Porozumienie Privacy Shield - czym jest tarcza prywatności?

Bartosz Pudo
rozwiń więcej
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
rozwiń więcej
Komputer, e-mail, dane osobowe/ Fot. Fotolia / Fotolia
Privacy Shield reguluje kwestie przekazywania danych osobowych z państw członkowskich UE do USA. Na jakich zasadach opiera się to nowe porozumienie?

Privacy Shield, czyli nowe zasady przekazywania danych osobowych do USA

W lipcu Komisja Europejska i rząd Stanów Zjednoczonych przyjęły porozumienie w sprawie nowych zasad transatlantyckiego przekazywania danych osobowych – Privacy Shield (Tarcza Prywatności). Reguluje ono kwestie związane z przekazywaniem danych osobowych z państw członkowskich UE do USA i zastąpiło unieważnione w ubiegłym roku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej porozumienie Safe Harbor (Bezpieczna Przystań). Czego się spodziewać? Czy to zmiana na lepsze?

Przekazywanie danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy jest szczególnie obwarowane. Przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego może nastąpić, jeżeli państwo docelowe zapewnia na swoim terytorium odpowiedni poziom ochrony danych osobowych. Związane jest to z bardzo wysokim poziomem ochrony danych osobowych na terytorium UE i relatywnie niskim poziomem tej ochrony na terytorium państw trzecich.

Do państw niezapewniających odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, co może zaskakiwać, należą między innymi USA. Powoduje to, że wszelkie operacje przekazania danych z UE do USA, poza kilkoma wyjątkami opisanymi w ustawie o ochronie danych osobowych, potencjalnie wymagają każdorazowo uzyskania zgody Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Furtką była dotychczas tzw. bezpieczna przystań (Safe Harbor), a więc program certyfikowania, jako bezpieczne, poszczególnych podmiotów działających na terytorium USA.

Cierpieli giganci

Z uwagi na unieważnienie porozumienia Safe Harbor przez TSUE w ubiegłym roku, liczna grupa amerykańskich przedsiębiorców znalazła się w prawnej próżni. Mowa tutaj w szczególności o największych graczach branży technologicznej, którzy od ostatniego pół roku pozostawali w stanie niepewności co do tego, w jaki sposób i czy w ogóle, mogą przekazywać dane osobowe swych klientów z UE do USA, a w konsekwencji np. przechowywać dane na serwerach tam ulokowanych.

W rezultacie, po ponad półrocznych negocjacjach, Komisja Europejska i rząd amerykański zawarli nowe porozumienie w przedmiocie ochrony danych osobowych przekazywanych z UE do USA, mające zastąpić dotychczasowe rozwiązania. Porozumieniu temu nadano nazwę – Privacy Shield.

Czym jest Tarcza?

Porozumienie Privacy Shield opierać się będzie na kilku podstawowych mechanizmach/zasadach:

  • przedsiębiorstwa amerykańskie stosujące Privacy Shield, umieszczane będą w ewidencji prowadzonej przez Departament Handlu USA, który prowadził będzie regularne przeglądy tych przedsiębiorstw pod kątem prawidłowego zabezpieczenia danych osobowych, pod rygorem usunięcia z ewidencji;
  • dostęp do pochodzących z UE danych przetwarzanych przez amerykańskie przedsiębiorstwa będzie dla administracji rządowej USA ograniczony wyłącznie do przypadków, w których stanie się on konieczny z uwagi na kwestie bezpieczeństwa narodowego lub stosowania prawa;
  • każda osoba, która twierdzi, że jej dane zostały wykorzystane w sposób niewłaściwy i niezgodny z Privacy Shield, uprawniona będzie do złożenia stosownej skargi, rozpatrywanej bądź to przez przetwarzającego, w ramach alternatywnych metod rozwiązywania sporu, bądź też przez Federalną Komisję Handlu, za pośrednictwem krajowych organów ochrony danych osobowych (np. polskiego GIODO);
  • Komisja Europejska i Departament Handlu USA będą rokrocznie dokonywać wspólnego przeglądu stosowania Privacy Shield.

Do Privacy Shield, amerykańskie przedsiębiorstwa będą mogły przystąpić już 1 sierpnia 2016 r. Czy Tarcza się sprawdzi? Zobaczymy… Nie wiadomo, czy zwiększy poziom bezpieczeństwa naszych danych osobowych, z pewnością jednak ułatwi życie przedsiębiorcom, w tym przedsiębiorcom mającym siedzibę w UE, a współpracującym z amerykańskimi partnerami.

Bartosz Pudo

Prawnik związany z Kancelarią Adwokatów i Radców Prawnych Ślązak, Zapiór i Wspólnicy, gdzie jest szefem Zespołu Prawa Własności Intelektualnej. Koordynuje wszystkie procesy wdrażania oraz dostosowywania do obowiązujących przepisów procedur z zakresu ochrony danych osobowych u klientów. Doradzał także w procesie wdrażania systemów informatycznych oraz aplikacji mobilnych, m.in. wykorzystywanej przez jedną z międzynarodowych grup kapitałowych internetowej platformy rekrutacyjnej. Analizował aspekty prawne procesu tworzenia i wprowadzenia na rynek europejski urządzeń elektronicznych produkowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym. Opiniuje umowy oraz doradza w sporach dotyczących praw autorskich, zwłaszcza w przemysłach kreatywnych i branży IT. Autor bloga personalia.com.pl poświęconego tematyce ochrony danych osobowych

Polecamy serwis: Umowy

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...