Jak kształtował się rynek budowlany w grudniu 2010?

Utrzymuje się szybki wzrost produkcji budowlano-montażowej w naszym kraju.
W grudniu, po uwzględnieniu czynników sezonowych, produkcja budowlano-montażowa wzrosła o 13,7%, a w listopadzie – o 10,9%. W skali roku 2010 przyrost osiągnął wartość 3,5%. Niestety dobre wyniki tego sektora gospodarki nie mają bezpośredniego przełożenia na pozycję firm budowlanych na giełdzie. Inwestycje w sektor budowlany nadal zaliczają się do jednych z najmniej opłacalnych.

Grupujący przedsiębiorstwa budowlane WIG-Budownictwo zyskał w grudniu 2010 r. jedynie 0,2% wobec 4,7-proc. zwyżki na całym rynku. Od końca listopada do chwili obecnej WIG-Budownictwo znajduje się przeszło 3% pod kreską, podczas gdy notowania na parkiecie podskoczyły w tym czasie o ponad 5%. Pozornie doniesienia gospodarcze i zachowanie kursów firm budowlanych na giełdowym parkiecie można byłoby uznać za sprzeczne. Musimy jednak pamiętać, że aktualnie spółki realizują i rozliczają kontrakty, które zdobywały w trudnych czasach. Marże, a więc i zyski z tych walorów, są znacznie niższe niż w czasach boomu budowlanego. Akcje spółek budowlanych nie należą też do najtańszych. Są notowane przy średnim wskaźniku cena/wartość księgowa na poziomie 1,76, podczas gdy na całym rynku wynosi on 1,17. Podobna dysproporcja występuje w przypadku wskaźnika cena/zysk. Dla firm budowlanych sięga on 19,7, a na rynku giełdowym plasuje się na poziomie 16,7. Przy regresie wyników finansowych taka premia nie jest uzasadniona.

Dowiedz się także: Dlaczego polskie akcje są stosunkowo tanie?

Nadal utrzymuje się dysproporcja w obrazie sektora budowlanego, jaki kształtują wskaźniki koniunktury GUS, a tym, co otrzymujemy na podstawie danych o produkcji budowlanej. Grudniowy odczyt wskaźników koniunktury sugerował osłabienie. Przypomnijmy, że klimat koniunktury w minionym miesiącu wyniósł minus 20 pkt proc., na co złożyło się 10% przedsiębiorstw, sygnalizujących poprawę koniunktury i 30% firm, widzących jej pogorszenie. Na takie oceny wpływa między innymi ograniczanie się portfeli zamówień i niekorzystne przewidywania w tym zakresie na I kwartał 2011 r. Różnice w obrazie branży mogą wynikać z faktu, że w produkcji budowlanej uwzględnia się jedynie firmy, zatrudniające ponad 9 pracowników. Natomiast najsłabszą kondycję mają przedsiębiorstwa, w których pracuje mniejsza liczba osób.

Polecamy serwis: Lokaty

W grudniu występowały znaczące dysproporcje aktywności w poszczególnych segmentach rynku budowlanego. W przypadku robót, związanych ze wznoszeniem budynków, odnotowano wzrost o 29,6% w skali roku. W zakresie robót specjalistycznych, takich jak prace wykończeniowe czy przygotowania terenów pod budowę, poprawa wyniosła 11%. Natomiast regres był udziałem budownictwa infrastrukturalnego. Spadek wyniósł 2,1%.

Źródło: Zespół Analiz Home Broker

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...