Jak dział personalny może udowodnić swoją efektywność – czym jest wskaźnik ROI?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
rozwiń więcej
Dział personalny, efektywność, szkolenia.
W dobie kryzysu ekonomicznego zarządy firm wymagają, aby każdy dział w firmie pracował na najwyższych obrotach, a tam, gdzie pracy jest mniej, aby redukować zatrudnienie. Niestety ofiarą redukcji bardzo często padają te stanowiska, którym trudno udowodnić swoje bezpośrednie przełożenie na wynik operacyjny firmy. Tak bywa, w przypadku administracji i działów personalnych, których praca jest niewymierna i trudno policzalna. Z odsieczą na szczęście wychodzi na przód nowa dziedzina Zarządzania Zasobami Ludzkimi - Controling Personalny.

O ile dział kadr również dedykowany pracownikom, co miesiąc ma określone zadania związane z formalnościami urzędowymi – deklaracje do ZUS, naliczanie wynagrodzeń, urlopy, zwolnienia, o tyle pracownicy działów HR, zajmujący się tak zwanymi zagadnieniami „miękkimi”, mają trudności w uświadomieniu innym, jak bardzo ich praca przekłada się na efektywność firmy. Warto zatem poszukać takich działań HR-owych, które mogą podlegać opomiarowaniu, a co za tym idzie, wykazać celowość tych działań.

Jakie obszary działań HR-owych mogą podlegać controlingowi:

  • rekrutacja pracowników,
  • szkolenia,
  • oceny okresowe,
  • nastroje w firmie,
  • systemy motywacyjne.

Kluczowym wskaźnikiem służącym do pomiaru efektywności podejmowanych działań jest ROI (Return of Investment) - zwrot nakładu z inwestycji. Pozwala on uzasadnić poniesione przez firmę wydatki na poszczególne inwestycje w personel (szkolenia, coaching, spotkania motywacyjne), daje też możliwość porównania firm oferujących swoje usługi wspierające dział personalny.

Wskaźnik ROI otrzymujemy poprzez odjęcie kosztów poniesionych przy działaniu od zysku, jaki w wyniku tego działania osiągamy. Niestety w większości działań HR-owych trudno jest określić zarówno jedno, jak i drugie. Najprostszą miarą, jaką stosuje się przy wyliczaniu ROI, jest złotówka. Poniższa tabela prezentuje zestawienie przykładowych źródeł wyliczenia kosztów i zysków w złotówkach w poszczególnych działaniach działu personalnego.

Koszt

Zysk

Rekrutacje

  • Umieszczenie ogłoszenia
  • Połączenia telefoniczne do Kandydatów
  • Roboczo - godziny przeznaczone na rozmowy kwalifikacyjne
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)
  • Brak strat na danym stanowisku z powodu zapełnienia wakatu
  • Przychód wygenerowany przez zatrudnionego pracownika (np. handlowcy)

Szkolenia

  • Zatrudnienie firmy szkoleniowej
  • Wynajęcie Sali, opłacenie cateringu, dojazdy, hotele
  • Dniówka pracy uczestnika szkolenia
  • Roboczo - godzina pracy Specjalisty ds. Szkoleń- wybór firmy, ewaluacja szkolenia…
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, zdobytej przez pracownika licencji
  • Wzrost przychodów generowany przez uczestnika szkolenia po odbyciu szkolenia
  • Zaoszczędzone koszty, jakie generował pracownik -wynikające z błędów lub braku kwalifikacji
  • Wzrost wartości firmy dzięki wzrostowi know-how, 
    zdobytej przez pracownika licencji

Systemy motywacyjne - premie, nagrody finansowe

  • Zatrudnienie firmy prowadzącej remodelowanie systemu premiowego
  • Roboczo - godziny działu kadr i  personalnego - wdrożenie nowego systemu premiowego
  • Kampania informacyjna na temat zmian w systemie motywacyjnym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym
  • Oszczędności w wypłacanych premiach
  • Wzrost efektywności pracowników motywowanych nowym systemem mierzony wskaźnikiem finansowym

Kolejnym miernikiem, wskazującym na efektywność działań podejmowanych przez dział personalny, może być różnica w poziomie określonego wskaźnika przed i po działaniu. Poniżej przedstawiam kilka przykładowych wskaźników jakie można mierzyć:

  • opinia pracownicza (można zbadać opinie przed i po określonych działaniach HR-owych),   
  • różnica w średniej ocen okresowych pracowników rok do roku lub w innych interwałach czasowych, kiedy są dokonywane oceny (różnice można liczyć dla poszczególnych osób - jeśli na przykład dział HR zaproponuje coaching indywidualny lub inne działania nakierowane na pojedyncze osoby, lub dla całych działów podlegających działaniom HR-u oraz dla całej firmy)
  • wskaźnik rotacji - liczony jako różnica między rotacją w danym dziale przed zastosowaniem działań HR-owych i po.

