszukiwanych na Ceneo.pl produktów należy do kategorii lifestyle. Popularne są też dom i ogród (18 proc.), komputery (12 proc.) oraz rozrywka i AGD/RTV (po 10 proc.). Pod względem liczby sklepów zdecydowanie przodują dwie pierwsze kategorie: produkty lifestyle sprzedaje prawie 3,4 tys. sklepów współpracujących z Ceneo.pl, a produkty dom i ogród o 100 sklepów więcej.

Wybór produktów to tylko jeden z powodów rozwoju porównywarek. Heine podkreśla, że użytkownicy bardzo doceniają także możliwość sprawdzenia opinii o danym sklepie i produkcie.

Użytkownicy internetu są coraz bardziej wymagający i nie kierują się wyłącznie kryterium cenowym, chociaż oczywiście wiadomo, nikt z nas nie chce przepłacać. Natomiast warto zwrócić uwagę też na to, w jakim sklepie kupujemy, jaka jest jego renoma. Użytkownicy poszukują wszelkiego rodzaju korzyści i programów wspierających bezpieczeństwo zakupów – wyjaśnia Heine, zwracając uwagę na to, że Ceneo.pl oferuje Program Ochrony Kupujących oraz opcję „zaufane opinie”.

Dużym udogodnieniem dla klientów jest też możliwość zakupu bezpośrednio ze strony Ceneo.pl oraz możliwość tworzenie koszyka do wspólnej płatności z towarów kupowanych w różnych sklepach. To ułatwia klientowi dokończenie zakupu.

Moja firma
Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

pokaż więcej
Proszę czekać...