Prośby i odmowy – to nie takie trudne

Zwracając się do kogoś z prośbą, możemy spotkać się z odmową. My także mamy prawo odmawiać.
Trudno powiedzieć ile razy w ciągu dnia jesteśmy w potrzebie i musimy zwrócić się do kogoś o pomoc. Podobnie, sami jesteśmy wielokrotnie proszeni przez innych o zrobienie czegoś, a z różnych powodów musimy tego odmówić.

Biorąc pod uwagę codzienną liczbę próśb i odmów, aż trudno uwierzyć, że często nie potrafimy ani skutecznie przedstawić swojej prośby ani komuś odmówić. Na szczęście, nad tymi umiejętnościami można pracować.

Zasady przedstawiania prośby

Każda prośba powinna zostać przedstawiona w sposób krótki i rzeczowy. Jeżeli jest usprawiedliwiona, wszelkie dodatkowe wyjaśnienia, a tym bardziej wcześniejsze „przepraszanie” za kłopot, są zbędne. Przyczyny prośby podajemy tylko wtedy, gdy są wskazane lub konieczne. Dobrze jest wyjaśnić drugiej stronie, dlaczego powinna nam pomóc. Dzięki takiej szczerości i otwartości, mamy większą szansę, że ten, do którego zwracamy się o pomoc, spełni naszą prośbę.

Zwracając się do kogoś z prośbą, musimy pamiętać, że druga strona ma prawo do odmowy. Prośba nie powinna przyjmować tonu żądania, ani tym bardziej rozkazu. Jeżeli ktoś nam odmawia, nie wolno się na tą osobę obrazić, ani wszcząć z tego powodu awantury. Należy uszanować jej prawo do odmowy, ewentualnie przedstawić nowe argumenty i jeszcze raz poprosić o pomoc (ale jej nie wymuszać, wpędzając ją w poczucie winy).

Zasady odmowy

Zwracając się do kogoś z prośbą, możemy spotkać się z odmową. My także mamy prawo odmawiać. Przede wszystkim, odmawiać należy krótko i zwięźle, bez owijania w bawełnę. Nie ma żadnej potrzeby, by się usprawiedliwiać, bo druga strona zapewne wykorzysta nasze wymówki przeciwko nam.

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Jeśli na prośbę o zostanie po godzinach odpowiemy, że dziś jesteśmy umówieni, to dajemy sygnał, że nie pasuje nam termin, a nie, że nie zgadzamy się na zostanie po godzinach pracy.

Odmawiając, nie pozwólmy sobą manipulować. Nasze postępowanie nie ma w sobie nic złego, nie jest naganne, ani niewłaściwe. Jeżeli zachowujemy się kulturalnie, a ktoś i tak czuje się urażony odmową… no cóż… nie musimy nikogo za to ani przepraszać, ani się usprawiedliwiać. Odmowę, podobnie jak prośbę, najlepiej adresować imiennie. Jeżeli mamy wątpliwości, co do tego, czy powinniśmy spełnić czyjąś prośbę, czy nie, nie bójmy się poprosić o więcej informacji.

Jeżeli ktoś prosi nas o wykonanie kilku kopi dokumentów, nie będzie nic złego
w tym, że dopytamy się konkretnie o ile sztuk mu chodzi. Może się okazać, że „kilka” oznacza 100, a nie 10, jak myśleliśmy.

Zobacz także: Co nam daje asertywność?

Możemy również przedstawiać swoje warunki, np. Po 13 mam pół godziny przerwy, mogę wtedy się tym zająć. Ale zrobię tylko tyle, ile zdążę, nie więcej. Tym samym sprawiamy sprawę jasno i zabezpieczamy się przed ewentualna manipulacją.

Karolina Zaborska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...