Pokolenie Z - zalety i wady najmłodszego pokolenia na rynku pracy

Marta Zdanowska
rozwiń więcej
Pokolenie Z - zalety i wady najmłodszego pokolenia na rynku pracy /Fot. Fotolia / Fotolia
Na rynek pracy wkraczają powoli osoby urodzone w drugiej połowie lat 90. Jakie są zalety i wady najmłodszego pokolenia na rynku pracy?

Wyróżnia się 4 grupy pokoleniowe aktywne obecnie na rynku pracy. Są to tzw.:

  • Baby boomers - urodzeni w latach 1946-1964
  • Pokolenie X (1965 -1979)
  • Pokolenie Y, tzw. Millenialsi (1980-1995)
  • Pokolenie Z (1996-2012)

Według badań pokolenia te znacząco różnią się między sobą. Przykładowo Baby boomers (pokolenie wyżu demograficznego) jest dużo bardziej przywiązane do stałego miejsca pracy niż pokolenie Y czy Z. Pokolenie Y i Z jest za to uważane za bardziej roszczeniowe i niechętne do zostawania w pracy po godzinach.

Pokolenie Z to obecnie studenci ostatnich lat studiów oraz absolwenci liceów, techników czy szkół zawodowych. Wielu z nich zaczyna wchodzić na rynek pracy. Czy warto ich zatrudniać? 

Polecamy: Kodeks pracy 2019 - komentarz

Charakterystyka pokolenia Z

Warto pamiętać, że jest to pokolenie, które nie zna świata bez Internetu, przyzwyczajone do szybkiej i prostej wymiany informacji. Przyswajają nowe technologie, są otwarci i elastyczni. Łatwo adaptują się do zmian zachodzących w firmie, szybko się uczą. Są zainteresowani przedsiębiorczością, kreatywni, odważni. Chętnie angażują się w wolontariaty.

Wymienione wyżej cechy to niewątpliwie zalety pokolenia Z. Pracodawcy często skarżą się jednak na ich wysoką roszczeniowość, brak zaangażowania w pracę, nieumiejętność dostosowania się do kultury organizacji - nieprzestrzeganie godzin pracy, częste zwolnienia lekarskie. Pokolenie to nie przywiązuje się także do pracodawcy i bardzo szybko go zmienia jeśli nie widzi w danej firmie możliwości awansu i rozwoju a czasem po prostu z nudów. Pracodawcy narażeni są wtedy na konieczność poszukiwania nowego pracownika i przeszkolenia go, co bywa dla nich uciążliwe.

Czy warto zatem zatrudniać pracowników z pokolenia Z? Odpowiedź brzmi tak, zwłaszcza, że są oni przyszłością rynku pracy i niebawem będzie to nieuniknione. Trzeba jednak dostosować zarządzanie w firmie do najmłodszych pracowników. Jest szansa, że pracownicy z pokolenia Z będą dobrze wywiązywać się ze swoich obowiązków oraz zostaną na dłużej u danego pracodawcy jeśli będą traktowani partnersko. Oczekują oni elastycznych godzin pracy, często pracy zdalnej oraz life work balance. Potrzebują także jasnych celów, nieustannych nowych wyzwań oraz otwartej komunikacji i informacji zwrotnych. O ile starsi pracownicy nie lubią ocen okresowych, o tyle młodzi oczekują feedbacku - najlepiej na bieżąco. 

Reasumując, pokolenie Z, jak każde zresztą, ma swoje wady i zalety. Dobry manager powinien jednak maksymalnie wykorzystać drzemiący w nich potencjał. Wtedy jest szansa na satysfakcjonującą dla obu stron współpracę.

Artykuł na podstawie wykładu Moniki Smulewicz pt. "Elastyczne systemy czasu pracy odpowiedzią na potrzeby pokolenia Z" wygłoszonego na Kongresie "Prawo pracy bez tajemnic".

Zobacz: Zarządzanie

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...