Jak zbadać siłę tożsamości firmy?

Czy tożsamość firmy jest ważna na rynku?
Odnoszące sukcesy, firmy podejmują wybory i informują o nich w sposób świadomy i ostrożny. Ich tożsamość jest tworzona, precyzowana, pielęgnowana i stale umacniana. Silna tożsamość to pierwszy krok to strategicznej indywidualizacji i stanowi klucz do konkurencyjnego potencjału przedsiębiorstwa. Pytanie „Kim jesteś” zostaje rozbudowane do „Co cię wyróżnia spośród innych?”.

Jednym ze sposobów, w jaki przedsiębiorstwa wyrażają swoją tożsamość, jest wybierany przez nie rodzaj strategii. Michael Porter, czołowy ekspert ds. analizy branż opisuje dwa fundamentalne rodzaje strategii:

  • zostać liderem kosztowym, sprzedając po takich samych (lub niższych) cenach co konkurencja, ale działając według niższych kosztów,
  • zostać dostawcą wartości zróżnicowanej, działając według tych samych kosztów co konkurencja, ale zyskując większe przychody dzięki możliwości narzucania wyższych niż konkurencja cen klientom, którzy cenią sobie indywidualną formę zróżnicowania usług.

Geoffrey Moore, ekspert ds. innowacji i komunikacji, rozbudował dwie kategorie Portera w cztery „dyscypliny wartości”, którymi mogą cechować się przedsiębiorstwa. Są to: doskonałość operacyjna, bliski kontakt z klientem, przywództwo produktowe i innowacje przełomowe.

Bliski kontakt z klientem koncentruje się na relacjach z klientem i doświadczeniu klienta jako centralnych kwestiach w procesie podejmowania decyzji o ofercie produktów i usług.
Przywództwo produktowe dąży do tworzenia najlepszych w swojej klasie produktów o niemożliwej do pokonania kombinacji cech, formy i funkcji. Innowacje przełomowe tworzą nową kategorię działalności lub przyciągają nową kategorię klientów, tym samym przenosząc grę na nowe boisko.

Do której kategorii należy twoja firma?

Najprostszy sposób na poddanie próbie siły tożsamości to poprosić ludzi o wypełnienie pustych miejsc w następującym zdaniu: „Firma _____________ jest _____________”, przy czym w pierwszą lukę należy wpisać nazwę przedsiębiorstwa, a w drugą określenie, które dokładnie je opisuje. Często powtarzające się określenia stanowią ogólnie postrzegany obraz tożsamości przedsiębiorstwa i służą jako nowe faktyczne podstawy wszystkich decyzji w nim podejmowanych.

W przypadku koncernu Toyota silna świadomość tożsamości determinuje również sposób postrzegania firmy przez ogół. Zewnętrzni obserwatorzy bez problemu wypełnią określenie tożsamości koncernu. Na przykład, profesor Ryoichi Yamamoto z Instytutu Nauk Przemysłowych na Uniwersytecie Tokijskim uzupełnił je w następujący sposób: „Toyota jest modelowym przedsiębiorstwem w dziedzinie zarządzania środowiskowego i produktywności zasobów”.

Przeczytaj również: Jak uniknąć 64-proc. podatku?

Inne znane przedsiębiorstwa prezentują się następująco:
Procter & Gamble – specjalista zarządzania marką
Wal-Mart – sprzedawca detaliczny
Accenture – usługodawca w zakresie zarządzania i IT
Cisco Systems – producent komponentów i integrator
Intel – producent komponentów
Flextronics – producent stosujący niskie koszty
Sony – spółka z sektora rozrywki
IBM – dostawca kompleksowych rozwiązań IT
Apple – innowator w dziedzinie elektroniki konsumenckiej
Gateway – firma komputerowa stosująca niskie koszty
Dell – kanał dystrybucyjny bezpośrednio do klienta

Zwróćcie się do kilku – od ośmiu do dziesięciu – osób z prośbą o określenie tożsamości Waszego przedsiębiorstwa. Jeżeli uzyskacie osiem różnych odpowiedzi, to musicie zainwestować w projekty ukierunkowane na sprecyzowanie i przekazanie tożsamości.

Polecamy serwis Manager

Powyższe ćwiczenie z pustymi miejscami do wypełnienia jest prostym, ale wiele mówiącym projektem, który każda firma może wdrożyć natychmiast, przy stosunkowo niskiej inwestycji czasu, intelektu i opinii pracowników. Zorganizujcie spotkanie. Wezwijcie zespół. Powieście na ścianie duży arkusz papieru. Napiszcie na nim pytanie z lukami i poproście wszystkich o samodzielne ich uzupełnienie. Następnie poproście, by poszczególne osoby przeczytały swoje zdania. Jeżeli z odpowiedzi wyłania się jakiś wzór, to oznacza że poszczególni ludzie myślą w ten sam sposób, a w waszym przedsiębiorstwie kwestia tożsamości nie stanowi prawdopodobnie problemu. Duże zróżnicowanie z kolei wskazuje, że jasna tożsamość przedsiębiorstwa nie należy do waszych mocnych punków i że być może wskazane są inwestycje mające na celu jej ujednolicenie.

Fragment pochodzi z książki „Skuteczne wdrażanie strategii” M. Morgana, R.E. Levitta, W. Maleka (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...