Tworzenie centrów usługowych i biznesowych

Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
rozwiń więcej
Centrum handlowe / Media
W ciągu ostatnich dziesięciu lat zapotrzebowanie na usługi dla biznesu znacznie wzrosły, o około 56,5%. Obecnie rynek dynamicznie się rozwija, trend ten ma się utrzymać przez najbliższe lata. Rozwój w Polsce i w Europie usług outsourcing i offschoring oraz firm usługowych przekłada się na znaczny wzrost zapotrzebowania na pomieszczenia biurowe, równocześnie prognozuje się dalszy dynamiczny wzrost zapotrzebowania.

Rynek usług dla biznesu jest ukierunkowany zarówno na polskie jak zagraniczne firmy. Inwestycje zagraniczne w Polsce  opierają się na współpracy z polskimi firmami otoczenia biznesu.

Koszty prowadzenia biura w Polsce są znacznie niższe co skłania do inwestycji i budowy oddziałów i fili. Budowa oddziału pozwala na ekspansje na rynki Europy Wschodniej i Południowej. Obecnie w Polsce rynek powierzchni biurowych jest wykorzystywany głównie przez firmy zajmujące się usługami finansowymi i usługami dla biznesu, na trzecim miejscu są firmy hi-tech.

W okresie 2005-2010 wydatki na nowe pomieszczenia biurowe znacznie wzrosły, o około 20%. Nowe powierzchnie oddane w roku 2010 to 465 tys. m/m, w roku 2009 zaś to 250 tys. zł. W ostatnim okresie widać znaczny wzrost powierzchni nie sprzedanych, w 2009 było to 7,1% dostępnych powierzchni, w roku 2010 zaś  9,2%.

Zobacz: Dofinansowanie inwestycji w budynki przemysłowe

Trend wzrostu utrzymuje się. Największe trudności widać w przypadku lokalizacji poza miastem, przy węzłach komunikacyjnych. W przypadku centrów na obszarach miasta,  warunki są korzystne – dostępność i możliwość współpracy z innymi firmami to najważniejsze atuty. Wiele firm swoje oddziały i filie buduje poza centrum miasta, na takich obszarach cena najmu jest znacznie niższa.

Centra biurowe poza miastem nie są dobrze widziane przez pracowników. Firma musi ponosić znaczne koszty transportu, ponosi dodatkowe koszty w przypadku wielu usług dla biznesu. W takim rejonie najczęściej powstają biura firm, które nie potrzebują stałego kontaktu instytucjami, z innymi firmami i klientami.

Centra poza miastem pozwalają na budowę większych pomieszczeń, o niższej cenie. Na obszarach podmiejskich często buduje się sieci magazynowe i logistyczne. W wielu rejonach kraju przy aglomeracjach są budowane sieci,  magazyny dla obsługi dostaw firm i sklepów usytuowanych w mieście.

Zobacz: Możliwa odwilż na rynku kredytów hipotecznych

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...