Jak kontaktować się z klientami?

Zasadniczo nie ma większych różnic w prowadzeniu rozmowy z szefem i z klientem. / inforCMS
Stanowisko asystentki charakteryzuje przede wszystkim ciągły kontakt z interesantami. Jako że jest ona wizytówką firmy, w której pracuje, już w pierwszych sekundach musi pokazać się jako osoba kompetentna, opanowana. Słowem musi zrobić „wrażenie”.

Każda asystentka bez względu na to, z kim rozmawia powinna:

  • mówić wyraźnie, zwięźle, krótko i na temat, używając prostych jednoznacznych zdań i wypowiedzi,
  • sposobem swojego zachowania dać odczuć rozmówcy, że jest do niego pozytywnie nastawiona (uwaga na mowę ciała!),
  • nie gestykulować zbyt gwałtownie,
  • zachować kontakt wzrokowy z rozmówcą,
  • nie rozpraszać się – skupić się na słowach rozmówcy i na przekazie pozawerbalnym,
  • być asertywna i nie pozwolić na naruszenie własnych praw.

Rozmowa z szefem i z klientem

Zasadniczo nie ma większych różnic w prowadzeniu rozmowy z szefem i z klientem. W obydwu przypadkach asystentka musi dostosować się do sposobu mówienia tych osób.

Zobacz również: Jak selekcjonować interesantów?

W kontaktach z przełożonym jest o tyle łatwiej, że asystentka zna go od dłuższego czasu i potrafi reagować na wysyłane przez niego znaki niewerbalne. Dzięki temu może odczytać, czy mu się spieszy, czy też nie i albo udzielić krótkiego wyjaśnienia na zadane pytanie albo omówić problem szerzej i zaproponować jego wyjaśnienie.

Kontakt z klientem, zwłaszcza pierwszy, wymaga od asystentki maksymalnego skupienia. Musi nie tylko skupić się na jego wypowiedzi i wyciągnąć z niej odpowiednie wnioski. Prócz tego musi być niezwykle cierpliwa, potrafić „okiełznać” nawet najbardziej negatywne emocje i umieć się powstrzymać od wszelkich komentarzy. Interesant nierzadko będzie próbował użyć różnych sztuczek, by osiągnąć swój cel. Dobra asystentka musi umieć temu zapobiec, jednocześnie próbując jak najlepiej pomóc klientowi.

Rozmowy telefoniczne

Rozmowy telefoniczne są o tyle trudniejsze od rozmów „twarzą w twarz”, gdyż nie mamy możliwości obserwować reakcji drugiej strony. Mimo, że jesteśmy niewidoczni i nasi rozmówcy nie mogą nas zobaczyć, to i tak doskonale wyczują wszelkie nasze emocje i nasze nastawienie do nich.

Polecamy serwis Szkolenia

Przeprowadzając rozmowę telefoniczną, należy pamiętać o tym, by:

  • zawsze wyraźnie się przedstawić oraz podać nazwę firmy,
  • nie bać się poprosić o przeliterowanie nazwiska w razie wątpliwości, co do tożsamości rozmówcy lub sposobu zapisu,
  • mówić wyraźnie, nie krzyczeć ani nie szeptać,
  • nie używać długich rozbudowanych zdań, tylko mówić w miarę zwięźle,
  • upewniać się czy dobrze zrozumiało się przekazywaną informację,
  • uważnie słuchać rozmówcy i w razie potrzeby robić notatki.

Karolina Zaborska

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...