Jak pozyskać fundusze za pomocą faktoringu?

Milewski Marcin
rozwiń więcej
Umowa faktoringu ma zawsze charakter bilateralny. Jedną ze stron jest faktor (dokonujący nabycia wierzytelności), a drugą faktorant (dostawca np. towarów, usług).
Faktoring zaliczany jest do źródeł finansowania działalności gospodarczej. Może on stanowić konkurencję względem kredytu udzielanego przez bank.

Faktoring jest to nabycie przez faktora wierzytelności, które przysługują przedsiębiorcy z określonego tytułu np. usług, dostaw, w zamian za zapłatę na rzecz przedsiębiorcy kwoty o wartości odpowiadającej zakupionym zobowiązaniom, pomniejszoną o prowizję faktora.

Umowa faktoringu należy do grupy umów handlowych, czyli takich, w których co najmniej jedna ze stron posiada status przedsiębiorcy. Jest ona także umową nienazwaną, co oznacza, że jej treść nie jest przewidziana przepisami prawa. Do jej zawarcia dochodzi na podstawie zasady swobody umów określonej w art. 3531 kodeksu cywilnego. Reguła ta mówi, że strony zawierając umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Polecamy: Realizacja świadczeń w umowach

Umowa faktoringu ma zawsze charakter bilateralny. Jedną ze stron jest faktor (dokonujący nabycia wierzytelności), a drugą faktorant (dostawca np. towarów, usług). 

Do jej zawarcia niezbędne jest złożenie wniosku skupu wierzytelności. Powinien on zawierać:
- określenie wnioskodawcy
- dane osób uprawnionych do reprezentacji przedsiębiorcy
- informacje dotyczące wierzytelności
- dane dłużnika
- rodzaj prowadzonej przez wierzyciela działalności

W praktyce do wniosku dołączane jest oświadczenie o braku zastrzeżeń umownych z dłużnikiem, które skutkowałyby wyłączeniem możliwości przeniesienia wierzytelności. Dodatkowo obowiązkiem jest przedstawienie m.in. zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej lub wypis z KRS, zaświadczenia z US i ZUS o niezaleganiu z podatkami i składkami, a także umowy lub statutu spółki.

Faktoring jest zaliczany do zewnętrznych, alternatywnych źródeł finansowania działalności gospodarczej. Jego główny cel stanowi finansowanie dostaw z odroczona płatnością. W obrocie gospodarczym zestawiany jest z przelewem wierzytelności, forfaitingiem, kredytem bankowym oraz przejęciem długu.

Polecamy: Fundusze unijne

Faktoring stosowany jest przede wszystkim przez przedsiębiorców, którzy nie dysponują wysokim kapitałem własnym i nie maja możliwości, z uwagi na brak wystarczającej zdolności kredytowej, uzyskania kredytu, a także potrzebują niezwłocznie uzyskać odpowiedni stopień płynności finansowej oraz, którzy prowadzą handel charakteryzujący się sezonowością, przez co potrzebują większych zasobów w określonych odstępach czasu.

Zawieranie umów faktoringowych pozwala przedsiębiorcy na podniesienie konkurencyjności i dynamiki działania na rynku dzięki zwiększonym możliwościom zachowania płynności finansowej oraz ułatwionego pozyskiwania środków na prowadzenie działalności z pominięciem instytucji kredytu.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...