Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

Aneta Mościcka
Prawnik
rozwiń więcej
Skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe
W niektórych wypadkach umowa nie dochodzi do skutku przez to, że dotyczyła niemożliwego do spełnienia świadczenia. Jakie są skutki zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe?

Zasadą jest, której przedmiotem jest świadczenie niemożliwe jest nieważna (art. 387 § 1 Kodeksu cywilnego, dalej: k.c.). Świadczenie niemożliwe to takie, które według umowy ma wykonać dłużnik, a które jest niemożliwe do realizacji. Niemożliwość świadczenia może istnieć w chwili zawierania umowy, jest to tzw niemożliwość pierwotna. Jeśli niemożność świadczenia istniała w chwili zawarcia umowy jest to tzw niemożliwość obiektywna. Polega ona na tym, że nie tylko konkretny dłużnik, ale również żadna inna osoba nie może spełnić danego świadczenia, co podkreślił np. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 marca 2009 r., sygn. akt II CSK 611/08. Świadczenie może stać się także niemożliwe już po zawarciu umowy, jest to wówczas tzw niemożliwość następcza.

Zobacz: Przewóz czy spedycja - porada

Strony zawarły umowę na dostawę drzewa. Kupujący dał zadatek na poczet tej umowy w wysokości 60 tys. zł. Po zawarciu umowy okazało się, że umowa nie może dojść do skutku, ponieważ drewno spłonęło w pożarze magazynu, o czym dostawca dowiedział się kilka godzin przed zawarciem umowy. Jakie są skutki takiej umowy?
Umowa ta jest nieważna, ponieważ dostawca wiedział, że zawiera umowę o świadczenie niemożliwe.

Przepisy chronią stronę umowy o świadczenie niemożliwe przed sytuacją, w której jedna ze stron takiej umowy wiedziała w chwili zawierania tej umowy, że świadczenie jest niemożliwe do realizacji. Strona umowy, która w chwili jej zawarcia wiedziała o niemożliwości świadczenia może być zobowiązana do naprawienia szkody, którą druga strona umowy poniosła przez to, że zawarła umowę nie wiedząc o niemożliwości świadczenia, co wynika z art. 387 § 2 k.c.

Przeczytaj uważnie Najpopularniejsze umowy o współpracy

Aby jednak można było mówić o domaganiu się odszkodowania od strony winnej zawarcia umowy o świadczenie niemożliwe muszą być spełnione następujące warunki:

  • jedna z stron umowy o świadczenie niemożliwe wiedziała w chwili zawarcia umowy o niemożliwości świadczenia,
  • strona, która wiedziała o niemożliwości świadczenia nie wyprowadziła drugiej strony umowy z błędu.

Co ważne, w przypadku niemożliwości świadczenia, o której wiedziała jedna ze stron umowy w chwili jej podpisywania obowiązek naprawienia szkody obejmuje nie tylko szkodę rzeczywista, ale także utracone korzyści. 

Polecamy serwis Leasing

Od świadczenia niemożliwego należy odróżnić umowę o świadczenie sprzeczne z przepisami prawa. Jeśli bowiem przedmiotem umowy jest świadczenie sprzeczne z przepisami prawa, np. zawarto umowę na dostawę narkotyków nie oznacza to, że świadczenie jest niemożliwe, a wchodzą wówczas w grę przepisy dotyczące nieważności takiej umowy na podstawie art. 58 § 1 k.c. Przepis ten przewiduje nieważność czynności sprzecznej przepisami prawa.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...