Jak oceniać pracowników?

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
rozwiń więcej
Ocena pracowników. /Fot. Fotolia
Ostatnie lata przyniosły znaczny wzrost popularności systemu ocen pracowniczych, powszechnie nazywanego systemem ocen okresowych (SOP). Jednak jak pokazuje praktyka, jest on wciąż narzędziem nie do końca zrozumianym i odpowiednio używanym. Co zrobić, aby system ten działał poprawnie, przynosząc korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, a docelowo całej firmie?

Na początku: idea

System ocen pracowniczych nie rzadko bywa systemem formalizującym już istniejące, naturalne procesy oceny w firmie. Wprowadzany jest również w przypadku obrania nowej strategii, zmiany kultury organizacyjnej czy też potrzeby poprawy efektywności przedsiębiorstwa. Decydując się na wprowadzenie SOP, należy zdawać sobie sprawę, że jest to proces długotrwały, wymagający wiedzy, zaangażowania i umiejętności jego prowadzenia. Jednak odpowiednio zaprojektowany, wdrożony i monitorowany jest znaczącym źródłem informacji, które mogą być wykorzystane w różnych obszarach zarządzania i mogą przyczynić się do wydajniejszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Należy pamiętać, że system ocen pełni funkcję informacyjną zarówno wobec pracodawcy, jak i pracowników. Skuteczny system ma wpływ na decyzje dotyczące rozwoju pracowników, polityki rekrutacyjnej i szerzej - personalnej. Poza tym narzędzie to pełni funkcję kontroli jakości i efektywności pracy.

Przede wszystkim: strategia

Dobrze opracowana strategia to połowa sukcesu. Na etapie projektowania należy zadać sobie pytanie: do czego tak naprawdę służyć ma ten system? Jakie mają być jego cele, kryteria, narzędzia ocen i procedury? Niezależnie od motywów wprowadzenia SOP powinno się pamiętać o tym, że musi być on odpowiednio przemyślany oraz dostosowany do potrzeb i funkcjonowania naszej firmy. Na początku działań skuteczna okazać może się pomoc firmy zewnętrznej. Ta bowiem, przyjmując rolę obiektywnego i niezależnego partnera, łatwiej zaprojektuje system w oderwaniu od wszelkich wewnętrznych zależności.

Każdy z istniejących modelów oceny odpowiada różnym rodzajom odbiorców. Należy zastanowić się nad koncepcją oceny, czy powinna skupiać się na ocenie cech, czynności czy też wyników. Również różne narzędzia będą odpowiadać różnym podmiotom. W przypadku małych firm sprawdzić może się schemat 360 stopni (kwestionariusz oceny wypełnia dość liczne grono oceniających, osobami oceniającymi mogą być nie tylko przełożeni i podwładni, ale i wewnętrzni lub zewnętrzni klienci firmy). Z kolei w dużych przedsiębiorstwach bardziej adekwatne mogą być oceny na zasadzie skali kwalifikacyjnych, badające natężenie cech czy ośrodki oceny (assesment centres), polegające na kompleksowej ocenie kompetencji pracowniczych (wykorzystywane również w procesie rekrutacji).

Zobacz serwis: Motywowanie

Komunikacja, komunikacja i jeszcze raz komunikacja!

Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na efektywność SOP jest jego odpowiednie zakomunikowanie. Sam fakt bycia ocenianym lub oceniania innych często rodzi niechęć i obawę. Bywa, iż pracownicy postrzegają SOP jako niesprawiedliwe, sztuczne narzędzie prowadzące do negatywnych restrykcji  w postaci nieadekwatnej oceny, często skutkującej brakiem podwyżek czy nawet zwolnieniami. Dlatego też komunikacja jest etapem niezbędnym. Zrozumienie podstaw i intencji systemu oraz zdobycie odpowiednich kompetencji przez kadrę zarządzającą jest podstawą prawidłowego funkcjonowania ocen pracowniczych.

