Jak być asertywną?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy. / inforCMS
Bycie asertywnym nie oznacza bynajmniej agresji w stosunku do innych. Polega na respektowaniu cudzych punktów widzenia z jednoczesnym zachowaniem własnych granic, których przekroczyć nie chcemy i nie pozwalamy. Krótko mówiąc: nie dążymy do czegoś za wszelką cenę, ale też nie pozwalamy się do niczego zmusić, jeśli się to na nie podoba.

Każdy ma prawo zarówno wyrazić zgodę na spełnienie czyjejś prośby, jak i jej odmówić.
W praktyce odmawianie nie jest łatwe - często ludzie, którym się odmawia próbują wywrzeć na nas poczucie winy, odrzucenia. Podobnie my sami, nie wiedzieć czemu, boimy się kary, utraty zaufania, przyjaźni.

Zobacz także: Jak przekazywać złe wiadomości?

Sztuka odmawiania jest bardzo ważnym elementem wszelkich kontaktów interpersonalnych. Wbrew pozorom, ten, kto potrafi odmawiać zyskuje szacunek w gronie swoich najbliższych. Trzeba tylko pamiętać, by robić to umiejętnie.

Każda odmowa powinna zawierać w sobie trzy elementy:

  • dobitnie zakomunikowane „nie”,
  • informację o tym, czego nie chcemy zrobić albo co nam się nie podoba,
  • krótkie i treściwe uzasadnienie odmowy (nigdy nie uzasadniajmy swojej odmowy słowami „nie, bo nie!).

Jak odmawiać?

Jeśli musimy komuś odmówić spełnienia jego prośby lub po prostu nie zgadzamy się z jego zachowaniem, powinniśmy:

  • zawsze zachować kontakt wzrokowy z rozmówcą, nie pozwolić się sprowokować; 
  • unikać słownych przepychanek, kłótni,
  • przedstawiać swoje argumenty w sposób zdecydowany, pewny, nie zmieniać zdania – niech odbiorca odczuje, że nasze „nie” jest ostateczne,
  • pomagać sobie intonacją, niech świadczy o tym, że jesteśmy przekonani do naszych racji; bądźmy (a na pewno starajmy się być) życzliwi dla rozmówcy,
  • aby trochę załagodzić naszą odmowę, powinniśmy dać rozmówcy odczuć, że jest nam przykro, że nie możemy spełnić jego prośby.

Jak umiejętnie odmówić szefowi?

Niektórzy boją się odmówić szefowi, nawet gdy wymaga od nich zupełnie absurdalnych i nierealnych rzeczy. Związane jest to ze strachem o utrzymanie stanowiska, przyszły awans, czy podwyżkę. Nie potrzebnie.

Polecamy serwis: Korespondencja w biznesie

Szef na pewno doceni nasze odmienne zdanie, jeśli je dobrze umotywujemy. Często zarzucanie pracowników różnymi dodatkowymi zajęciami wiąże się albo z niewiedzą o ich obowiązkach, czy napiętych terminach, albo może być to próba sprawdzenia takiej osoby. Naprawdę można zarobić dużego „plusa” u pracodawcy, gdy pokażemy mu, że mamy swoje zdanie i potrafimy bronić swoich praw, niż kuląc uszy po sobie i zgadzając się na wszystko.

Karolina Zaborska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...