Jak napisać dobry list motywacyjny?

HAYS Poland
Doradztwo personalne
rozwiń więcej
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada. / inforCMS
List motywacyjny zaraz po CV, jest pierwszą rzeczą, którą widzi osoba rekrutująca. Postępowanie według prostej formuły opisanej w poniższym artykule, uczyni z twojego listu motywacyjnego wartościową rozbudowę twojego cv.

Na klawiaturze czy ręcznie? 

Opinia wśród ekspertów ds. rekrutacji na temat tego, czy list motywacyjny powinien być skrupulatnie – ręcznie napisany, czy może powinien mieć formę komputerową, jest często podzielona. Zaletą listu pisanego ręcznie jest to, że pokazuje on, iż spędziłeś wiele czasu nad indywidualną aplikacją. To daje Ci szansę zademonstrowania sumienności, znajomości pisowni i wreszcie zwykłej umiejętności staromodnej sztuki pisania listów. Nawet w obliczu upowszechnienia się domowych komputerów, ręcznie pisane CV zazwyczaj miały przewagę nad tymi w formie komputerowej, do czasu pojawienia się poczty elektronicznej. 

Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej oraz postępującym rozwojem możliwości komunikacyjnych, wysyłanie listów pisanych na komputerze stało się dużo bardziej akceptowalne. W konsekwencji, w wielu przypadkach kandydaci są zachęcani do przesyłania CV pocztą e-mail, co pozostawia pisane ręcznie zgłoszenia daleko w tyle.

Etapy pisania 

  • Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
  • Drugi akapit: zwięźle przedstaw swoją sytuacje zawodową i kwalifikacje (zawodowe i/lub akademickie). Nie pisz zbyt wiele, w przeciwnym razie mogą zrezygnować z czytania twojego CV. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, upewnij się, że umiejętności, które wyszczególniłeś mają odzwierciedlenie w twoim CV.
  • Trzeci akapit: napisz dlaczego powinni zatrudnić właśnie Ciebie i dlaczego byłbyś dobrym pracownikiem. Opowiedz firmie trochę o niej samej (np. „Jako największa na wschodzie firma zajmująca się produkcją uszczelniaczy asfaltu...”),aby pokazać, że ty także wiesz coś o firmie. Dowiedz się czegoś więcej zanim zaczniesz się ubiegać o pracę

Porównaj Jak stworzyć dobre CV?

Co należy, a czego nie wolno

  • Upewnij się, czy twój list jest zaadresowany do właściwej osoby i pod właściwy adres. Nie popełniaj błędów w pisowni.
  • Nie wysyłaj listu do „Pani” lub „Pana”. Dowiedz się, kim jest właściwa osoba: kierownik działu lub kierownik ds. personalnych - i zaadresuj list do niej.
  • Upewnij się, czy zamieściłeś swoje dane kontaktowe zawierające adres, numery telefonów, adres e-mail. Jeżeli potencjalny pracodawca nie będzie mógł do Ciebie dotrzeć, nie osiągniesz celu, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
  •  Nie wysyłaj listu bez uprzedniego sprawdzenia ogółu pod kątem błędów pisowni, literówek, podejrzanej gramatyki, błędnej interpunkcji, śladów po kubku kawy, plam z tuszu – upewnij się, że wszystko jest idealnie.
  • Nie pisz zbyt wielu rzeczy – twój list powinien być krótki, treściwy i na temat. Nie ma potrzeby, aby podwajać szczegóły ukazane w twoim cv.
  • Zastosuj formę wyboldowanych punktów, tam gdzie jest to wskazane – czytającemu będzie łatwiej przeglądać list. Pamiętaj o odpowiednim wstępie i zakończeniu twojego listu (wyboldowane części powinny być przypisane do odpowiednich akapitów 
  • Nie wysyłaj cv bez listu motywacyjnego – list jest wstępem do twojego cv.
  • Spraw, aby twój list był „szyty na miarę” – dostosowany do pracodawcy. Każdy może skopiować typowy list motywacyjny, ale to indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie.
  • Nie zawieraj negatywnych informacji, takich jak osobiste konflikty z poprzednim pracodawcą, szczegóły z sądu czy wrogie komentarze na temat obecnego pracodawcy.
  • Nie używaj skomplikowanych słów tylko po to, aby zrobić wrażenie. Jeżeli chcesz użyć słów, których zazwyczaj byś nie użył, nie zawracaj sobie głowy. Jest to nierealne odzwierciedlenie Ciebie i osoba czytająca może nie zrozumieć tego, co chcesz powiedzieć.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Korzystanie z e-maila 

  • Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej, poczta o „żółwim tempie” nie jest jedyną opcją dostarczenia CV i listu. Generalnie panują tu te same zasady aplikowania, ale jest kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać wysyłając CV i list pocztą elektroniczną.
  • Upewnij się, że list jest napisany standardową czcionką oraz ma standardowy format i interpunkcję. W momencie, gdy jest wysłany do innego komputera, cały wygląd dokumentu może ulec zmianie, a więc zawartość powinna być szczególnie prawidłowa.
  •  Jeżeli twój list jest częścią wyjściowej wiadomości (jako załączony dokument formatu Word), nie używaj nieoficjalnych słów. Używaj tych samych zwrotów grzecznościowych na tym etapie, jakich byś użył w ręcznie pisanym liście.
  •  Jeżeli załączasz swoje CV w mailu – pamiętaj aby je załączyć!
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...