Jakie są korzyści przy stosowaniu karty wyników w firmach usługowych?

Jakie są korzyści przy stosowaniu karty wyników w firmach usługowych?
W celu uzyskania optymalnych korzyści karta wyników musi zostać odpowiednio zastosowana. Dla małych przedsiębiorstw rozpoczynających działalność zastosowanie kompletnej karty wyników może nie mieć większego sensu – mogą one jednak wykorzystać tylko te jej elementy, które odpowiadają aktualnym potrzebom firmy. Zastosowanie karty wyników dla usług przez przedsiębiorstwa od średniej do dużej wielkości może przynieść im wymierne korzyści.

Stosowanie karty wyników przyniesie następujące korzyści:

  • zapewni jasno sformułowane cele w zakresie osiąganych wyników na poziomie funkcjonalnym i biznesowym,
  • umożliwi porównanie osiąganych wartości wyników z najlepszymi praktykami,
  • pozwoli na rozpoznanie możliwości usprawnień,
  • umożliwi wykorzystanie predykcyjnego indeksu efektywności firmy usługowej jako wiodącego wskaźnika przyszłych wyników finansowych.

Mimo wielu korzyści stosowanie karty wyników w działalności usługowej może też być problematyczne z uwagi na kulturę działania doraźnego, opór co do wprowadzania zmian czy problemy z utrzymaniem i komunikacją wyników działalności, z podejmowaniem decyzji na podstawie karty wyników oraz z zapewnieniem integralności danych. Innym problemem związanym z wdrożeniem omawianej karty jest wykorzystywanie subiektywnych mierników. W działalności usługowej, w przeciwieństwie do działalności produkcyjnej, ludzie odgrywają znacznie większą rolę niż maszyny, a zatem pomiary odnoszące się do czynnika ludzkiego mają o wiele większe znaczenie. Oczywiście, instytucjonalizacja karty wyników dla usług w firmie wymaga strategicznego zobowiązania się do pomiarów, monitorowania i odpowiedniego dostosowania wyników działalności.

Przeczytaj także: Co należy wiedzieć drukując baner reklamowy

Przedsiębiorstwa z reguły gromadzą zbyt wiele informacji, których nie wykorzystują i nie analizują efektywnie. Z reguły firmy przeprowadzają pomiary, które po pewnym czasie zostają porzucone z uwagi na trudności związane z gromadzeniem właściwych danych. Nieprawidłowe i nieaktualne dane, zbyt duże ich nagromadzenie, niewystarczająca analiza danych i informacji zwrotnych od użytkowników czy błędne wprowadzanie danych – to tylko kilka problemów skutkujących uzyskaniem wątpliwych pomiarów efektywności firmy. Inny czynnik, który musi zostać uwzględniony w procesie wdrażania karty wyników dla usług, to zmienność w metodach gromadzenia danych (zmienność wprowadzana przez każdą osobę może niekorzystnie wpłynąć na jakość danych) lub błędy na etapie ich gromadzenia. W procesach usługowych zwykle zmienność wprowadzana przez każdego pracownika niwelowana jest poprzez ustanawianie udokumentowanych procedur wykonywania poszczególnych czynności, ich weryfikacji i gromadzenia danych.

Polecamy ABC małej firmy

Wiele organizacji wdraża karty wyników lub inne inicjatywy pomiaru efektywności, jednakże informacje o ich wprowadzeniu nie są podawane do wiadomości pracowników. Kierownictwo uważa, iż pomiar efektywności łączy ich z poziomem operacyjnym, pracownicy zaś uważają, że są odseparowani od procesu pomiaru, ponieważ nie są zaangażowani w planowanie i korzystanie z danych. Pracownicy gromadzą dane, ale nie korzystają z nich. Tymczasem raportowanie i przekazywanie informacji dotyczących karty wyników dla usług i mierników efektywności ma kluczowe znaczenie dla uczynienia z omawianej karty wyników wartościowe narzędzie. Business Intelligence (BI) jest skutecznym narzędziem zwiększającym przewagę konkurencyjną poprzez możliwość terminowego i skutecznego podejmowania decyzji. Poprawnie raportowane dane mogą doprowadzić do zidentyfikowania szans rozwojowych, poczucia odpowiedzialności, potrzeby uznania dokonań przez wyróżnienie i zdrowej konkurencji wśród pracowników.

Fragment pochodzi z książki „Strategiczna karta wyników firm usługowych” Rajesha K. Tyagiego i Praveena Gupty (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...