Milion za obiecującego PowerPointa? Czyli jak pozyskać pieniądze od funduszu VC

Szymon Janiak
Inwestor, ekspert w zakresie projektowania i egzekucji strategii biznesowych oraz marketingowych dla spółek o charakterze technologicznym na arenie międzynarodowej.
rozwiń więcej
Milion za obiecującego PowerPointa? / Fotolia
Jeżeli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnej prezentacji inwestorskiej i dowiedzenia się, komu ją przedstawić.

Pozyskanie miliona złotych od funduszu VC, przez dwóch studentów bez żadnego zaplecza, jedynie na podstawie krótkiej prezentacji? W teorii jest to możliwe, jednak statystycznie – niezwykle trudne. Jeśli poważnie myślimy o pozyskaniu inwestora, warto zacząć od stworzenia solidnego pitch decka i dowiedzenia się, komu go przedstawić. Wydaje się, że o tworzeniu profesjonalnych pitch decków dla inwestorów napisano już w Internecie wszystko i to wielokrotnie. W skrzynkach mailowych funduszy VC codziennie jednak pojawiają się dziesiątki niezłych pomysłów, które trafią niemal wprost do kosza. Analitycy inwestycyjni mają ograniczony czas na wstępną analizę potencjału inwestycji. Zazwyczaj także pozostają nieczuli na paletę barw prezentacji, w której brakuje kluczowych informacji. Koniecznością jest więc zapoznanie się z dostępnymi w sieci poradnikami i stworzenie profesjonalnego, ale niezbyt obszernego dokumentu, który odpowie na najważniejsze pytania dotyczące projektu.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Finansowanie VC

Zaniedbaniem, które może zdyskwalifikować pomysł jest zupełne pominięcie kwestii finansowych. W pitch deckach, które otrzymujemy często brakuje, choć skrótowego wyjaśnienia, jak firma planuje zarabiać na swoim pomyśle. Trzeba pamiętać, że celem inwestora jest osiągnięcie zysku, dzięki zwiększeniu wartości spółki, a firma musi umieć wskazać, jak planuje to osiągnąć.

Złudne poczucie bezkonkurencyjności

Miarą profesjonalnego decka jest zamieszczenie wstępnej analizy konkurencji dla proponowanego projektu. Nawet najbardziej innowacyjne pomysły rynkowe niemal zawsze posiadają alternatywne rozwiązanie na rodzimym lub zagranicznych rynkach. Jeśli go nie widzimy, prawdopodobnie nie zapuściliśmy się w poszukiwaniach dalej niż na drugą stronę wyszukiwarki Google.

Z kim rozmawiać

Niemniej ważne niż przygotowanie się do rozmów jest znalezienie właściwego funduszu, z którym je przeprowadzimy. Pierwsze kroki prowadzą na stronę internetową inwestorów. Większość funduszy zamieszcza tam informacje o prowadzonej polityce inwestycyjnej, wskazując preferowane sektory (np. fintech, IoT, martech) oraz etap na jakim oferują środki (np. seed, late stage). Dzięki cierpliwości w poszukiwaniach i analizie portfolio często jesteśmy w stanie zweryfikować także, czy fundusz wchodzi w koinwestycje przy wymagających dużych nakładów finansowych projektach czy chce pozostać jedynym inwestorem.
 

Milion złotych we wczesnej fazie

Fundusze działają w oparciu o rundy inwestycyjne. W polskich realiach w pierwszej fazie inwestują najczęściej do miliona złotych w konkretny projekt. Środki te przeznaczane są zazwyczaj na przeprowadzenie koniecznych analiz oraz wytworzenie produktu/usługi.

Jak odstraszyć inwestora

To, ile potrwa proces inwestycyjny i czy zakończy się sakramentalnym „tak” u notariusza, zależy w dużej mierze od kooperacji ze strony firmy, która stara się o finansowanie. Należy pamiętać, że zainteresowanie funduszu pomysłem jest tylko pierwszym krokiem na drodze do uzyskania pieniędzy. Jeśli już na etapie przedinewstycyjnym spółka ma problemy z dostępnością, terminowością dostarczania dokumentów, przekazywaniem informacji koniecznych do badania due diligence, fundusz najczęściej rezygnuje dalszych rozmów.

Przygotowanie, dopasowanie, zaangażowanie

Jeszcze nigdy na polskim rynku nie działało tak dużo funduszy VC, oferujących tak znaczące środki na innowacyjne projekty. Mylą się jednak Ci, którzy sądzą, że wystarczy innowacyjny pomysł, skorzystanie z szerokiej bazy szablonów PowerPointa i przesłanie numeru konta. Przygotowanie, znalezienie właściwego inwestora i zaangażowanie w cały proces są nieodzownymi elementami pozyskania wymarzonego miliona.

Szymon Janiak, dyrektor zarządzający Czysta3.vc

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...