Odpowiedzialność za nieopłaconą składkę OC przy sprzedaży pojazdu

Anna Malinowska
Prawnik
rozwiń więcej
kancelaria prawna on line LexOmni.pl
usługi prawne on line
rozwiń więcej
sprzedaż samochodu a ubezpieczenie OC
Zgodnie z zasadą odpowiedzialności solidarnej dłużników, wyrażonej w art. 366 kodeksu cywilnego, odpowiedzialność za nieopłaconą składkę rozkłada się na zobowiązane osoby. Oznacza to, że wierzyciel może żądać całości lub części świadczenia od wszystkich dłużników łącznie, od kilku z nich lub od każdego z osobna. Zaspokojenie wierzyciela przez któregokolwiek z dłużników zwalnia pozostałych.

Przepisy przejściowe

W związku z nowelizacją z dnia 22 maja 2003 r. przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które weszły w życie dnia 11 lutego 2012 r., należy pamiętać, iż nadal znajdujemy się w okresie przepisów przejściowych, co oznacza, że w zależności od tego, kiedy została zawarta umowa ubezpieczenia, zastosowanie będą miały dotychczas obowiązujące przepisy bądź już znowelizowane.

Zasady rozliczania składki według starych zasad

Stare zasady rozliczania należnej składki za ubezpieczenie będą miały zastosowanie w wypadku umów zawartych do dnia 10 lutego 2012 r. włącznie. Zgodnie z treścią art. 32 ust. 1: Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy dokumentów potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie 30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu i o danych osobowych nabywcy.

W interesie osoby sprzedającej pojazd mechaniczny jest jak najszybsze powiadomienie Towarzystwa Ubezpieczeń o przeniesieniu posiadania, ponieważ właśnie ta czynność wyznacza okres, zgodnie z którym odpowiedzialność z tytułu zapłaty należnej składki ubezpieczeniowej spoczywa zarówno na zbywcy jak i nabywcy.

Odnosząc się do treści art. 32 ust. 3 wspomnianej ustawy: Zbywca pojazdu mechanicznego ponosi wraz z nabywcą odpowiedzialność solidarną wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki ubezpieczeniowej należnej zakładowi ubezpieczeń za okres do dnia powiadomienia zakładu ubezpieczeń o okolicznościach, o których mowa w cytowanym powyżej ust. 1.

Z powyższej ustawy jednoznacznie wynika, iż za zapłatę składki ubezpieczeniowej za okres poprzedzający dzień zawiadomienia towarzystwa ubezpieczeń o sprzedaży pojazdu mechanicznego są odpowiedzialni zarówno zbywca pojazdu, jak i nabywca. W tej sytuacji zakład ubezpieczeń ma prawo wyboru osoby, do której zwróci się z zażądaniem zapłaty składki za ubezpieczenie OC za zaległy okres. Zapłata składki przez jedną z osób zobowiązanych solidarnie zwalnia drugą.

Zasady rozliczania składki według nowych zasad

Nowe zasady rozliczania składki określa art. 32 ust. 4 ustawy zgodnie, z którym: Posiadacz pojazdu mechanicznego, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu ponosi odpowiedzialność wobec zakładu ubezpieczeń za zapłatę składki należnej za okres od dnia, w którym nastąpiło przeniesienie na niego prawa własności pojazdu. Posiadacz pojazdu mechanicznego, który przeniósł prawo własności tego pojazdu, ponosi solidarną odpowiedzialność z posiadaczem pojazdu, na którego przeniesiono prawo własności pojazdu, za zapłatę składki należnej zakładowi ubezpieczeń za okres od dnia przeniesienia prawa własności do dnia powiadomienia przez niego zakładu ubezpieczeń o zbyciu pojazdu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nowy właściciel pojazdu mechanicznego, ponosi odpowiedzialność solidarną wraz ze zbywcą pojazdu za zapłatę składki należnej z tytułu umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.

Przedmiotowa odpowiedzialność solidarna istnieje w okresie od dnia nabycia własności pojazdu do dnia poinformowania towarzystwa ubezpieczeń o fakcie zbycia pojazdu i przekazania danych osobowych nabywcy.

Sprzedaż pojazdu - ubezpieczeniowe prawa i obowiązki stron

Podwójne obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów - problem wciąż aktualny

Do danych osobowych należą:

1) imię, nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL, o ile został nadany

2) w wypadku firmy: nazwa, siedziba, i numer REGON.

Wyłączna odpowiedzialność za zapłatę należnej składki do dnia zbycia pojazdu spoczywa na sprzedającym. Natomiast za okres od dnia poinformowania towarzystwa ubezpieczeń o zmianie właściciela, odpowiedzialność za zapłatę składki spoczywa wyłącznie na nabywcy pojazdu.

Podsumowując: przy zakupie samochodu posiadającego umowę ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych, w której nie została opłacona składka, zakład ubezpieczeń ma prawo zwrócić się z żądaniem zapłaty zarówno do zbywcy, jak i nabywcy pojazdu mechanicznego. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest uregulowanie kwestii związanych z zapłatą należnej składki za ubezpieczenie w umowie sprzedaży pojazdu mechanicznego poprzez dopisanie do umowy odpowiedniej klauzuli.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...