Jak pośrednik w obrocie nieruchomościami może zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem?

Grzegorz Mikos
Prawnik
rozwiń więcej
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
rozwiń więcej
Jak uchronić się przed nieuczciwym klientem?
Zredagowanie umowy pośrednictwa, która zabezpieczy interesy biura nieruchomości jest z każdym rokiem coraz trudniejsze. Wynika to m.in. z działalności Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Często zdarza się, że klienci biur pośrednictwa, po wykonaniu pracy przez pośrednika, uchylają się od zapłaty wynagrodzenia, powołując się na obecność w umowie klauzul abuzywnych, niewykonanie przez pośrednika usługi itd. Ekspert radzi jak pośrednik może zabezpieczyć się przed nieuczciwym klientem.

W celu oszczędzenia sobie problemów przy egzekwowaniu należności i zmniejszyć ryzyko przegrania sprawy o zapłatę, pośrednik powinien stosować się do dwóch podstawowych zasad:
1. Należy indywidualnie negocjować warunki umowy przedwstępnej, jeżeli klient jest konsumentem.
2. Należy dokumentować dokonane przez siebie czynności pośrednictwa.

Kiedy umowa powinna być indywidualnie negocjowana?

W przypadku nieruchomości komercyjnych negocjowanie postanowień redagowanej na potrzeby konkretnego klienta umowy pośrednictwa jest standardem. Natomiast w przypadku nieruchomości bardzo często powtarzających się, takich jak np. lokale mieszkalne, pozornie nie ma takiej potrzeby.

Zobacz: Co musi zawierać umowa pośrednictwa?

Teoretycznie jeżeli pośrednik posługuje się formularzem umowy pośrednictwa, w której nie ma żadnych klauzul abuzywnych, negocjowanie umowy z klientem jest zbędne. W praktyce jednak tylko indywidualnie negocjowane umowy pozwalają na  efektywne egzekwowanie należności od klientów. Należy bowiem pamiętać, że lista klauzul niedozwolonych, dostępna na stronie UOKIK, ma charakter otwarty. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów może uznać za niedozwolone takie klauzule, które obecnie są wykorzystywane w umowach i nie budzą wątpliwości. Można natomiast stosować formularze umowne, jeżeli klient nie jest konsumentem, tzn. osobą fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

Kontrahenci nie będący konsumentami, a więc osoby fizyczne, prawne i spółki osobowe zawierające umowę pośrednictwa w celach związanych bezpośrednio  ze swoją działalnością gospodarczą lub zawodową, korzystają zazwyczaj z usług pośredników w celu sprzedaży, nabycia lub komercjalizacji nieruchomości komercyjnych.

Jak wskazałem wyżej, w takich przypadkach zazwyczaj i tak trzeba negocjować warunki umowy ze względu na małą powtarzalność i unikatowość tego rodzaju nieruchomości.

Polecamy: serwis Mała firma

Umowa negocjowana indywidualnie, czyli jaka?

Zgodnie z art. 3851 §  postanowienia umowy zawieranej z konsumentem nie uzgodnione indywidualnie nie wiążą go, jeżeli kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy . Nie dotyczy to postanowień określających główne świadczenia stron, w tym cenę lub wynagrodzenie, jeżeli zostały sformułowane w sposób jednoznaczny.  W nauce prawa wskazuje się, że za  „uzgodnione”  uznać można tylko te , na których treść konsument miał rzeczywisty wpływ, np. były uzgadniane w trakcie negocjacji albo też zostały przyjęte przez przedsiębiorcę wskutek propozycji konsumenta.

Jak wykazać, że umowa była negocjowana indywidualnie?

To pośrednik musi wykazać, że umowa wynegocjowana została indywidualnie. Można to osiągnąć w następujący sposób:

1. Poprzez zaprotokołowanie przebiegu negocjacji prowadzonych z konsumentem. Oczywiście taki protokół uzgodnień powinien być przechowywany przez pośrednika na potrzeby ewentualnego sporu sądowego.
2. Można udostępnić za pokwitowaniem wzorzec umowny, aby następnie wykazać, że treść umowy zawartej z konsumentem różni się od udostępnionego mu wzorca, więc została indywidualnie wynegocjowana. Na treść umowy przedłożonej do podpisu konsument powinien mieć jednak wpływ. Należy bowiem pamiętać, że art. 3851 kodeksu stanowi o postanowieniach umownych, na które konsument nie miał rzeczywistego wpływu, bez względu na to, czy znalazły się we wzorcu, czy też  w umowie sporządzonej specjalnie dla konsumenta.
3. Poprzez naniesienie poprawek na wzorcu umownym. Poprawki takie powinny być następnie parafowane przez pośrednika i konsumenta, a następnie wciągnięte do umowy sporządzonej dla klienta, uwzględniającej zarówno postanowienia z wzorca, jak i poprawki. Dokument zawierający parafowane przez konsumenta poprawki powinien być przez pośrednika przechowywany.

Oczywiście, w związku z zasadą swobodnej oceny dowodów, nawet zastosowanie jednej z ww. propozycji nie przesądza o sukcesie pośrednika przed sądem. Może jednak zwiększyć prawdopodobieństwo uzyskania wynagrodzenia za wykonaną pracę. Nie należy, moim zdaniem, ograniczać się do zawarcia w umowie z klientem klauzuli, że jej postanowienia zostały indywidualnie wynegocjowane.

Czy wzorzec może zawierać klauzule abuzywne, jeśli i tak jego postanowienia mają być indywidualnie negocjowane?

Wzorzec umowny nie może zawierać postanowień, które mogą być uznane za niedozwolone. Jeżeli przedsiębiorca stosuje taki wzorzec, naraża się na odpowiedzialność w wyniku tzw. kontroli abstrakcyjnej w trybie art. 47936 kodeksu postępowania cywilnego. Postanowienia które mogą budzić kontrowersje, jeżeli są konieczne dla zabezpieczenia interesów pośrednika, powinny być wprowadzone do umowy w wyniku  negocjacji.

Warto ponadto wskazać, że Sąd Najwyższy w Wyroku z 24 października 2007 r. stwierdził, że możliwość zmiany w drodze negocjacji konsumenta z przedsiębiorcą niektórych elementów postanowień wzorca umownego nie oznacza, iż przestaje on być wzorcem umownym. Pozostaje nim nadal, skoro innym konsumentom przedsiębiorca przedstawia wzorzec w dotychczasowym brzmieniu.

Jak oznaczyć wysokość prowizji w umowie pośrednictwa?

Nawet jeżeli umowa negocjowana jest indywidualnie, Pośrednik jako przedsiębiorca powinien stosować się do postanowień Ustawy o cenach. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 1  cena jest to wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług(..). Co ważne, przepis ten ma zastosowanie zarówno do nabywców towarów i usług będących konsumentami, jak i przedsiębiorcami. Cena może być określona kwotowo lub jako prowizja.

Polecamy: Umowa o współpracy między firmami

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...