Eko driving – moda czy konieczność

Mirek Gumula
Szkoła Jazdy Subaru
rozwiń więcej
Szkoła Jazdy Subaru
Kursy z doskonalenia techniki jazdy
rozwiń więcej
Eko driving – moda czy konieczność
Czym jest eko driving? To nowoczesne pojęcie kojarzy się większości kierowców najogólniej rzecz ujmując z ekologią. I trochę w tym racji jest. W tym jednak przypadku głównie chodzi o to, co w obecnych czasach jest jednym z istotniejszych elementów funkcjonowania przede wszystkim przedsiębiorstw. Tym elementem jest szeroko pojętą ekonomia.

A więc Eko-driving to używając polskiego nazewnictwa jazda ekonomiczna polegająca na takiej eksploatacji pojazdu, która ogranicza zużycie nie tylko paliwa, ale wszystkich podzespołów podlegających zużyciu.

Rzeczywiście zużycie paliwa to element, którego konsumpcja jest najszybciej zauważalna szczególnie, gdy uwolnimy wodzę ułańskiej fantazji i nieco brutalniej potraktujemy pedał gazu oraz hamulca. Wbrew obiegowym opiniom minimalne zużycie paliwa podawane przez producentów w ich katalogach bynajmniej nie jest zużyciem wirtualnym i niemożliwym do osiągnięcia. I w tym miejscu wbiję kij w mrowisko – można osiągnąć jeszcze lepsze wyniki. Wymaga to jednak od kierowcy zmiany stylu jazdy, czy też raczej wyuczenia pewnych nawyków, które wykonując automatycznie zapewnią minimalne zużycie paliwa oraz wielu podzespołów samochodu.

Polecamy: serwis Samochód w firmie

I to tyle tytułem wstępu oraz definicji, w której celowo uciekam od akademickich dysertacji i matematycznych wzorów ponieważ w eko driving chodzi o wyuczone i świadome odruchy.

Ale wrócę do pytania postawionego w tytule. Wiele osób powie, że jest to moda podyktowana lobbingiem producentów samochodów. Każda jednak osoba obsługująca flotę samochodową liczącą już kilka samochodów powie bez wahania – eko driving to konieczność, która pozwala na oszczędności w skali jednego roku nawet kilku tysięcy złoty – na jednym tylko samochodzie! I to już zaczyna być realny zysk.

Wielu z Was czytając powyższe słowa o realnych oszczędnościach zaciera ręce i przeliczając zastanawia się, co zrobić? Ile trzeba wydać, aby zaoszczędzić?

Odpowiem przewrotnie: Nie trzeba wydawać ani grosza! Ale w zamian za to konieczna będzie zmiana stylu jazdy wpajana nam lata świetlne temu na kursach nauki jazdy, kiedy standardem był Fiat 126p, a szczytem techniki Polonez. Te czasy już dawno minęły – na szczęście. Ale czy my – kierowcy nowoczesnych samochodów zmieniliśmy nasz styl jazdy? Czy zmieniliśmy swoje nawyki obowiązujące w tych zabytkach… Czy zarządzający flotą wprowadzili skuteczne procedury związane z eko jazdą? Choć jako instruktor doskonalenia techniki jazdy znam odpowiedź, to jednak tą kwestię pozostawię otwartą…

Polecamy: Jak prawidłowo rozliczyć używanie prywatnego samochodu osobowego

Ale jak w każdej dziedzinie i tu pojawiają się sceptycy. Dla nich eko driving kojarzy się z powolną jazdą, a kierowca preferujący ten styl jest z pewnością zawalidrogą. Nic bardziej mylnego.

Pamiętajmy - eko driving to technika jazdy, w której eliminujemy odruchy negatywnie wpływające na eksploatację samochodu i jednocześnie wprowadzamy zestaw zachowań, które sprawiają, że dzięki eko drivingowi nasza jazda staje się płynna.

No właśnie: PŁYNNA. A jeśli jest płynna to również jest zdecydowanie bardziej bezpieczna, oraz mniej stresująca. Jest ona też miodem na serce ekologów uporczywie walczących z nadmiernym hałasem, efektem cieplarnianym oraz zanieczyszczeniem środowiska – tematami istotnymi, choć tak odległymi dla nas - zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego.

Już teraz zapraszam do przeczytania kolejnego artykułu, w którym przedstawię kilka prostych zasad pozwalających zarówno osobom prywatnym, ale przede wszystkim flotowcom na wykazanie się w tak mało docenianej kwestii oszczędności związanej z ekonomiczną eksploatacją samochodów.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...