Co może być znakiem towarowym ?

Natalia Strahl
rozwiń więcej
Co może być znakiem towarowym ?
Myśląc o znaku towarowym, większości z nas nasuwa się rysunek czy logo znanej marki w formie charakterystycznego napisu. Nic bardziej mylnego ! Jak się okazuje, rejestracji i ochronie podlegać może również czerwona podeszwa butów, zapach świeżo skoszonej trawy, melodia, ton czy etykieta. Czym właściwie jest znak towarowy ?

Co może być znakiem towarowym ?

W warunkach współczesnej konkurencji, każdy przedsiębiorca dąży do odróżnienia się na rynku, stworzenia indywidualnej otoczki dla swoich produktów bądź świadczonych usług. W procesie kreowania marki, nie możemy zapominać o ochronie znaku towarowego naszego przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom to właśnie on – znak towarowy -  stanowi ważny składniku kapitału firmy i najcenniejszą wartość niematerialną firmy.

Regulacje prawne

Pojęcie znaku towarowego zostało uregulowane, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Polsce problematykę tę reguluje ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, natomiast na szczeblu unijnym definicje legalne znajdziemy w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/95/WE z dnia 22 października 2008 r. mająca na celu  zbliżenie ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do znaków towarowych oraz rozporządzeniu Rady 2009/207/WE z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnotowego znaku towarowego.

Co może być znakiem towarowym?

Znakiem towarowym może być w szczególności:

  • wyraz (np. nazwa, logo przedsiębiorstwa, slogan reklamowy),
  • rysunek, ornament,
  • kompozycja kolorystyczna,
  • forma przestrzenna (znak plastyczny, np. konturowa butelka Coca-Coli czy  znak trójwymiarowy tzw. znak 3D, np. trójramienna gwiazda marki Mercedes).
  • forma towaru opakowania (np. butelka bądź jej część np. korek flakonu perfum Chanel, flakon, pojemnik, np. słoiczek Maggi),
  • melodia (np. „Zawsze Coca-Cola...”)
  • sygnał dźwiękowy,
  • domena internetowa,
  • hologram.

Podobieństwo znaków towarowych

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!


Co powinno cechować nasz znak towarowy ?

Znak towarowy, aby mógł pełnić swoją rolę znaku towarowego musi wypełnić łącznie kilka przesłanek. Dopiero spełnienie wszystkich tych wymogów powoduje, iż dany znak towarowy odróżnia się od innych znaków towarowych na rynku.  Do cech tych zaliczamy:

  1. zmysłowa postrzegalność. Logiczne jest, że  aby być odróżnionym od reszty należy być postrzeganym za pomocą jakiś zmysłów, a głównie wzroku i dotyku. Nie wyklucza to jednak potencjalnej zdolności bycia znakiem towarowym
  1. jednolitość oznaczenia. Znak, aby pełnić funkcję odróżniającą powinien być łatwy do zapamiętania, a czym samym charakteryzować się spójnością i skrótowością.
  1. samodzielność względem towaru. To podstawowe kryterium jego zdolności do odróżnienia. Towar sam w sobie nie może być własnym instrumentem identyfikacyjnym. Znak należy oddzielić od produktu, który go identyfikuje. Znakiem nie może być ani towar ani jego część składowa. Konsument powinien mieć możliwość przynajmniej pojęciowego oddzielenia znaku od towaru.
  1. przedstawienie graficzne. Cechę tę wprowadziła pierwsza dyrektywa Rady z 21 grudnia 1988 tj. 89/104/EWG – obecnie zastąpiona dyrektywą 2008/95/WE. Cecha ta budzi wiele kontrowersji. Powstaje pytanie czy zdatność oznaczenia do graficznego przedstawienia należy utożsamić z możliwością jego przedstawienia w formie postrzegalnej wzrokowo np. rysunek, ilustracja, napisany wyraz czy zapis nut? Istnieją różne stanowiska w sprawie.

Ochrona znaku towarowego

Reasumując, każdy z nas powinien szerzej spojrzeć na pojęcie znaków towarowych i uświadomić sobie ich ogromną siłę wpływającą na rozwój naszej firmy. Może należy zastanowić się również nad potencjalnymi znakami towarowymi naszego przedsiębiorstwa?

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...