Propozycja surowszych zasad i kontroli w branży transportowej

Surowsze, jednolite w całej Unii Europejskiej zasady działalności firm transportowych oraz bardziej skrupulatne kontrole - to główne założenia pakietu propozycji legislacyjnych, przedstawionego przez Komisję Europejską.


"Aby zapewnić, że unijny rynek wewnętrzny funkcjonuje prawidłowo, potrzebujemy jasnych, zharmonizowanych zasad, do których stosują się wszystkie firmy transportowe we wszystkich krajach członkowskich" - podkreślił komisarz ds. transportu Jacques Barrot.


Przekonuje on, że nowe zasady są potrzebne, by wyeliminować z rynku nieuczciwą konkurencję, a także zapewnić bezpieczeństwo na drogach i poprawić wizerunek przewoźników - zarówno towarowych, jak i pasażerskich.


KE proponuje, by każda firma zajmująca się transportem drogowym musiała zatrudniać specjalnie przeszkolonego kierownika, który może się wylegitymować co najmniej 140-godzinnym szkoleniem i odpowiednim dyplomem uznawanym w całej UE. Jeśli firma dopuści się poważnego złamania obowiązujących zasad, kierownik będzie za to osobiście odpowiedzialny - może stracić uprawnienia nawet na dwa lata. Dodatkowo każda firma będzie musiała wykazać się odpowiednimi zabezpieczeniami finansowymi na pokrycie ewentualnych roszczeń.


W ramach walki z "firmami-krzakami", każda firma transportowa będzie musiała posiadać biuro i bazę operacyjną.


Kabotaż (czyli wykonywanie przewozów między dwoma punktami w innym kraju niż kraj pochodzenia przewoźnika) będzie dozwolony wyłącznie w ramach tras międzynarodowych i będzie ograniczony do trzech operacji wykonanych w ciągu maksymalnie siedmiu dni. Sprawdzenie, czy te zasady są respektowane, będzie możliwe dzięki listom przewozowym.


Część propozycji zakłada uproszczenie obecnie obowiązujących przepisów. Np. łatwiejsza ma być procedura zatwierdzania nowych regularnych połączeń autokarowych między krajami UE. Przy okazji ujednolicone mają być dokumenty i certyfikaty wymagane od kierowców. Władze krajowe, które będą odpowiedzialne za ich wydawanie, do 2010 mają zbudować kompatybilne elektroniczne rejestry tego rodzaju licencji. Będą zobowiązane do uznawania wykroczeń popełnionych w innym kraju członkowskim i - w razie potrzeby - zabierania zezwoleń.


Wreszcie - kraje członkowskie mają bardziej skrupulatnie egzekwować przestrzeganie przez kierowców limitów godzin spędzonych za kierownicą. KE zapowiada także ujednolicenie kontroli technicznych pojazdów; standardy obecnie obowiązujące w UE są bardzo zróżnicowane.


W UE działa ok. 850 tys. firm zajmujących się transportem drogowym. Do 2020 roku transport towarów drogą lądową ma wzrosnąć o 55 proc. w porównaniu z 2000 rokiem (transport międzynarodowy nawet dwukrotnie).


Michał Kot

Moja firma
Świadczenie interwencyjne 2024 - wnioski i zmiana wysokości
19 gru 2024

Co to jest świadczenie interwencyjne? Dla kogo zostało przewidziane w 2024 roku? Od kiedy można składać wnioski? Jakie zmiany w wysokości świadczenia interwencyjnego zostały poczynione?

Webinar: Składka zdrowotna przedsiębiorców - jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?
18 gru 2024

Praktyczny webinar „Składka zdrowotna przedsiębiorców – jak ją rozliczać w 2025 i co wchodzi od 2026 r.?” poprowadzi Dariusz Suchorowski, specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych, ekspert INFORAKADEMII. Podczas webinaru przedstawiona zostanie kwestia rozliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców po zmianach od stycznia 2025 oraz 2026 roku. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Restrukturyzacja coraz popularniejsza. Dane na 2024 rok i prognozy na 2025
19 gru 2024

Z grudniowego raportu MGBI wynika, że w 2024 r. liczba postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce osiągnęła rekordowe wyniki, co pokazuje, że przedsiębiorcy coraz częściej są świadomi, że jest alternatywa dla upadłości. Jakie są prognozy na 2025 rok?

Kto dzisiaj wysyła tradycyjne kartki świąteczne?
18 gru 2024

Czy w czasach postępującej cyfryzacji przedsiębiorcy wysyłają jeszcze do kontrahentów tradycyjne kartki świąteczne? Czy elektroniczna forma składania życzeń stała się już tak bardzo powszechna, że mało kto pamięta jeszcze o "analogowych" listach?

Co trzecia firma nie organizuje wigilii ani innych spotkań integracyjnych dla pracowników
17 gru 2024

Nie tylko korporacje, ale także mikro, małe i średnie firmy przykładają wagę do inicjatyw integracyjnych dla swoich pracowników. Jednak nie wszystkie. W najmniejszych firmach jednak standardem jest brak zarówno firmowych wigilii, jak i spotkań integracyjnych z innej okazji.

Restrukturyzacja a upadłość. Jakie możliwości ma przedsiębiorca w kryzysie [WYWIAD]
17 gru 2024

Czy wszystkie firmy mogą skorzystać z restrukturyzacji? Czym różni się ona od upadłości? Co w sytuacji, gdy się nie powiedzie? Odpowiedzi na pytania dla Infor.pl udziela Patryk Kruczek, adwokat i doradca restrukturyzacyjny w kancelarii Kruczek+Partnerzy.

Znów mocno rosną składki ZUS: kto ile zapłaci w 2025 roku
19 gru 2024

Jednym z kluczowych elementów tych kosztów są składki na ZUS. W 2025 roku przedsiębiorców czeka znacząca podwyżka, co wynika ze wzrostu prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia. Jaki ZUS dla nowych firm w 2025: ile składek płaci się na początku działalności gospodarczej. O ile wyższe składki ZUS dla firm działających już od dawna?

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży!
16 gru 2024

Polska Izba Branży Pogrzebowej: czas skończyć z szarą strefą w branży! Zdaniem prezesa Polskiej Izby Branży Pogrzebowej Roberta Czyżaka, w branży funeralnej może pracować bez rejestracji nawet ponad 6000 osób.

Szczęśliwi ludzie robią biznes [WYWIAD]
16 gru 2024

Rozmowa z Martą Stańczak, prezeską Sodexo, ambasadorką i ekspertką ogólnopolskiej kampanii „Bliżej Siebie”, o zależności między radością z wykonywanej pracy a osiąganiem sukcesu.

Uwaga, ważna zmiana. Od 2025 obowiązuje nowa Polska Klasyfikacja Działalności: PKD 2025
18 gru 2024

Od stycznia 2025 roku przedsiębiorców w Polsce czeka ważna zmiana. W życie wchodzi nowa Polska Klasyfikacja Działalności (PKD 2025). Dostosowanie działalności firm do nowych kodów będzie kluczowe nie tylko dla zgodności z przepisami, ale także dla lepszego dopasowania biznesu do aktualnych realiów gospodarczych.

pokaż więcej
Proszę czekać...