Jakie znaczenie ma flota samochodowa w budowaniu wizerunku firmy?

Grzegorz Czarnecki
Dyrektor Ds. Sprzedaży Korporacyjnej Masterlease Polska
rozwiń więcej
Masterlease
rozwiń więcej
Na każdym szczeblu struktury firmy samochody służbowe pełnią nieco inną funkcję.
Flota samochodowa to dla wielu z klientów kluczowe narzędzie pracy. Jednak na każdym szczeblu struktury firmy samochody służbowe pełnią nieco inną funkcję. Flota w dziale handlowym to istotny element umożliwiający działania operacyjne. Z kolei samochody kadry menadżerskiej, a w szczególności kadry zarządzającej stają się nie tylko narzędziem pracy, ale i istotnym elementem identyfikacji korporacyjnej. Co o wizerunku aut flotowych sądzi ekspert? Przeczytaj.

Dobór modeli samochodów flotowych klienta przez firmę musi być poprzedzony wnikliwą analizą jego potrzeb, specyfiki pracy użytkowników tejże floty, obszarów terytorialnych, po których się będą poruszać oraz budżetów zaplanowanych w polityce flotowej.

Wielu z klientów wybiera samochody jednej marki, modelu, a nawet koloru dla grup pracowniczych jednego szczebla. Takie działanie pozwala nie tylko uzyskać oszczędności na etapie zakupu tychże aut, ale i wskazuje, iż firma ma spójną i konsekwentną strategię wizerunkową.

Z kolei samochody dla top managementu wybierane są nie tylko według klucza budżetowego, ale i prestiżu, jaki niesie ze sobą dana marka pojazdów. Zdarza się również, że wybór marki jest podyktowany względami korporacyjnymi np. firmy o kapitale włoskim czy francuskim często wybierają marki aut produkowanych w tych krajach, co kompleksowo wpisuje się w ich politykę flotową, ale i podkreśla międzynarodowe korzenie firmy.

Obrandowanie aut to powszechnie stosowana forma reklamy zewnętrznej, która sprawdza się u przedstawicieli niemal każdej branży. Sposób i forma obrandowania aut muszą być jednak dobrze przemyślane marketingowo, by przekaz widniejący na samochodzie, był spójny z całościową koncepcją identyfikacji korporacyjnej firmy.

Reklama na samochodach może służyć promocji wizerunkowej samej firmy, promocji produktowej, jak i komunikacji z klientem. Każda z flot korzystających z takich rozwiązań powinna być oznakowana w sposób odpowiadający specyfice działalności firmy.

Samochody przedstawicieli branży FMCG zwykle są bardzo zauważalne na ulicach miast. Reklama na nich widniejąca to często kolorowa, wyrazista wizualizacja produktowa. Z kolei firmy usługowe częściej eksponują na samochodach sam logotyp czy podstawowe dane kontaktowe – wśród klientów są kluczowe firmy kurierskie czy ochroniarskie, które właśnie w ten sposób oznakowały auta jeżdżące w wynajmowanej przez nas flocie.

Polecamy: Czym jest leasing zwrotny samochodów?

Istotne jest zachowanie spójności z formą przekazu reklamowego widniejącego na samochodzie, a samą klasą auta. Obrandowanie samochodu klasy C czy D ogromną kolorową reklamą produktu spożywczego to niepożądane działanie marketingowe, uderzające w wizerunek firmy. Na luksusowych i prestiżowych autach można reklamować luksusowe i prestiżowe produkty i usługi, ale również w ograniczonym zakresie. Tego typu reklama np. na samochodzie marki Lexus czy Audi musi być subtelna i stonowana.

W portfelu mamy bardzo efektowny przykład reklamy zewnętrznej, która jest elementem spójnej strategii promocyjnej klienta.  W ramach umowy 24 najnowsze modele Fiatów 500 trafiły do Ragazze Martini (Dziewczyn Martini) w całej Polsce. Wybór tego producenta aut przez klienta nie był przypadkowy. Jak przyznaje reklamowa model bazując na tradycji marki Fiat, idealnie komponuje się z jej wartościami, podkreślając związek z tradycją, styl i radość życia. Fiaty 500 biorące udział w działaniach marketingowych poza typowymi zadaniami logistycznymi stanowią ważny składnik ambient media, będąc doskonałym nośnikiem informacyjnym dla naszego klienta.

