Jak przepraszać w imieniu szefa?

Rozmowa telefoniczna nigdy nie przekaże tych wszystkich niuansów, które daje nam rozmowa w cztery oczy.
W każdym biurze od czasu do czasu pojawiają się konflikty. Nikt jednak nie lubi pracować, czy przebywać w pomieszczeniu, gdzie panuje niemiła i niezręczna atmosfera. Dlatego powiedzenie słowa „przepraszam” jest konieczne.

Przyznanie się do błędu i zadośćuczynienie drugiej stronie wypowiedzeniem słowa „przepraszam” nie jest rzeczą łatwą. Tym niemniej jest to konieczne, jeżeli chcemy „oczyścić” atmosferę z negatywnych emocji. Skuteczne przeprosiny, które zadowolą drugą stronę, opierają się na trzech podstawowych zasadach:
1. Słowo „przepraszam” - powinno być wypowiedziane wyraźnie, powoli, bez sarkazmu, niezadowolenia. Ważna jest intonacja – nadajmy naszemu głosowi spokojny ciepły ton, niech osoba, którą przepraszamy wyczuje w nim troskę, a nie złość, czy lekceważenie.
2. Kontakt wzrokowy. Gdy przepraszamy, powinniśmy patrzeć drugiej stronie prosto
w oczy, by dać jej odczuć, że w swych przeprosinach jesteśmy jak najbardziej szczerzy. Trzeba mieć jednak na uwadze, że zbyt intensywne wpatrywanie się w drugą osobę może być odczytane, jako próba jej zdominowania.
3. Mimika i mowa ciała. Składaniu przeprosin nie powinny towarzyszyć zaciśnięte pięści, czy nienaturalnie uniesione brwi. Rozmówca na pewno zauważy sprzeczność między treścią naszych słów a sposobem ich wyrażenia. Pilnujmy więc, by nasza twarz wyrażała to samo, co słowa.

Zobacz także serwis: Korespondencja w biznesie

Przeprosiny przez telefon

Rozmowa telefoniczna nigdy nie przekaże tych wszystkich niuansów, które daje nam rozmowa w cztery oczy. Właśnie dlatego, że nie możemy posiłkować się mową ciała, jest ona o wiele trudniejsza. W rozmowach tego typu największy nacisk musimy położyć na intonację – trzeba pilnować, żeby cała wypowiedź utrzymana była na tym samym poziomie, bez intonacji wznoszącej i opadającej, co mogłoby świadczyć o naszej nieszczerości lub arogancji.

Polecamy: Jakie są podstawowe zasady prowadzenia rozmów telefonicznych?

Przeprosiny pisemne

Zredagowanie przeprosin na piśmie jest o tyle łatwe, że dysponujemy czasem
na przemyślenie treści pisma i dobór właściwych słów. Odpowiadając na reklamację klienta, warto pamiętać o pewnym schemacie pomocnym przy ułożeniu odpowiedzi na jego skargę:

  • grzeczne podziękowanie za zgłoszone uwagi/zainteresowanie produktem/usługą,
  • podkreślenie cech wspólnych z klientem, miejsc, w których się zgadzacie,
  • dokładne opisanie sytuacji, która miała miejsce,
  • zwrócenie klientowi uwagi na komplikacje/niedogodności,
  • przeproszenie za powstałe niedogodności,
  • propozycja rozwiązania sytuacji/rozwiązania problemu,
  • ewentualna propozycja rekompensaty, „bonusów” w celu przekonania do kontynuacji współpracy,
  • grzeczne zakończenie.

Karolina Zaborska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...