Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy

Tomasz Kanarkowski
rozwiń więcej
TC Concept
Firma doradcza
rozwiń więcej
Jak uniknąć błędów przy tworzeniu polityki cenowej firmy
Właściwe ustalanie poziomu cen produktów i usług jest jednym z warunków przetrwania i rozwoju przedsiębiorstwa. Ceny muszą umożliwiać skuteczne konkurowanie, jednocześnie świadcząc o wartości oferowanych produktów i zapewniając firmie maksymalny poziom zysków.

Osiągnięcie tego jest trudne, dlatego warto wiedzieć jakich błędów należy się wystrzegać przy projektowaniu polityki cenowej i jakie korzyści przynosi skorzystanie z pomocy zewnętrznego eksperta.

Błędem, jaki często popełniają przedsiębiorstwa, jest ustalanie cen na zbyt niskim poziomie. Dzieje się tak, gdy kierownictwo podczas ustalania polityki cenowej nie skupia się na rzeczywistej - rynkowej - wartości produktów. Na decyzje menedżerów może wpływać strach przed utratą konkurencyjności i obawa o przyszłość firmy.

Przeszkadza to odpowiednio oszacować właściwy poziom cen produktów - określić ile rzeczywiście klienci gotowi są za nie zapłacić. Zbyt niskie ceny mogą prowadzić nie tylko do zmniejszania przychodów , ale nawet do odrzucania oferty przez potencjalnego klienta, który będzie postrzegał produkty firmy proponującej zbyt niskie ceny, jako mniej wartościowe.

Błędy w wyborze polityki cenowej

Wykorzystywanie niskiej ceny jako kluczowego czynnika konkurencyjności rzadko jest dobrą drogą do zbudowania silnej pozycji przedsiębiorstwa. Firmy rywalizujące ze sobą cenami, reagują nawzajem na swoje ruchy strachem przed utratą klienta i modyfikowaniem ofert. W konsekwencji ciągłe zmiany poziomu cen, mogą być odebrane przez nabywców jako sygnał braku stabilności w przedsiębiorstwie i prowadzić do spadku zaufania klientów. Warto także pamiętać, że obniżanie ceny w którymś momencie oznaczało będzie konieczność redukcji kosztów, co może się wiązać z obniżeniem jakości produktów.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej firmy – wskaźniki płynności finansowej

Cena wpływa także na wizerunek produktu. Wiele firm ignoruje tę wiedzę, tymczasem może ona być z powodzeniem wykorzystywana zarówno w sektorze B2C jak i B2B. W przypadku produktów przeznaczonych na rynek B2C cena produktów jest utożsamiana z ich wartością (np. produkty Apple), a zatem wysoka cena może świadczyć o wysokiej jakości lub czynić produkty ekskluzywnymi. Z kolei na rynku produktów biznesowych decydenci gotowi są kupić droższy produkt, ponieważ chcą mieć pewność najwyższej jakości – w ten sposób minimalizują ryzyko nietrafionego wyboru.

Zalety polityki rabatowej

Przedsiębiorstwa z zachowawczym podejściem do cen ustalają je na sztywnych poziomach. Zamiast tego warto wprowadzić politykę rabatową. Pozwala to na ustalanie wysokich cen wyjściowych, bez ryzyka utraty klientów zorientowanych na minimalizowanie kosztów, ponieważ ostateczne ceny będą niższe o wysokość rabatu. Umożliwia to tworzenie ofert konkurencyjnych cenowo bez pomniejszania wartości produktu zbyt niskimi cenami wyjściowymi.

Właściwie zaprojektowana polityka rabatowa pozwala także na indywidualne podejście do klienta i elastyczne ustalenie ceny. W sektorze B2B przedmiotem negocjacji między kontrahentami - zwłaszcza dużymi - zwykle nie są już ceny, tylko wysokość udzielanych rabatów.

Dla wielu firm dużym problemem jest również brak wiedzy o cenach i poziomie rabatów konkurencji. Zdobycie informacji o ofertach konkurentów wymaga analizy wielu dokumentów oraz raportów branżowych, a w związku z tym bywa czasochłonne. Tymczasem bez tych danych opracowanie skutecznej strategii cenowej jest trudne.

Pomoc zewnętrzna

Dobrym sposobem rozwiązania wielu problemów związanych z polityką cenową przedsiębiorstwa jest skorzystanie z pomocy zewnętrznego konsultanta. Taka osoba nie tylko posiada wiedzę i doświadczenie potrzebne do ustalenia optymalnych cen, ale dodatkowo podejmuje racjonalne decyzje oparte na „chłodnej” kalkulacji. Pozwala to spojrzeć na produkty lub usługi firmy w kategoriach wartości dla klienta. Dzięki temu możliwe jest ustalenie cen na poziomie, który zapewnia firmie maksymalne zyski.

Osoby specjalizujące się w tworzeniu polityki cenowej, mają także doświadczenie w zbieraniu i analizowaniu informacji dotyczących firm konkurencyjnych. Dzięki temu są w stanie stosunkowo precyzyjnie określić poziom cen na rynku i dopasować do nich ofertę firmy, dla której pracują.

Polecamy: Miary oceny sytuacji majątkowej – wskaźnik upłynnienia środków obrotowych

Zewnętrzni eksperci są również pomocni w opracowywaniu polityki rabatowej. Dobrze orientują się w oczekiwaniach klientów i rozwiązaniach wykorzystywanych w różnych branżach. Mogą także zaproponować nowocześniejsze systemy rabatowe, dotychczas nie stosowane w danym sektorze. Dzięki analizie cen transakcyjnych eksperci mogą ustalić, w przypadku których zamówień handlowcy udzielali nieuzasadnionych rabatów, czego efektem była zbyt niska marża. Pozwala to zwiększyć dyscyplinę pracowników negocjujących transakcje.

Zarządy coraz częściej zatrudniają zewnętrznych ekspertów, aby uniknąć błędów przy formułowaniu polityki cenowej swoich firm. Pozwala to zminimalizować ryzyko popełnienia błędów, które często prowadzą do zmniejszenia zysku i hamują rozwój przedsiębiorstwa.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...