Samochody flotowe to z doskonały nośnik reklamowy. Docierają w wiele miejsc, komunikują klientom nowe produkty, wzmacniają rozpoznawalność marki. Jednak firma decydująca się na oklejenie swoich samochodów musi mieć pełną świadomość, że obrandowane auta flotowe są czytelną i rozpoznawalną wizytówką firmy.

A co za tym idzie, wszelkie naganne zachowania na drodze, jak brawurowa jazda, wymuszanie pierwszeństwa oraz parkowanie w miejscach niedozwolonych stają się antyreklamą firmy i uderzają w jej wizerunek. Stąd dobrym pomysłem jest umieszczenie na takich samochodach (z tyłu) numeru telefonu, na który można zadzwonić, zgłaszając uwagi dotyczące zachowania kierowcy na drodze.

Polecamy: Jak planować budżet przy wynajmie długoterminowym?

Moja firma
OECD: Polska gospodarka zaczyna się powoli ożywiać. Inflacja będzie stopniowo zwalniać
02 maja 2024

Najnowsza prognoza makroekonomiczna OECD zawiera ocenę globalnej sytuacji gospodarczej oraz szczegółowy opis sytuacji gospodarczej państw członkowskich OECD, w tym Polski.

System kaucyjny do zmiany. Jest nowy projekt
30 kwi 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało projekt nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Odnosi się on do funkcjonowania systemu kaucyjnego. Zgodnie z nim kaucja będzie pobierana w całym łańcuchu dystrybucji. Co jeszcze ma się zmienić?

Rewizja KPO przyjęta przez rząd. Co z podatkiem od aut spalinowych?
30 kwi 2024

Rewizja Krajowego Planu Odbudowy (KPO) została przyjęta przez Radę Ministrów - poinformowała na platformie X minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

Nie tylko majówka. W maju będą jeszcze dwa dni ustawowo wolne od pracy. Kiedy?
30 kwi 2024

Dni wolne w maju. Ci, którym nie udało się zorganizować pięcio- czy nawet dziewięciodniowego długiego weekendu, mogą jeszcze spróbować w innym terminie w tym miesiącu. Kiedy jeszcze wypadają dni ustawowo wolne od pracy w najbliższym czasie? 

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?
30 kwi 2024

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jak zarządzać budżetem biznesu online, gdy wzrastają koszty?
30 kwi 2024

Biznes e-commerce jest pełen wyzwań, bo wymaga zarządzania na wielu płaszczyznach. Jak zachować ciągłość finansową, gdy operator zmienia warunki współpracy? 

Mikroprzedsiębiorcy poszli po kredyty, ale banki udzieliły ich mniej, niż rok temu
30 kwi 2024

Według informacji przekazanych przez Biuro Informacji Kredytowej, w marcu br. banki udzieliły mikroprzedsiębiorcom o 4,5 proc. mniej kredytów, a ich wartość była niższa o 3,3 proc. w porównaniu do marca 2023 r.

Dane GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle. Poniżej oczekiwań ekspertów
29 kwi 2024

Z danych GUS na temat handlu hurtowego i nowych zamówień w przemyśle w marcu br. wynika m.in., że typowy dla tego okresu wzrost sprzedaży hurtowej w ujęciu miesięcznym osiąga niższą, od notowanej w tym okresie w ubiegłych latach, dynamikę. Statystyki pokazują również kontynuację trwającego już od lutego 2023 roku okresu ujemnej dynamiki sprzedaży hurtowej w ujęciu rocznym. Marcowe dane na temat nowych zamówień w przemyśle, pokazujące znaczny spadek w stosunku do ubiegłego roku, są kolejnym powodem do niepokoju po ogłoszonych wcześniej przez GUS, rozczarowujących wynikach produkcji przemysłowej (spadek o 6,0% r/r w marcu b.r).

Niższy ZUS będzie sprzyjał decyzjom o otwarciu JDG?
29 kwi 2024

W 2023 r. powstało 302 tys. nowych firm jednoosobowych, a 177 tys. odwiesiło swoją działalność. Jednocześnie z rejestrów wykreślono ich aż 196,5 tys. Czy mniejsze koszty prowadzenia działalności gospodarczej spowodują, że będzie ich otwierać się więcej? 

Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

pokaż więcej
Proszę czekać...