Doskonalenie systemu

Po komunikowaniu następuje najtrudniejszy i najważniejszy etap rozwoju umiejętności kierowników. To na ich barkach spoczywa odpowiedzialność prowadzenia rozmów oceniających. To oni mają największy wpływ na nastawienie pracowników do systemu ocen. Dlatego też tak niezbędne jest odpowiednie przeszkolenie kadry zarządzającej (z naciskiem na kształtowanie prawidłowych umiejętności przeprowadzania ocen przez osoby oceniające). Zwierzchnicy muszą mieć kompetencje - miękkie umiejętności - niezbędne do systematycznej i rzetelnej oceny podwładnych. Na tym etapie ważna jest praca warsztatowa z przełożonymi. Ważne jest uczulenie ich na szereg błędów mogących pojawić się podczas oceniania, poczynając od tych psychologicznych, wynikających np. z oceniania przez pryzmat doświadczeń ocenianego, a skończywszy na tych natury organizacyjnej, mogących objawiać się, przykładowo, brakiem konsekwencji w stosowaniu przyjętych kryteriów ocen.

Kolejnym bardzo ważnym czynnikiem warunkującym (w opinii niektórych - warunkiem koniecznym) wydajniejsze funkcjonowanie systemu jest logiczne powiązanie go z innymi systemami zarządzania zasobami ludzkimi, w szczególności z obszarem rozwoju, szkoleń, wynagrodzeń i ścieżek karier. Aby był on więc bardziej wydajny, powinien być z nimi skorelowany, stosowany konsekwentnie i systematycznie. Tak działający system daje pracownikom poczucie bezpieczeństwa i staje się skutecznym narzędziem motywowania System ocen pracowniczych nie tylko jasno komunikuje pracownikom zakres ich roli, ale równocześnie wskazuje na możliwości, jakie pracodawca oferuje w kontekście rozwoju i kariery.

Zobacz: Budowanie zespołu

Jakie zyski?

Na korzyści z systemu ocen pracowniczych należy patrzeć z trzech perspektyw: pracowników, menedżerów wszystkich szczebli oraz organizacji - czyli właścicieli. Pracownicy mają jasność co do wymagań, jakie stawiają im przełożeni. Lepiej rozumieją swoją funkcję w strukturze organizacyjnej. Kierownicy mają skuteczne narzędzie do planowania, dzielenia i monitorowania pracy oraz do budowania autorytetu. Z punktu widzenia firmy - organizacja zyskuje narzędzie do wdrażania 
i kontrolowania strategii.

System ocen pracowniczych jest jednym z najważniejszych filarów zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Pozwala on niejako na przeniesienie kultury organizacyjnej na wymagania względem pracownika i tym samym ich proste oraz jasne zakomunikowanie. Dostarcza informacji na temat wydajności i jakości pracy, równocześnie będąc narzędziem motywacji. Jego prawidłowe wykorzystanie pozwala na kontrolę i regulację przepływu pracowników (awanse, przeniesienia, zwolnienia, podwyżki), pozwalając na lepsze zarządzanie budżetem firmy. Jest narzędziem wskazującym pola do poprawy i modyfikacji.

Zobacz serwis: Personel

Cztery grzechy główne systemu ocen pracowniczych

System ocen pracowniczych wiąże się jednak z potencjalnymi problemami. Przyjrzyjmy się im:

Niedopasowanie systemu do kultury organizacji z góry wpływać będzie na jego skuteczność. Powszechna praktyka używania gotowych systemów ocen jest olbrzymim błędem skutkującym szeregiem niepowodzeń. Niezależnie od tego, czy system ocen w danej firmie będzie badał kompetencje, czy będzie to system zarządzania przez cele, czy jedno i drugie - musi on powstawać z udziałem ludzi, którzy w danej firmie pracują.

Niewystarczające zakomunikowanie idei, co może odbić się na jego postrzeganiu zarówno przez pracowników, jak i pracodawców. Delikatna kwestia ludzkich emocji może wpłynąć na efektywność nawet najlepiej przygotowanego systemu.

Nieodpowiednie wyszkolenie osób przeprowadzających rozmowy skutkuje szeregiem błędów w ocenianiu, z których możemy wyodrębnić błędy natury psychologicznej (efekt pierwszego wrażenia czy samospełniające się proroctwo) oraz błędy techniczne, takie jak brak konsekwencji w stosowaniu przyjętych kryteriów i zasad przebiegu oceny czy niedoinformowanie pracownika o wynikach ocen.

Również brak powiązania SOP z innymi narzędziami HR oraz nieumiejętność wyciągania wniosków może sprawić, że oceny pracownicze staną się sztuczną strukturą, niewpływającą na poprawę efektywności przedsiębiorstwa.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...