"Aby zapewnić, że unijny rynek wewnętrzny funkcjonuje prawidłowo, potrzebujemy jasnych, zharmonizowanych zasad, do których stosują się wszystkie firmy transportowe we wszystkich krajach członkowskich" - podkreślił komisarz ds. transportu Jacques Barrot.
Przekonuje on, że nowe zasady są potrzebne, by wyeliminować z rynku nieuczciwą konkurencję, a także zapewnić bezpieczeństwo na drogach i poprawić wizerunek przewoźników - zarówno towarowych, jak i pasażerskich.
KE proponuje, by każda firma zajmująca się transportem drogowym musiała zatrudniać specjalnie przeszkolonego kierownika, który może się wylegitymować co najmniej 140-godzinnym szkoleniem i odpowiednim dyplomem uznawanym w całej UE. Jeśli firma dopuści się poważnego złamania obowiązujących zasad, kierownik będzie za to osobiście odpowiedzialny - może stracić uprawnienia nawet na dwa lata. Dodatkowo każda firma będzie musiała wykazać się odpowiednimi zabezpieczeniami finansowymi na pokrycie ewentualnych roszczeń.
W ramach walki z "firmami-krzakami", każda firma transportowa będzie musiała posiadać biuro i bazę operacyjną.
Kabotaż (czyli wykonywanie przewozów między dwoma punktami w innym kraju niż kraj pochodzenia przewoźnika) będzie dozwolony wyłącznie w ramach tras międzynarodowych i będzie ograniczony do trzech operacji wykonanych w ciągu maksymalnie siedmiu dni. Sprawdzenie, czy te zasady są respektowane, będzie możliwe dzięki listom przewozowym.
Część propozycji zakłada uproszczenie obecnie obowiązujących przepisów. Np. łatwiejsza ma być procedura zatwierdzania nowych regularnych połączeń autokarowych między krajami UE. Przy okazji ujednolicone mają być dokumenty i certyfikaty wymagane od kierowców. Władze krajowe, które będą odpowiedzialne za ich wydawanie, do 2010 mają zbudować kompatybilne elektroniczne rejestry tego rodzaju licencji. Będą zobowiązane do uznawania wykroczeń popełnionych w innym kraju członkowskim i - w razie potrzeby - zabierania zezwoleń.
Wreszcie - kraje członkowskie mają bardziej skrupulatnie egzekwować przestrzeganie przez kierowców limitów godzin spędzonych za kierownicą. KE zapowiada także ujednolicenie kontroli technicznych pojazdów; standardy obecnie obowiązujące w UE są bardzo zróżnicowane.
W UE działa ok. 850 tys. firm zajmujących się transportem drogowym. Do 2020 roku transport towarów drogą lądową ma wzrosnąć o 55 proc. w porównaniu z 2000 rokiem (transport międzynarodowy nawet dwukrotnie).
Michał Kot