Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe

Milewski Marcin
rozwiń więcej
Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe
Zarówno konkursy oraz gratisy pojawiają się w akcjach marketingowych niezwykle często. Z podobną częstotliwością natknąć można się także na sprzedaż lawinową. Dlaczego ich stosowanie nie jest uczciwe?

Praktyki rynkowe to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, lub sposób postępowania, oświadczenie albo informacja handlowa (również reklam i marketing), które są związane w sposób bezpośredni z nabyciem lub promocją produktu przez konsumenta.

Nieuczciwą praktyka rynkową jest taka praktyka rynkowa, która wprowadza w błąd oraz praktyka agresywna. Warto pamiętać także, iż nawet kodeks dobrych praktyk stosowany w sposób sprzeczny z prawem może stać się przyczyną uznania go za praktykę nieuczciwą (musi wówczas spełniać wymienione wyżej przesłanki).

Nieuczciwą praktyką rynkową niezależnie od okoliczności w jakich dokonywana jest ich ocena są działania wprowadzające w błąd polegające na:

Polecamy: serwis Leasing

  •  składaniu deklaracji, iż organizowany jest konkurs lub promocja wraz z nagrodami w ramach działalności rynkowej, a później brak przyznania wskazanych nagród lub ich uzasadnionego ekwiwalentu;
  •  prezentowaniu produktu w roli "gratisu" bądź jako "darmowy", a także "bezpłatny", lub w zbliżony sposób, gdy na konsumencie ciąży obowiązek zapłaty jakiejkolwiek opłaty bądź innej należności, z wyjątkiem kosztów bezpośrednich dotyczących odpowiedzi na praktykę rynkową, odbioru lub dostarczenia produktu; 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej. Sprzedaż lawinowa polega na proponowaniu nabywania towarów bądź usług poprzez składanie kupującym towary lub usługi obietnicy uzyskania korzyści materialnych, w sytuacji gdy nakłonią oni inne osoby do dokonania takich samych transakcji. Osoby te uzyskałyby podobne korzyści materialne jako rezultat nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie.

Polecamy: Na czym polega dumping

Warto jednak pamiętać, że w dwóch sytuacjach sprzedaż lawinowa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji.

Po pierwsze, gdy korzyści materialne pozyskiwane z uczestnictwa w takiej sprzedaży pochodzą ze środków z zakupu lub ze sprzedaży dóbr (usług) po cenie, której wartość nie przekracza rażąco ich rzeczywistej wartości rynkowej tych.

Po drugie, w takiej sytuacji osoba, która rezygnuje z udziału w sprzedaży posiada prawo do odprzedaży organizatorowi zakupu nabytych od organizatora, a nadających się do sprzedaży m.in. towarów albo zestawów prezentacyjnych zakupionych w okresie 6 miesięcy przed datą złożenia rezygnacji organizatorowi sprzedaży, za co najmniej 90 % ceny.

Moja firma
4 godziny 17 minut ze Szczecina do stolicy. Zachodniopomorscy przedsiębiorcy liczą, że Pendolino sprowadzi lepszą koniunkturę na lokalne rynki
17 paź 2024

Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że już od 14 grudnia do regularnego rozkładu jazdy w relacji Szczecin-Warszawa dołączy długo oczekiwane w Szczecinie Pendolino. Skróci czas przejazdu w obie strony o niespełna godzinę, czy to dużo?

Rząd odkłada obowiązkowe e-faktury, ale przedsiębiorcy nie rezygnują z przygotowań do wdrożenia systemu KSeF
17 paź 2024

Jak wiadomo, ostatecznie zgodnie z nowym harmonogramem, przedsiębiorcy, których roczna sprzedaż przekroczy 200 mln zł w 2025 roku, będą musieli wdrożyć KSeF od 1 lutego 2026 roku. Pozostałe firmy będą miały czas do 1 kwietnia 2026 roku.

Drewno w gospodarce: główną barierą właściwego wykorzystania są stereotypy głęboko zakorzenione w świadomości Polaków
17 paź 2024

Polacy postrzegają drewno głównie w kontekście tradycyjnych wyrobów, takich jak meble czy domy wiejskie. Tymczasem jego potencjał w produkcji innowacyjnych, ekologicznych produktów pozostaje nieznany. To ważne, by poznali pełne spektrum, w konteście dekrbonizacji i gospodarki obiegu zamkniętego.

Aktualizacja oprogramowania w firmie: jak ją przeprowadzać, by uniknąć problemów – wnioski po światowej awarii systemów Windows
17 paź 2024

Jakie skutki może mieć błędna aktualizacja oprogramowania, przekonał się o tym niemal cały świat gdy takie zdarzenie sparaliżowało lotniska i banki, nie liczą mniej spektakularnie działających przedsiębiorstw. Czy firmy wyciągnęły i wyciągają z tego wnioski?

Polacy wyszaleli się na wakacjach i aż do Sylwestra będą oszczędzać na hotelach i restauracjach? Branżę ogarnął pesymizm
16 paź 2024

Branża hoteli, restauracji i cateringu, fachowo określana jako HoReCa utraciła cały entuzjazm, który niósł ją przez pierwsze trzy kwartały tego roku. Z lidera optymizmu wśród branż spadła do roli przewodzącego pod względem pesymizmu. Co jest tego przyczyną?

Gwałtowny wzrost niewypłacalności przedsiębiorstw [RAPORT]
15 paź 2024

Z Globalnego Raportu o Niewypłacalności, Allianz Trade wynika, że firm mających problemy z niewypłacalnością jest coraz więcej. W 2024 r. odnotowano gwałtowny wzrost, który będzie się zwiększał w kolejnym roku. Stabilizacji można oczekiwać dopiero w 2026 r. 

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki MŚP ws. świadczenia interwencyjnego
15 paź 2024

Świadczenie interwencyjne wyklucza część poszkodowanych przedsiębiorców? Apel rzeczniczki Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej w sprawie świadczenia interwencyjnego. Wnioski o to świadczenie można składać do ZUS od 5 października 2024 r.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG
14 paź 2024

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii
13 paź 2024

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych
11 paź 2024

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

pokaż więcej
Proszę czekać...