Czy można spłacić kredyt przed terminem?

Anna Śmigulska
rozwiń więcej
Kredytodawca nie może zastrzec prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu. / Fotolia / Fotolia
W przeciwieństwie do kredytów hipotecznych, kredyt konsumencki można spłacić przed terminem. Bank nie ma w takiej sytuacji prawa do żądania prowizji lub zapłaty kary umownej.

Termin, w jakim zobowiązanie kredytowe powinno zostać spłacone określa umowa. Jednym z przywilejów kredytobiorców w przypadku zaciągnięcia kredytu konsumenckiego jest możliwość jego wcześniejszej spłaty. Ważne jest, aby termin dokonania spłaty odpowiadał terminom wnoszenia rat określonym w umowie.

Informowanie banku o zamiarze wcześniejszej spłaty

Obowiązkiem konsumenta jest powiadomienia banku lub innej instytucji finansowej, która udzieliła mu kredytu o zamiarze wcześniejszej spłaty kredytu. Powinno to nastąpić najpóźniej w terminie 3 dni przed jej dokonaniem.

Zobacz: Kiedy i za co można trafić do BIK?

Zapłata oprocentowania

Jednym z problemów, jakie pojawiają się w przypadku dokonywania wcześniejszej spłaty zadłużenia dotyczy tego czy klient musi zapłacić oprocentowanie za czas już po dokonaniu spłaty kredytu. Wszystko zależy od tego z jakiego rodzaju kredytem mamy do czynienia.

Jeżeli spłacony został kredyt przed terminem, wówczas w przypadku:

  • kredytu oprocentowanego – konsument nie jest zobowiązany do zapłaty oprocentowania za okres po spłacie kredytu,
  • kredytu nieoprocentowanego - konsument ma prawo do zmniejszenia zapłaconych kredytodawcy prowizji i opłat proporcjonalnie do okresu, o który skrócono czas korzystania z kredytu.

Kredytodawca nie może zastrzec prowizji za wcześniejszą spłatę kredytu.

Po dokonaniu już spłaty przez kredytobiorcę konieczne jest jeszcze rozliczenie z bankiem. W ten sposób będziemy mieć pewność, że nasz rachunek jest „czysty” i nie mamy już żadnego zadłużenia. Rozliczenie z konsumentem powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia dokonania spłaty kredytu.

Zobacz: Odstąpienie od umowy kredytu

Pan Julian zaciągnął kredyt w wysokości 2 tys. zł. Potrzeba mu była gotówka na zakup nowych mebli. Kredyt wzięty był na 36 miesięcy i był oprocentowany. Po 18 miesiącach Pan Julian, który dysponował akurat większą kwotą pieniężną postanowił spłacić kredyt całkowicie. Bank zgodził się na to, ale zażądał zapłaty dość wysokiej prowizji oraz oprocentowania za cały okres do końca terminu, na jaki kredyt został wzięty. Czy ma do tego prawo?                                                         Nie. Kredy zaciągnięty przez Pana Julian to kredyt konsumencki. W związku z tym istnieje możliwość jego spłaty przed terminem tzn. przed upływem 36 miesięcy. W tym przypadku żądanie zapłaty przez Pana Julian prowizji za tę czynność jest bezprawne. To samo dotyczy drugiego żądania banku. W przypadku kredytów oprocentowanych nie trzeba płacić oprocentowania za okres po spalcie kredyty.

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...