10 kroków do sukcesu firmy w Chinach

ChinskiRaport.pl
Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm
rozwiń więcej
10 kroków do sukcesu firmy w Chinach
Przygotowaliśmy dla was krótki poradnik jak odnieść sukces na chińskim rynku. W dziesięciu punktach przedstawiamy kwestie, które należy mieć na uwadze, jeżeli chcemy rozpocząć własną działalność gospodarczą w Państwie Środka.

1. Przygotuj się, rozeznaj rynek.

Chiny to skomplikowany rynek, rządzący się własnymi prawami i zwyczajami, za nim zdecydujesz się na jego podbój warto zainwestować czas w przygotowanie i research niż działać na żywioł. Za nim zdecydujesz się na rozpoczęcie działalności, pojedź na targi branżowe, zaprezentuj swoje produkty, zobacz czy jest na nie rynek zbytu, nawiąż pierwsze relacje. Zapoznaj się z raportami i publikacjami na temat twojej gałęzi przemysłu, są często dostępne za darmo a mogą zaoszczędzić Ci sporo środków i czasu.

2. Wybierz właściwą lokalizację

Dobór lokalizacji jest kluczowy względem planowanej przez nas działalności gospodarczej w Państwie Środka. Jeżeli planujemy założyć na przykład firmę, która ma tworzyć oprogramowanie i działać w środowisku nowych technologii najlepszym miejscem będzie Pekin, który jest mekką spółek internetowych w Chinach.

Z kolei jeżeli planujemy produkcję warto zorientować się jak w danej prowincji wygląda dostęp do potrzebnych nam surowców. Poszczególne prowincje mają też często odmienne od siebie prawo jak i ceny, przed jakimkolwiek działaniem należy przeprowadzić wywiad środowiskowy, przenoszenie działalności może być na późniejszym etapie bolesne i kosztowne.

3. Kontekst kulturowy

W Chinach kultura biznesu i tradycja ma znaczenie, ale nie jest najważniejsza. Koniecznie przed wyjazdem przygotuj się, przeczytaj jedną czy dwie książki na ten temat, albo idź na parogodzinny kurs. Gdy nabędziesz podstawy etykiety nic nie powinno Cię zaskoczyć. Nie daj się zwariować, traktuj Chińczyków z szacunkiem, tak jak traktujesz kontrahentów w kraju i zachowaj zdrowy rozsądek.

4. Zastrzeż swoje znaki handlowe

To ważna pozycja o, której niestety wielu zagranicznych inwestorów zapomina, a raczej po prostu jest nieświadoma chińskiego prawa. Przedsiębiorcy często ignorują rejestracje chińskiej nazwy i swojego znaku towarowego w Państwie Środka,  naiwnie zakładają że jeżeli mają odpowiednik takiej rejestracji w swoim kraju to obowiązuje on także w Chinach, gdzie decyduje zasada kto pierwszy ten lepszy. Warto pamiętać o rejestracji swojej nazwy jak i nazw naszych produktów.

Twoja marka w Chinach

5. Wybierz bank

Jeżeli chcesz prowadzić działalność w Państwie Środka warto otworzyć konto w lokalnym banku. W Chinach są cztery największe banki, które dominują na rynku, są zanane i stabilne oraz respektowane. Lepiej założyć konto w jednym z nich niż małym przypadkowym banku. Oto wielka czwórka: Bank of China, China Construction Bank, Industrial and Commercial Bank of China, Agricultural Bank of China.

6. Wybierz rodzaj działalności gospodarczej

Gdy zdecydujesz się na otwarcie firmy w Chinach po przeprowadzeniu badań rynkowych, wybierz najbardziej racjonalny dla twoich potrzeb rodzaj działalności gospodarczej. W Chinach obcokrajowcy mają do wyboru cztery rodzaje działalności gospodarczej: Spółki Joint Venture, Przedsiębiorstwa ze 100% kapitałem zagranicznym (Wholly Owned Foreign Enterprisers, WOFE), Zagraniczna firma handlowa (Foregn Invested Commercial Entreprise, FICE) oraz Biuro Przedstawicielskie (Represetative Offices, RO).

7. Daleko-terminowa strategia rozwoju

Wchodząc do Chin od początku musimy mieć daleko-terminowy plan rozwoju, wiedzieć jak chcemy budować siatkę dystrybucji, rozwijać produkcję czy tworzyć kadrę. Ważne aby plan przygotować w oparciu o realia rynkowe i działać w oparciu o wcześniej przeprowadzony reasearch.

8. Zatrudnij pracowników

Jeżeli planujesz na przykład produkcję w Chinach, konieczne będzie zatrudnienie pracowników. Znalezienie właściwych ludzi to zawsze długi proces, warto skorzystać z usług kogoś, kto już jest na miejscu i ma rozeznanie w rynku pracy danej prowincji.

Pamiętaj że za każdego zatrudnionego pracownika należy odprowadzić do urzędu podatek. Najlepiej zacząć od góry czyli menadżerów, oni pomogą zatrudnić Ci resztę pracowników. Jeżeli chodzi o stawki to w Chinach nie jest już tak tanio jak często podają to media, za dobrego menadżera zapłacimy tam więcej niż  w Polsce. Z każdym zatrudnionym musisz mieć podpisaną umowę na pracę.

Inwestycje zagraniczne: Współpraca z Chinami


9. Dobór partnera

Zaczynając działalność gospodarczą w Chinach warto poszukać partnera, który ma doświadczenie w budowaniu tam spółek. Rolę takiego partnera może pełnić na przykład firma konsultingowa czy Izba Gospodarcza. Musi być to rzetelny partner, który pomoże nam z częścią wyżej wymienionych punktów. Warto aby miał doświadczenie w naszej branży.

10. Nie spiesz się.

Robienie biznesu w Chinach wymaga czasu, jeżeli ktoś chce wzbogacić się w rok, Państwo Środka nie jest dla niego dobrym kierunkiem. Czas jest potrzebny na wszystko, od zakładania działalności i spełnienia wszelkich urzędowych wymogów po budowanie relacji biznesowych. Jeżeli poświęcimy odpowiednio dużo czasu i będziemy cierpliwi mamy szanse na odniesienie sukcesu. Miliard klientów czeka!

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...