Zarządzanie wiedzą w biznesie

Irina Nowochatko
rozwiń więcej
Jak zarządzać wiedzą prowadząc własną działalność?
Do wykonania większości zadań biznesowych potrzebna jest wiedza. Zatem posiadanie lepszej wiedzy powoduje, że procesy biznesowe są realizowane w lepszy sposób. Utrzymanie jakości wiedzy, organizacja w zarządzaniu wiedzą, a także właściwie wybrane techniki i narzędzia wspierają proces zarządzania wiedzą.

W ramach metodyki zarządzania wiedzą wyróżnia się poniższe obszary kompetencyjne:

  • Innowacje – celem innowacji jest wytworzenie bądź nabycie nowej wiedzy brakującej organizacji do podniesienia jej konkurencyjności. Dzieli się je na: procesowe dotyczące sposobu działania firmy, produktowe dotyczące nowych produktów i dotyczące modelu biznesu;
  • Transfer wiedzy – ten obszar związany jest z logistyką wiedzy w organizacji. Konieczność transferu pojawia się, gdy w organizacji występuje asymetria istotnej dla niej wiedzy. Wyróżnia się tu dwa podejścia: popytowe i podażowe. Pierwsze jest uruchamiane z inicjatywy człowieka, który potrzebuje wiedzy. Z kolei drugie z inicjatywy tego, kto dysponuje wiedzą;
  • Utrzymanie jakości wiedzy – wiedza, w związku z rozwojem i zmianami w organizacji, a także w jej otoczeniu traci na wartości. To oznacza, że trzeba dbać o utrzymanie jej jakości poprzez regularne weryfikowanie, zatwierdzanie, przeglądanie, aktualizowanie itd. Innym aspektem jest utrzymanie wiedzy pracowników na wymaganym poziomie jakościowym. Mogą to być np. szkolenia e-learningowe;
  • Dydaktyka – firma powinna postawić na edukację swoich pracowników.

Zobacz: Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Organizacja, motywowanie i raportowanie

  • Organizacja w zarządzaniu wiedzą – opisanie zarządzania wiedzą językiem procedur wymaga wprowadzenie ról pełniących określone funkcje i mające zdefiniowany zakres odpowiedzialności, np.: koordynator szkoleń, chief knowledge oficer, ekspert dziedzinowy, pytający i inne;
  • Techniki i narzędzia – wspierają one procedury zarządzania wiedzą. Istnieje wiele technik wspierających takie inicjatywy i ciągle powstają nowe. Ich inwentaryzacja, opisanie sposobu użycia i praktycznych rezultatów może pomóc w efektywniejszym wdrożeniu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie.
  • Pomiar i raportowanie – kolejnym istotnym elementem zarządzania wiedzą jest jego pomiar. Dziedzina ta boryka się ciągle z problemem udowodnienia swojej wartości dla firmy. Jego głównym zadaniem jest wykazanie, w jaki sposób inwestycja w zarządzanie wiedzą przekłada się na konkurencyjność firmy;
  • Motywacja – motywowanie do dzielenia się wiedzą, służące do samorozwoju, wykonywania zadań. Jest jednym z ważniejszych wyzwań stojących przed dziedziną zarządzania wiedzą;
  • Wycena kapitału intelektualnego – wydaje się, że ostatecznym rezultatem wdrożenia metodyki zarządzania wiedzą jest wykazanie kierownictwu firmy, jaka jest wartość jej tzw. kapitału intelektualnego. Dzięki temu będzie ono w stanie ocenić, jaka inwestycja w ten obszar jest opłacalna.
  • Wdrażanie zarządzania wiedzą – doświadczenia wielu zachodnich i polskich przedsiębiorstw pokazuje, że można do nich zaliczyć m.in. takie etapy jak:

              - budowanie świadomości zarządzania wiedzą,

              - audyt wiedzy,

              - pilotaż,

              - rozszerzenie wdrożenia.

Zobacz: Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Ponadto na przykładzie udanych wdrożeń zarządzania wiedzą możliwe jest skonstruowanie tzw. szablonów skierowanych do określonych procesów biznesowych, np.: sprzedaży, obsługi klienta, produkcji itd.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...