W liczeniu powyższych wskaźników i powoływaniu się na nie, niezwykle istotne są jeszcze dwa elementy, które mogą powodować zafałszowanie wniosków.

Zobacz: Do czego może doprowadzić rekrutacja?

Nieuprawnione jest wyciąganie wniosków z porównywania ze sobą różnych grup badawczych. Przykładem może być porównywanie rotacji między działem administracji a działem sprzedaży. Nawet jeśli jeden dział podlega działaniom HR-u, a drugi nie, to różnica w rotacji między działami może być spowodowana wieloma innymi czynnikami, a nie tylko działaniami personalnymi. Może się więc okazać, że dział sprzedaży ma, pomimo wytężonych działań HR-u, nadal większą rotację niż np. administracja, ale jest to zwykle wynikiem po prostu specyfiki pracy w dziale sprzedaży, a nie złej pracy specjalistów z działu personalnego. Jak mówią starzy statystycy, należy porównywać jabłka do jabłek, gruszki do gruszek, a nie owoce między sobą.

Drugim niezwykle ważnym czynnikiem mogącym zaburzyć wnioskowanie z wyników jest czas. Zachęcam do porównywania wskaźników przed i po działaniu HR-owym, ale z uwzględnieniem innych czynników, jakie mają wpływ na pracowników w danym momencie. Jeśli na przykład badamy opinię pracowników na temat ich oceny przełożonych bezpośrednio po wypłaceniu pracownikom premii uznaniowych, to wyniki te mogą być fałszywie wysokie lub fałszywie niskie w zależności od tego, jak potraktowani poczuli się pracownicy. Następnie dział personalny zorganizuje szereg szkoleń dla managerów i po ich zakończeniu ponownie poprosi pracowników o ocenę przełożonego. Da nam to określony wynik, ale ponieważ wynik porównawczy z pierwszego badania mógł być zafałszowany, nie należy interpretować różnicy między tymi wynikami. Podobnie może być z rotacją, która może się zmienić nie ze względu na działania HR-u, ale np. sytuację ekonomiczną firmy.

Rodzi się zatem pytanie, kiedy jest najlepszy moment na dokonanie badania wskaźnika? - należy wybrać ten, kiedy istnieje najmniej innych zmiennych mogących wpłynąć na wynik wskaźnika. Dla badania opinii najlepszym momentem jest okres marca - kwietnia, kiedy zakończy się już gorączka początku roku, a nie nastąpi jeszcze czas przygotowania do wakacji. W drugiej części roku może to być październik - listopad, przed okresem zrywu świątecznego, a po okresie rozluźnienia wakacyjnego. Dla ocen okresowych dobry jest czas każdego spokoju w firmie, nawet okres wakacyjny, kiedy pracownicy są może bardziej rozluźnieni, ale należy wtedy wydłużyć czas, bo nie wszyscy są dostępni. Ważne jest to, aby uwzględniać sezonowość branży, w jakiej firma pracuje oraz wszystko, co jest dla niej specyficzne - wahania koniunkturalne, kryzysy, zrywy. Burzyć wyniki mogą takie czynniki, jak - zmiany organizacyjne, planowane zwolnienia lub jakiekolwiek zagrożenia poczucia stabilności. Mogą to być również czynniki pozytywne, takie jak nagły wzrost wyników firmy, wypłacenie premii, podwyżki, zmiana warunków zatrudnienia na okres stały…

Controling Personalny jest stosunkowo nową dziedziną wyrosłą z potrzeby dokumentowania wartości pracy działu personalnego. Obecnie nadal nikt nie ma wątpliwości, że człowiek jest zasobem nadrzędnym, ale coraz częściej oczekuje się, że inwestowanie w ten zasób będzie policzalne i da się zmierzyć, jaki zwrot przynosi nakład z tych inwestycji. Samo określenie „działania miękkiego HR” przestaje już być wystarczające do uzasadniania funkcjonowania działów personalnych, od których wymaga się udowadniania efektywności ich pracy. Sięgajmy więc po narzędzia metryczne i mierzmy naszą pracę i jej efektywność - będziemy wtedy doceniani jako kolejne ogniwo w łańcuchu rozruchowym wyniku ekonomicznego firmy.

Zobacz serwis: Personel

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...