Reklamacja wadliwego środka trwałego

Ewa Szpytko
rozwiń więcej
inforCMS
Firmy wykorzystujące w swojej działalności środki trwałe mogą spotkać się z koniecznością ich wymiany gwarancyjnej ze względu na awarię czy wadliwość sprzętu. Ponieważ gwarancja dotycząca maszyn czy innych urządzeń obejmuje zwykle przynajmniej okres 12 miesięcy, reklamacja urządzenia może nastąpić już po wprowadzeniu rzeczy do ewidencji środków trwałych, a tym samym po rozpoczęciu dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Jak reklamacja wadliwego sprzętu wpływa na ewidencję środków trwałych i ich amortyzację?

Reklamacja a amortyzacja środka trwałego

Jedną z możliwości jakie daje gwarancja na dany towar, jest wymiana na całkowicie nowy egzemplarz. Jeżeli właśnie z takiej wymiany skorzysta przedsiębiorca i w ramach gwarancji odda wadliwy egzemplarz, powinien on również zaprzestać jego dalszej amortyzacji, jak również wykreślić go z ewidencji środków trwałych firmy. Naliczone do tego czasu odpisy amortyzacyjne ujęte w kosztach podatkowych pozostają nie zmienione. Przedsiębiorca nie ma bowiem obowiązku dokonywania ich korekty w związku z wymianą wadliwego sprzętu.

Biorąc pod uwagę brzmienie art 22h ust. 1 pkt 1 updof odpowiednio art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych dokonuje się do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór. Ostatni więc odpis wadliwego środka trwałego, który będzie podlegał likwidacji, zostanie dokonany w miesiącu, w którym wadliwy sprzęt zostanie postawiony do likwidacji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

W momencie gdy dochodzi do wymiany, urządzenie wadliwe należy wykreślić z ewidencji środków trwałych firmy i zaprzestać dokonywania dalszych odpisów amortyzacyjnych. Przy dokonywaniu likwidacji środka trwałego niezamortyzowana część nie będzie kosztem podatkowym jak to ma miejsce np. przy sprzedaży środka trwałego.

Otrzymany w ramach gwarancji nowy sprzęt będzie oddzielnym środkiem trwałym firmy. Dlatego też następnie należałoby wprowadzić, otrzymany w ramach wymiany gwarancyjnej, nowy sprzęt do ewidencji środków trwałych firmy. Wartość początkowa nowego sprzętu i data jego wprowadzenia do środków trwałych powinna wynikać z faktury otrzymanej przy wymianie gwarancyjnej.

Zobacz: Zaległe składki ZUS a podatek

Ponieważ na skutek zwrotu wadliwego towaru podatnik nie ma obowiązku korygowania kosztów o dokonane już odpisy amortyzacyjne, po wprowadzeniu do ewidencji nowej otrzymanej w ramach wymiany maszyny przedsiębiorca powinien uwzględnić dokonane już i zaliczone do kosztów odpisy amortyzacyjne. Dlatego też z naliczonej amortyzacji nowo otrzymanego składnika, część odpisów odpowiadająca tym ujętym już w kosztach podczas amortyzacji pierwotnej maszyny, nie będzie stanowiła kosztów podatkowych.

Sprawa wymiany środka trwałego w ramach umowy gwarancyjnej była przedmiotem wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2010 roku (IPPB1/415-889/09-5/AM), w której to również organ podatkowy uznał, iż nowo otrzymany środek trwały podlega amortyzacji od miesiąca następującego po wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych “(...)Przy czym zaliczając w ciężar kosztów odpisy amortyzacyjne należy pamiętać o zapisie art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom m.in. na nabycie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Skoro odpisy amortyzacyjne od wadliwego składnika majątku zaliczane były do kosztów, pomniejszając tym samym podstawę opodatkowania, odpisy amortyzacyjne od nowo otrzymanego składnika w wysokości im odpowiadającej nie będą stanowiły kosztów podatkowych.(...)”.

Zobacz: Nota korygująca może skorygować dane nabywcy

Podczas wymiany w ramach umowy gwarancyjnej wadliwego sprzętu przedsiębiorca powinien przede wszystkim zwrócić uwagę, iż zarówno wadliwy sprzęt jak nowy będą traktowane jako oddzielne środki trwałe. Dodatkowo jeżeli odpisy amortyzacyjne wadliwego środka trwałego zostały zaliczone do kosztów podatkowych, przy amortyzacji nowego sprzętu otrzymanego w zamian za wadliwy należy je uwzględnić aby nie dublować kosztów.

Zobacz: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

 

 

Moja firma
System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

pokaż więcej
Proszę czekać...