Kumulacja pochodzenia towarów a wysokość należnego cła - porada

Kumulacja pochodzenia towarów ma znaczenie przy określaniu wysokości cła.
Pochodzenie towarów jest bardzo ważnym elementem, który wpływa w znaczącym stopniu na wysokość należnego cła. Kumulacja pochodzenia jest jednym ze sposobów określenia pochodzenia towarów. Jakie są rodzaje kumulacji? Jak określona została kwestia wywozu towarów z preferencyjnym pochodzeniem w oparciu o kumulację?

Pochodzenie towarów jest bardzo ważnym elementem, który wpływa w znaczącym stopniu na wysokość należnego cła. Określenie czy dany towar będzie korzystał z preferencji taryfowych przyznanych na podstawie zawartych umów międzynarodowych i wprowadzonych autonomicznych regulacji wspólnotowych wymaga zastosowania szeregu zasad określonych w przepisach celnych. Kumulacja pochodzenia jest jednym ze sposobów określenia pochodzenia towarów. 

Zgodnie z tą zasadą, użycie w produkcji towaru produktów, które pochodzą z krajów, które są stroną danej umowy, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach wspólnotowych, umożliwia nadanie temu produktowi preferencyjnego pochodzenia kraju - strony umowy. Na przykład, przy produkcji towarów w Polsce, oprócz produktów z Polski, używane są produkty z Egiptu i z Turcji. Biorąc pod uwagę, że Unia Europejska ma podpisaną umowę z Turcją, w celu nadania towarowi preferencyjnego unijnego pochodzenia przy zastosowaniu kumulacji pochodzenia, komponenty z Turcji są traktowane jak komponenty wspólnotowe. 

Polecamy: Jaka forma reklamacji zainteresuje klientów?

Produkty te traktowane są tak jakby pochodziły z kraju, w którym wytwarzany jest towar, czyli w tym wypadku z obszaru Wspólnoty.

Towar, który uzyskał preferencyjne pochodzenie w oparciu o kumulację pochodzenia może być wywieziony z odpowiednim dowodem pochodzenia tylko do kraju, z którym zawarta jest odpowiednia umowa. Głównym założeniem stosowania kumulacji jest ułatwienie w nadaniu towarom preferencyjnego pochodzenia, co w znacznym stopniu wpływa na zacieśnienie współpracy gospodarczej pomiędzy stronami danej umowy. Przedsiębiorcy bowiem, chętniej będą używać w produkcji półprodukty, które mogą służyć do nadania towarowi preferencyjnego pochodzenia.

Główne rodzaje kumulacji są następujące:
- kumulacja dwustronna (z preferencji w zakresie pochodzenia towarów korzystają strony umowy dwustronnej, bez odniesienia do innych krajów lub regionów),
- kumulacja regionalna (preferencyjne reguły pochodzenia odnoszą się do ugrupowania regionalnego),
- kumulacja wielostronna, odnosi się do umów, które umożliwiają kumulowanie pochodzenia w ramach strefy wolnego handlu, do której należą więcej niż dwa kraje.
- kumulacja rozszerzona oznacza system, w którym uczestnictwo uzależnione jest od dopuszczenia przez Komisję Europejską na wniosek jednego z krajów korzystających, na mocy którego materiały pochodzącego z kraju, z którym UE ma podpisaną umowę o wolnym handlu uznaje się za materiały pochodzącego z danego kraju.

Polecamy: Jak optymalizować koszty w małej firmie?

Marek Szymański
Senior Manager w firmie doradczej KPMG

KPMG Sp. z o.o.
Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i członek sieci KPMG składającej się z niezależnych spółek członkowskich stowarzyszonych z KPMG International Cooperative (“KPMG International”), podmiotem prawa szwajcarskiego
rozwiń więcej
Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...