Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy / fot. Fotolia
W nowo przyjętej ustawie o prawach konsumenta zostały ujednolicone przepisy dotyczące zawierania umów z konsumentami w lokalu firmy, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez internet. Co to oznacza dla klientów ? Otóż będą oni mogli odstąpić od umowy w terminie 14 dni jeżeli umowa została zawarta na odległość.

Mowa o wdrożeniu przez Polskę przepisów unijnej Dyrektywy z 25 października 2011 r.  w sprawie praw konsumentów. W związku z nową ustawą uchylona zostanie ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Dzięki temu prawa konsumentów nie będą rozproszone w wielu ustawach, jak ma to miejsce obecnie.

Projekt regulacji o prawach konsumentów przewiduje dwie formy reklamacji: rękojmię i gwarancję. Nowa ustawa daje konsumentom prawo do uzyskania szerokiej gamy informacji związanych z podpisywaniem umów w lokalu przedsiębiorstwa, poza lokalem przedsiębiorstwa oraz przez Internet. Klient będzie musiał wyrazić zgodę na dodatkowe płatności związane z zakupem.

Potwierdzenie na piśmie umowy zawieranej przez telefon

W praktyce wielu klientów nie zdaje sobie sprawy z faktu zawarcia umowy przez telefon. Projekt ustawy przewiduje obowiązek potwierdzania treści oferty przez firmę oraz zgody konsumenta w formie pisemnej bądź za pomocą innego nośnika. Dopiero po takim potwierdzeniu będzie można uznać, że klient zawarł umowę przez telefon. Podobna procedura będzie obowiązywała także w przypadku zmiany umowy.

Metody selekcji kandydatów na stanowisko sprzedawcy

Odstąpienie od umowy

Klient będzie mógł odstąpić od umowy w przypadku jej zawarcia poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość w terminie 14 dni. Obecnie obowiązujące przepisy dają klientowi w takim wypadku 10 dni na odstąpienie od umowy bez podania powodów.

Klient będzie mógł odstąpić od umowy korzystając z jednolitego formularza, dostępnego także w formie elektronicznej.

Porozmawiaj na forum

Odpowiedzialność za jakość sprzedanej rzeczy

Projekt reguluje zasady odpowiedzialności za sprzedany produkt. Sprzedawca będzie odpowiedzialny za wady prawne i fizyczne sprzedanej rzeczy, chyba, że kupujący w chwili zawarcia umowy był świadom tych wad.

Jeżeli rzecz sprzedana będzie miała wadę, kupujący będzie mógł domagać się obniżenia ceny lub odstąpić od umowy, z prawem do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

Projekt wprowadza również zasady dochodzenia przez sprzedawców odpowiedzialności wobec przedsiębiorcy, który bezpośrednio odpowiada za wadę towaru, czyli od producentów. Odpowiedzialność ta będzie oparta na rękojmi (w terminie 2 lat od wydania rzeczy), na zasadach ogólnej odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania z Kodeksu cywilnego oraz na zasadzie regresu.

Zgodnie z wymogami Dyrektywy w sprawie praw konsumentów omawiana ustawa powinna wejść w życie nie później niż 13 czerwca 2014 r. Obecnie projekt ustawy trafi do prac w Sejmie

Pożyczki dla absolwentów zakładających firmę z odsetkami poniżej 1%

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

Moja firma
Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

pokaż więcej
Proszę czekać...